Az Új Széchenyi Terv a kerékpáros közlekedésre ösztönzéssel nemcsak a két keréken közlekedők számára teszi egyszerűbbé az eljutást, hanem javítja a város levegőjének minőségét, csökkenti a közutak zsúfoltságát, a dugók számát és a zajterhelést is - hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a BuBi közösségi kerékpáros közlekedési rendszer támogatási szerződésének ünnepélyes aláírásán 2011. szeptember 22-én, Budapesten.

Mint arra Völner Pál rámutatott, az Új Széchenyi Terv támogatásával más közlekedésfejlesztési projektek költségeinek töredékéért, 1,3 milliárd forintból 2013-ra megvalósuló projekt rövidebb távolságokon gyors, kényelmes és rugalmas utazási lehetőséget biztosít a városlakók és a Budapestre látogatók számára. A BuBi a működő rendszerek tapasztalatai szerint akár minden huszadik személygépkocsival megtett utazást is kiválthat.

A közösségi kerékpáros közlekedési rendszer (KKKR) olyan újfajta, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás, amely a város legforgalmasabb útvonalai mentén, legsűrűbben lakott területein mindenki számára könnyen hozzáférhető módon, alacsony díj ellenében vagy ingyen kölcsönvehető kerékpárokat működtet. A rendszer elsősorban a helyi lakosokat célozza meg, de sok helyen a turisták is ezt használják, sőt az egyedi biciklik a város arculatának részei lettek.

Völner Pál, György István, Vitézy Dávid (fotó: Szigeti Tamás)

A több mint 1000 kerékpárt mozgató rendszer első ütemben 74 gyűjtőállomással működik majd, ebből 58 a pesti oldalon, 15 a budai oldalon, egy pedig a Margitszigeten helyezkedik majd el. A gyűjtőállomásokat közterületen alakítják ki a legfontosabb közösségi közlekedési csomópontok közelében és a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett. Az állomásokon átlagosan 22 dokkoló állás lesz. Két állomás között a maximális gyaloglási távolság 300-500 méter.

A kerékpárok felvétele és leadása az automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló módon – bankkártya vagy hitelkártya, chipkártya és/vagy mobiltelefon - használatával történik. A visszaadás pedig a hálózaton belül bármely gyűjtőállomáson lehetséges. A rendszer várhatóan éjjel-nappal üzemel majd a kezdő 30 perces ingyenes bérleti időszak után fokozatosan emelkedő díjszabással. A tervezett díjrendszer rövid idejű és távolságú utazásokra motivál, ennek megfelelően a használat fél órára díjmentes, utána fél óra ára 1 buszjegynek megfelelő, minden további 30 perc ára 2 buszjegynyi.

Völner Pál, Vitézy Dávid, György István (fotó: Szigeti Tamás)

A Kormány és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a megújult fejlesztéspolitika jegyében egységes stratégiai megfontolások mentén valósítja meg az indokolt fejlesztési igényeket teljes Magyarország, és benne Budapest érdekeit követve. A szaktárca az előzetesen felmért infrastruktúra- és járműfejlesztési elképzelések ismeretében az Új Széchenyi Terv forrásainak lehető leghatékonyabb hasznosítására törekszik. A szakpolitikai kormányzat úgy kíván élni az uniós társfinanszírozási lehetőségekkel, hogy a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalát a legtöbb utas számára érezhető módon, kiegyensúlyozott területi megosztásban növelhesse.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)