Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár az Európai Unió és a szomszédos országok közötti közlekedési kapcsolatok célirányos, az uniós politikákkal időben összehangolt fejlesztése mellett érvelt a Keleti Partnerség közlekedési miniszteri konferencián 2011. október 25-én, Krakkóban. Beszédében elmondta: a legnagyobb hatékonyság elérése érdekében alapvető fontosságú a közvetlenül határos közép-európai tagállamok bevonása e folyamatokba.

A határon átnyúló projektek definícióját ki kell terjeszteni a közép-európai EU országok és a keleti partnerországok határaira is – hangsúlyozta az államtitkár.

Az Európai Unió feladata, hogy meghatározza a szomszédos országok felé vezető legfontosabb közlekedési kapcsolatokat, és az elérhető pénzügyi támogatásokat elsősorban e fő tengelyek szűk keresztmetszeteinek megszüntetésére fordítsa. A rendelkezésre álló források körültekintően megtervezett hasznosítása több forgalmat vonz az európai törzshálózatra, elősegítve a beruházások jobb megtérülését – tette hozzá Völner Pál.

A Keleti Partnerség az Európai Szomszédságpolitika részeként célul tűzte ki az EU és hat volt szovjet tagköztársaság (Azerbajdzsán, Belorusszia, Grúzia, Moldova, Örményország és Ukrajna) gazdasági és politikai kapcsolatainak fejlesztését kétoldalú és többoldalú keretben egyaránt.

A lengyel elnökség a szeptember végi csúcstalálkozón túl számos Keleti Partnerség ágazati egyeztetést is tervez. A közlekedési kérdések megvitatására létrehozott panel október közepi alakuló ülésén a Bizottság „Új szemlélet a közlekedési kooperációban” című közleményét ismertette. A közlemény az egyes közlekedési ágakon belül határozza meg azokat a legfontosabb területeket, amelyeken a partnerországoknak előre kell lépniük az uniós politikák irányába. A Közlekedési panel következő, decemberi ülésének témája egyebek mellett az infrastruktúra projektek és azok rangsorolása lesz.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)