Négy beavatkozási lehetőség áll rendelkezésünkre települési szinten ahhoz, hogy megoldjuk a jelenlegi energetikai helyzetéből adódó kihívásokat: a közösségi közlekedés, a víz- és szennyvízkezelés, az energiagazdálkodás és a létesítménygazdálkodás területén – mondta el Bencsik János klíma- és energiaügyi államtitkár a Budapesti Műszaki Egyetem 2011. április 20-i Energikus Város konferenciáján, Budapesten. Közlemény.

Az államtitkár a hazai energetikai helyzetkép ismertetésekor kiemelte: vannak olyan területek, amiket feltétlenül fejleszteni kell, mivel az ország energiafüggősége meghaladja a 62%-ot, a földgázfelhasználás aránytalan túlsúlyban van, az erőműpark elöregedett, alacsony a megújuló energiaforrások kiaknázásának mértéke, az épületek többsége kifejezetten energiapazarló és hiányzik egy energetikai szempontok szerint is átgondolt közlekedés-fejlesztési jövőkép.

Bencsik János a konferencia fő témájához kapcsolódva hangsúlyozta, hogy az Új Széchenyi Terv és a nemzeti energiastratégia a városi területek takarékosabb energiafelhasználásának elérését tűzte ki célul. Ezáltal fejlődnek Magyarország települései ún. „intelligens városokká” – tette hozzá. Ahhoz hogy településeink intelligens településekké váljanak három területen kell fejlesztéseket eszközölni: be kell vezetni az okos mérési technológiákat, ki kell építeni az okos hálózatokat és ki kell alakítani az „okos” közlekedés feltételeit és szükség van „okos” távfűtési rendszerekre is.

fotó: Horváth Ernő

Az okos energiahálózatok kapcsán az államtitkár kiemelte: legnagyobb előnyük, hogy lehetővé teszi a szigetszerű, lokálisan elosztott, elsősorban megújuló alapú energiatermelés hatékony hálózatba kapcsolódását, ezzel utat nyit a településszintű energiatermelésnek, ezzel az energetikailag önfenntartó városfejlesztésnek. Az okos közlekedési módok elsősorban a közösségi közlekedés területén jelenthetnek megoldást az energetikai és károsanyag-kibocsátás okozta problémákra. Ezen a területen elsősorban az alternatív hajtásmódok fejlesztése és a közösségi, elővárosi közlekedés vonzóvá tétele a legfontosabb feladat a jövőben, amely feladatoknak kiemelt eszköze a megfelelően támogatott K+F tevékenység. A távhőhálózatok a környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági hatások optimális egyensúlyának biztosításában játszhatnak jelentős szerepet, de ehhez folytatni kell a rendszerek kiépítését, a korábban létrehozott rendszereket pedig modernizálni kell – tájékoztatott Bencsik János.

Az államtitkár jó példaként említette a BÜKK-MAK LEADER vidékfejlesztési közösség MIKROVIRKA típusú „1 falu – 1 MW” programját, amelynek keretében 44 települési önkormányzat, egyházi jogi személy, civilszervezet, mikro- és kisvállalkozások összefogásával a napenergia, a szélenergia, a vízenergia, a geotermia és a biomassza energetikai hasznosításán alapuló termelési – tárolási – elosztási integráció megvalósítása zajlik jelenleg is. A kezdeményezés mintegy 500 fő megélhetését biztosítja, miközben az érintett önkormányzatok számára is bevételt generál – hangsúlyozta a járulékos előnyöket az államtitkár.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)