Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár nyitóelőadásával kezdődött meg a háromnapos Nemzeti Közlekedési Napok – Értékeink védelmében c. konferencia 2011. október 24-én, Siófokon. Az államtitkár beszédében az elmúlt egy év legfontosabb közlekedéspolitikai fejleményeit, eredményeit összegezte.

Schváb Zoltán emlékeztetett arra, hogy a minisztérium szakterületi vezetői a tavalyi első Nemzeti Közlekedési Napokon hosszú távú közútfejlesztési program elkészítésére tettek ígéretet. A nyáron kormányhatározatban közzétett dokumentum tervezhető jövőképet kínál a magyarországi településfejlesztés és a közlekedési kapcsolatokra építő gazdasági szereplők számára. A fejlesztési program beruházásainak listáját az Országgyűlés erősítheti meg az autópálya törvény tervezett módosításának elfogadásával. A hosszú távú tervet jóváhagyó kormányhatározat előírta a meglévő gyorsforgalmi úthálózat és a főúthálózat 2020-ig tartó (kapacitásbővítéssel nem járó) felújítási programjának elkészítését. A program kidolgozása és a vasúti fejlesztések hasonló ütemezésének szakmai előkészítése egyaránt folyamatban van.

A helyettes államtitkár elmondta, megindult az alágazati stratégiákat egységesítő Nemzeti Közlekedési Stratégia megalkotása is. A szakmai közösségeket és társadalmi szervezeteket bevonó alapos tervezőmunka másfél-két éven belül lezárul. A stratégia gyakorlati alkalmazása, megvalósítása az uniós költségvetési ciklusokhoz illeszkedve 2014-ben kezdődhet meg.

Az idei év első felének legjelentősebb kihívása volt az uniós elnökségi szerepvállalás. Magyarország a spanyol és belga triótársak munkájára építve szinte kivétel nélkül teljesítette ambiciózus közlekedési céljait. Az Európai Parlament szakbizottságának értékelése szerint az elmúlt félév az egyik legsikeresebb elnökségi időszak volt a közlekedéspolitikában – hangsúlyozta Schváb Zoltán.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Belügyminisztériummal közösen elfogadta a három évre szóló Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramot. Útjára indult az Élet Úton program, amelynek legfontosabb tétele, hogy a hatékony közlekedésre nevelés meghatározó feltétele a közlekedés biztonságának. A szaktárca első alkalommal különített el uniós forrásokból célzott forrásmennyiséget személysérüléses balesetek megelőzését elősegítő infrastruktúrafejlesztésekre, közlekedésbiztonsági beavatkozásokra az Új Széchenyi Tervben. A vasúttársaságok és közútkezelők javaslatai alapján rangsorolt beruházások megvalósítására szánt 50 milliárd forintból sosem látott mértékű országos közlekedésbiztonsági program indítható - fejtette ki az államtitkár.

A Nemzeti Közlekedési Napokat a szaktárca kezdeményezésére idén második alkalommal rendezte meg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Mintegy 700 résztvevője között a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményeinek vezetői és szakértői mellett a közlekedésszakma más meghatározó szereplői is megtalálhatók. A nyitónap plenáris ülését kilenc tematikus szekcióban elhangzó előadások és vita követik. A harmadik napon, a szekcióülések beszámolóit követően Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár szakmai összefoglalója zárja a rendezvényt.

A konferencia sokszínű előadásainak fókuszában a hazai közlekedés értékteremtő és -megőrző feladatai, az infrastruktúra fejlesztésének és védelmének, a közlekedés biztonságának kérdései szerepelnek. A konferencia részletes szakmai programja elérhető a www.nemzetikozlekedesinapok.hu oldalon.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)