A KSH ma megjelent gyorstájékoztatója szerint 2013 júliusában a külföldi- (4,7 százalék), és a belföldivendég-éjszakák száma (7,6 százalék) is növekedést mutatott, összességében így 6,2 százalékkal emelkedett a kereskedelmi szálláshelyek forgalma. A szálláshelyek – folyó áron számolt – bruttó árbevétele 12 százalékkal nőtt. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. közös sajtótájékoztatón értékelte hétfőn az idei turisztikai szezont és annak eredményeit.

Dr. Horváth Viktória, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy bár a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmáról még csak júliusig állnak rendelkezésre adatok, biztonsággal kijelenthető, hogy az idei főszezon minden idők legmagasabb forgalmát fogja hozni a turizmusban. Nemcsak a vendégek és a vendégéjszakák számában regisztráltak növekedést, hanem a szállásdíj-bevétel is növekedett az év első hét hónapjában. A statisztikai hivatal adatai szerint az év első hét hónapjában 4,8 millió vendég közel 12,5 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. A vendégek száma 6,0, a vendégéjszakáké 5,3 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához képest, a bevételek 10,4 százalékkal emelkedtek.

A kormány sikerként könyveli el a SZÉP Kártya bevezetését, hisz a kártya folyamatosan ösztönzi a belföldi turizmust és élénkíti a gazdaságot is. A belföldi turizmus növekedése a 2011-ben bevezetett új juttatásnak köszönhető, a kereskedelmi szálláshelyek SZÉP Kártyából származó bevétele az összes belföldi szállásdíj bevételük ötödét teszi ki. Jelenleg a 866 ezer kártyabirtokos majd 50 ezer elfogadóhelyen fizethet a SZÉP kártyával, és idén száz ezer fővel nőtt a kártyabirtokosok száma. Augusztus végéig 121 milliárd forint feltöltés érkezett a munkáltatók részéről a kártyákra, ami azt jelenti, hogy a SZÉP kártya legalább egymillió ember nyaralását, pihenését, étkezését, egészségmegőrzését segítette a nyári főszezonban.

A kártyának fontos gazdaságfejlesztő szerepe van vidéken, a kártya bevezetése óta már közel 93 milliárd forint bevételhez jutott a több tízezer, 80%-ban vidéki kkv elfogadóhely a kártya révén. A beutazó turizmus továbbra is markánsan emelkedik, a külföldi vendégek számára egyre vonzóbb Magyarország.

Horváth Gergely, az Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettesének véleménye szerint, a turisztikai főszezonra vonatkozó kedvező mutatók bizakodásra adnak okot. A növekvő vendégforgalom érdekében az elmúlt időszakban a MT Zrt. is számos akcióval igyekezett a külföldi és belföldi utazók figyelmét Magyarországra irányítani. Az ágazat már 2011-ben a válság előtti szinten volt a vendégek és a vendégéjszakák számát illetően, de az idei hét hónap adatai alapján látható, hogy a növekedés fennmaradt. Míg tavaly inkább a külföldi beutazások húzták az iparágat, addig 2013-ban belföldivendég-forgalom jelentősen nőtt ,amely esetében hangsúlyozta a SZÉP kártya jelentős szerepét. A piaci potenciál és a hazánk iránti egyre erőteljesebb érdeklődés indokolta, hogy az MT Zrt. új piacokat szólítson meg, ezért az elmúlt években kommunikációs tevékenységét kiterjesztette a keleti országok felé, míg a szomszédos országok utazóközönségének megszólítására is szintén kiemelt figyelmet fordít. A küldőpiacok legfrissebb forgalmi adataiból is jól látható, hogy a piaci átrendeződés javában zajlik, beigazolódtak az előzetes várakozások.

A környező országokból jelentős vendégforgalom-növekedést regisztráltak 2013 első félévében az előző év azonos időszakához képest, például az észak-magyarországi, az észak-alföldi, a dél-alföldi és a dél-dunántúli régiókban. Észak-Magyarországon a lengyel vendégéjszakák száma 42%-kal, a szlovák vendégéjszakák száma 30%-kal, a cseh vendégéjszakák száma 17%-kal, a román vendégéjszakák száma pedig 50%-kal nőtt a vizsgált időszakban.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)