A közlekedési ágazat fejlesztésében egyszerre kell figyelembe venni az egyre növekvő társadalmi igényeket és a gazdasági keretfeltételeket. A szakma megbecsültsége a lehetőségek, az ésszerűség és a nemzeti érdekek mentén meghatározható utat bejárva szerezhető vissza. Közlemény.

A korszerű szakpolitika elvi elsőbbséget biztosít a közlekedési alrendszerek erősségeire építő egyensúly megvalósításának – fejtette ki Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a Nemzeti Közlekedési Napok 2012 szakmai konferencia első napján 2012. október 1-jén, Siófokon.

Schváb Zoltán (fotó: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ)

Az uniós közlekedéspolitika a mobilizációs igények lehető leghatékonyabb kielégítése mellett legalább egyenértékű törekvésként kezeli az energiatakarékossági, klímavédelmi szempontok érvényesítését. A magyar kormányzat a közösségi stratégiaalkotáshoz időben és szemléletben is alkalmazkodva megkezdte a Nemzeti Közlekedési Stratégia kidolgozását. Szintén az Új Széchenyi Terv forrásai terhére, de önálló munkaként készül az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) is. A jövő ősszel Kormány elé kerülő dokumentumok főbb elemei a közlekedés jelenlegi állapotát bemutató helyzetfeltárás, a makrogazdasági mutatók, hazai és uniós közlekedéspolitika alapján kidolgozandó jövőkép, és az egyes időtávlatokra szóló koncepció változatok lesznek. Az OVK meghatározza és rangsorolja a 2014-2020 uniós tervezési időszak vasúti nagyprojektjeit, stratégiailag megalapozza a konkrét beavatkozási programokat – jelentette be Schváb Zoltán.

Idén szeptemberben európai uniós finanszírozású projekt indult a vasúti műszaki előírások egyszerűsítésére, egységesítésére. A vasúti műszaki szabályozás területén világosan kimutatható a túlszabályozottság: az 1500-2000 különböző szintű előírás a hasonló közutas rendelkezések hat-nyolcszorosa. A szabályozási szintek érvényessége, sok esetben hierarchiája sem egyértelmű, a betartandó előírások jelentős része elavult. A jövő év végéig vasúti szakértők bevonásával megtörténik a vasúti előírások teljes átvizsgálása, kezelhető, áttekinthető rendszerbe foglalása. A tervek szerint 2014-ben létrejön a hatályos rendelkezéseket összegző e-VASÚT rendszer – tette hozzá.

A helyettes államtitkár emlékeztetett: a halálos közúti balesetek számának csökkentésében elért kimagasló eredményével idén Magyarország érdemelte ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács Közúti közlekedésbiztonsági PIN-díját. Európában elsőként a magyar kormányzat volt képes jelentős pénzügyi lehetőségeket teremteni kifejezetten közlekedésbiztonsági célú fejlesztésekre. A személysérüléses balesetek megelőzését elősegítő infrastruktúrafejlesztésekre, közlekedésbiztonsági beavatkozásokra az Új Széchenyi Tervben elkülönített összesen mintegy 50 milliárd forintból sosem látott mértékű országos közlekedésbiztonsági program indult. A munkálatok legkésőbb 2015 második felére befejeződnek, eredményük hamarosan megmutatkozhat a baleseti statisztikai adatok további javulásában.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ harmadik alkalommal rendezi meg a Nemzeti Közlekedési Napok konferenciát. A háromnapos fórumon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a közlekedési háttérintézmények, vállalatok, hatóságok, a vezető kutatóhelyek és a piac legfontosabb vállalatainak képviselői vitatják meg elképzeléseiket és osztják meg tapasztalataikat egymással. A találkozó fővédnöke Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)