A kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek száma 15,2%-kal, a vendégéjszakák száma pedig 13,7%-kal nőtt májusban az előző év azonos hónapjához képest a KSH ma közzétett adatai szerint. Ezen belül – hosszú idő óta először – nem csak a külföldi vendégek száma emelkedett, de a belföldi forgalom is markánsan nőtt.

A turizmus egyike a válság után leghamarabb talpra állt ágazatoknak, a főbb vendégforgalmi mutatók már 2011-ben elérték a válság előtti szintet, 2012-ben pedig jelentősen meghaladták azt.

Az idei év első öt hónapjának adatai alapján 2013-ban is folytatódik a kedvező trend. A beutazó turizmus tovább erősödött, májusban az orosz, a lengyel és a brit turisták által eltöltött vendégéjszakák száma nőtt kiemelkedően: 61, 29, illetve 25%-kal.

Az elmúlt években elsősorban a külföldi vendégek száma emelkedett markánsan, ezért különösen örömteli, hogy májusban a hazai vendégek száma 12%-kal, az általuk eltöltött éjszakáké pedig 9,7%-kal nőtt.

A Nemzetgazdasági Minisztérium véleménye szerint a belföldi turizmus növekedése mögött elsődlegesen a SZÉP Kártya elterjedése, növekvő népszerűsége áll. A KSH adatai szerint míg 2012 január-májusban a kereskedelmi szálláshelyeken az Üdülési Csekk és a SZÉP Kártya együttes forgalma mintegy 2,75 Mrd Ft-ot tett ki, addig az idei első öt hónapban a SZÉP Kártya beváltás 3,9 Mrd Ft volt, ami több mint 40%-os növekedés.

Május végén már 21 ezer munkáltató 835 ezer dolgozója rendelkezett SZÉP Kártyával. Az idei év első öt hónapjában 34 Mrd Ft-ot töltöttek fel a munkáltatók a kártyákra, ami meghaladja a tavalyi év azonos időszakának feltöltését. A költésekben nagyon meredek növekedés figyelhető meg: a tavalyi 5,3 Mrd Ft-ról több mint négyszeresére, 22,6 Mrd Ft-ra nőtt a január-május közötti költés.

A belföldi turizmusnak kedvez, hogy szálláshely-szolgáltatásért – illetve július 1-je óta gyógyfürdő- és strandbelépőért – a kártya mindhárom zsebéről lehet fizetni. Az OTP adatai alapján a zsebek közötti átjárhatósággal élnek is a kártyabirtokosok: a vendéglátás zseb költéseinek negyede, a szabadidő zseb költéseinek pedig a harmada szálláshelyen történt 2012-ben.

A kiváló májusi adatokhoz hozzájárulhatott, hogy a SZÉP Kártyákra 2011-ben utalt összegeket 2013. május 31-ig lehetett felhasználni, ezt követően lejártak és a kibocsátók visszautalták azokat a munkáltatóknak.

A belföldi turizmus emelkedésében a SZÉP Kártya mellett a turisztikai desztináció menedzsment szervezetek (TDM-ek) növekvő aktivitása és eredményes marketing munkája is egyre nagyobb szerepet játszik. E szervezetek a belföldi turisztikai forgalmat ösztönző kampányaikat Európai Uniós támogatások bevonásával valósítják meg, amivel nagymértékben elősegítik a desztinációjuk népszerűsítését, szolgáltatóik ajánlatainak megismertetését.

A belföldi forgalom élénkülésében emellett az egyre bővülő programkínálat is szerepet játszik. A gazdag rendezvénykínálat érdekében a turisztikai vonzerővel bíró rendezvényeket, fesztiválokat a Nemzetgazdasági Minisztérium a Nemzeti Kulturális Alappal közös pályázati rend keretében támogatja.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)