A Horváth Attila Imre klímapolitikáért felelős államtitkár vezette magyar küldöttség sikeresen érvényesítette a visegrádi országok érdekeit a kiegyensúlyozottabb 2015-ös globális egyezményre felhatalmazó európai uniós mandátum elfogadása érdekében az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsának ülésén 2013. október 14-én, Luxembourgban.
A találkozó fő napirendi pontja a tanácsi következtetések elfogadása volt, amely az Európai Unió álláspontját és mandátumát rögzíti az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezménye novemberi varsói konferenciájának témáiban.
A tanácskozáson Horváth Attila Imre kifejtette: Magyarország és a visegrádi országok csak egy olyan 2015-ös egyezmény koncepcióját fogadják el, amely az ENSZ összes Részes Fele számára kötelező kibocsátás-csökkentési célokat fogalmaz meg. Európa egyoldalúan és globális megállapodás nélkül nem kockáztathatja saját iparát, gazdasági növekedését és munkahelyeit egy magasabb cél önkéntes vállalásával. A varsói találkozó fő célja tehát egy stabil keretegyezmény létrehozása 2015-ig, melyen belül kötelező és számszerűsíthető célok vállalhatóak, akár 2020-ig is.
Az elfogadott következtetések szövegében a sikeres érdekérvényesítésnek köszönhetően maradéktalanul megjelenik a visegrádi országok álláspontja, így a dokumentum minden ENSZ Részes Fél számára időt biztosít a vállalt kibocsátás-csökkentési célok átgondolt ütemezésére. Az új szöveg megerősíti Európa ambiciózus szerepét a globális klímavédelmi tárgyalásokon, de hitelesebbé és kiszámíthatóbbá is teszi a mandátumot a Bizottság és a tagállamok számára. Az új mandátummal elkerülhető a koppenhágai kudarc, ismételt megerősítést és felhatalmazást kapnak az egymást követő lengyel-perui-francia ENSZ elnökségek az egyezmény részleteinek kidolgozására.
A tagállamok delegáltjai a Tanács ülésén tájékoztatást kaptak a légiközlekedés EU Emisszió-kereskedelemi rendszerébe való bevonásával kapcsolatos, és a fluorozott szénhidrogén-kibocsátás világszintű csökkentését célzó nemzetközi tárgyalások állásáról. A részvevők megismerhették a nemzetközi tengeri szállításból származó üvegházhatású gázkibocsátás ellenőrzését meghatározó új jogszabálytervezetet és az ipari gázok kibocsátási egységeinek felhasználására vonatkozó dán javaslat részleteit is.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)