A magyar elnökség magas szintű konferenciát rendezett a belvízi hajózás gazdaságba való megfelelő integrálásáról, a NAIADES program jövőjére és finanszírozására vonatkozó alapelvek meghatározásáról 2011. április 7-én, Esztergomban. A tagállamok, a harmadik országok, a folyami bizottságok és az iparág képviselői a cselekvési programot meghatározó elemekről folytattak eszmecserét az intézkedések folytonosságának biztosítása, a program lendületének megtartása érdekében. A résztvevők a konferencia zárásaként következtetéseket fogadtak el az elhangzottak alapján. Közlemény.

A külső költségek szempontjából a belvízi hajózás teljesítménye - különösen a környezetszennyezés és a munkabiztonság szempontjából - jobb bármely más közlekedési módénál. A kevésbé energiaérzékeny, tisztább és biztonságosabb közlekedési módokra való áttérés egyik meghatározó iránya a belvízi személyszállítás és árufuvarozás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban. Az Európai Unió célja, hogy megerősítse a belvízi hajózás versenyhelyzetét a közlekedési rendszerben, és megkönnyítse a belvízi hajózás integrációját az intermodális logisztikai láncba. Az Európai Bizottság ezért indította útjára 2006-ban a belvízi szállítás előmozdításáról szóló, hét éves NAIADES cselekvési programot, amelyről április 4-én félidei értékelést tett közzé (részletek a csatolt háttéranyagban). A közelmúltban közzétett új közlekedéspolitikai fehér könyvben a Bizottság a víziközlekedésnek, mint a természeténél fogva erőforrás-hatékonyabb közlekedési módnak kiemelt szerepet szán a jövő fenntarthatóbb, környezetkímélőbb, energia-hatékonyabb és versenyképesebb közlekedési rendszere megteremtésében.

 

A konferencia következtetései megerősítik, hogy a belvízi szállításnak a jelenleginél fokozottabb mértékben kell kivennie a részét az Európai Unió belső piaci és külkereskedelmi áruforgalmából. Az e célkitűzés elérését segítő lehetőségek a gazdasági és társadalmi környezetben, a közlekedés rendszereiben, s azon belül a belvízi hajózásban már megvannak vagy kifejleszthetők.

A dokumentum megállapítja, hogy a belvízi hajózás fontos szerepet játszhat a tengeri kikötők és a belső piac tengerektől távolabbi részei közötti kapcsolatban és a versenyképesség erősítésében. Bár komplex fejlesztése elsősorban az Unió belső ügye, az uniós tagállamokon túl a harmadik államokkal való szoros együttműködést is feltételezi a folyami bizottságok részvételével.

Völner Pál, a Közlekedési, Távközlési és Energia Tanács közlekedési formációjának soros elnöke a rendezvényen elmondta: a magyar elnökség elkötelezett a belvízi hajózás további fejlesztésének támogatásában, a megkezdett munka folytatásában. A Bizottsággal egyetértésben fontosnak tartja, hogy 2013-at követően is rendelkezésre álljon egy, a belvízi hajózásban rejlő lehetőségek hasznosítását, a belvízi szállítás versenyképességének előmozdítását szolgáló uniós szintű program. A magyar elnökség célja tanácsi következtetések elfogadása a belvízi hajózás gazdaságba való megfelelő integrálásáról és a NAIADES program jövőjére vonatkozó alapelvek meghatározásáról a Közlekedési Tanács 2011. június 16-i ülésén.

 


(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)