Az Országgyűlés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése alapján elfogadta a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt. Az egységes jogszabály elősegíti a közösségi közlekedés elsőbbségének érvényre jutását, versenyképességének erősítését. Megalkotásával megteremtődtek a korszerű és fenntartható vasúti közlekedés kialakításának szabályozási alapfeltételei. A törvény sikeres megvalósítása esetén egy hatékonyan működő közlekedési rendszer szolgálhatja ki fokozatosan növekvő színvonalon az utasok alapvető igényeit.

Az ágazati kódex egységes elvek mentén foglalja egységes jogszabályba a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó követelményeket. Átlátható és kiszámítható szabályozási környezetet biztosít a szektor szereplői számára.

A jogszabály újszerűsége leginkább abban áll, hogy a különböző szolgáltatókat közlekedésszervezési szempontból egyetlen egységként kezeli. E megközelítés lehetővé teszi a teljes személyszállítás ésszerűsítését, és így gazdaságosabbá teszi a működést. A nagyságrendek következtében már a hatékonyság néhány százalékos javulása is 5-10 milliárd forintos belső átcsoportosítást alapoz meg vagy ilyen mértékű fejlesztési célú forráskiváltási lehetőséget teremt.

Az elfogadott szabályok alapján közpénzből finanszírozott fejlesztések kizárólag a Kormány által jóváhagyott, országosan egységes fejlesztési koncepció mentén valósíthatóak meg. Az államháztartási keretek középtávú előzetes rögzítésével tervezhetővé válik a közösségi közlekedés finanszírozási igénye.

A törvény rögzíti a menetrendek egységes eljárás mentén történő előkészítésének, összehangolásának módszertani szabályait. Szabályozási, irányítási és finanszírozási eszközök együttes alkalmazásával kényszeríti rá a szolgáltatókat a hatékony együttműködésre. A megfelelő infrastruktúra rendelkezésre állásának függvényében előírja a kötöttpályás közlekedés elsőbbségét.

A közlekedési közszolgáltatás árképzése terén az egyéni közlekedés költségeihez viszonyított árképzési elveket határoz meg, amelyek jelentősen növelik a közösségi közlekedés versenyképességét. A legnagyobb utasforgalmat bonyolító területeken (Budapesten, a megyei jogú városokban és az elővárosi forgalomban) egységes ár-, jegy- és bérletrendszer kialakítására kötelez.

A személyszállítási törvény kedvezően hat a lakosság életkörülményeire. Az alapellátás következtében várhatóan javul a kistelepülések közlekedési ellátottsága, a megyeszékhelyek és Budapest közlekedési kapcsolata. A jogszabály megalkotása meghatározó, korszakhatárt jelentő eredménye a közösségi közlekedés teljes megújításának.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)