Magyarország is magas szintű szakmai delegációval képviseltette magát a folyami hajók üzemeltetőinek éves seregszemléjén Bukarestben. A rendezvényen a hajózás legégetőbb kérdéseit vitatták meg a jelenlévők. Többek között szó esett a fogyasztóvédelmi és a fenntartható fejlődés sajátosságairól, az infrastrukturális igényekről, a rugalmas határellenőrzés előnyeiről, valamint az egyre szélsőségesebb vízállás okozta problémákról.

Dr. Horváth Viktória felszólalásában az infrastruktúra-fejlesztés kérdésköréről beszélt és tájékoztatta a jelenlevőket a Mahart Passnave Kft-ben történt állami tulajdonszerzésről. Hozzászólásában hangsúlyozta: ez a vagyonpolitikai döntés egyrészt azt jelenti, hogy Magyarország fontosnak tartja és komoly lehetőséget lát a dunai hajózás fejlesztésében mind gazdaságfejlesztési, mind pedig munkahelyteremtési tekintetben. A nemzetgazdasági tárca képviselője hozzátette: a Mahart Passnave Kft minden szereplőnek  hosszútávon is a kiszámítható, az eddig megszokott kiváló szolgáltatási színvonalat kívánja biztosítani, a jövőben pedig további minőségi és szolgáltatásfejlesztésre törekszik.

Az ülésekkel párhuzamosan a legnagyobb szolgáltatókkal Spányik Gábor ügyvezető és munkatársai kétoldalú megbeszéléseket folytattak. A konferencia második napján a dunai országok és városok programkínálat bővítésének lehetőségeiről esett szó. A beszélgetésen Magyarországot és Budapestet Sztojanovits Kristóf Budapest és környéke régiójának igazgatója képviselte, aki az új vidéki programok mellett elsősorban a főváros megújult kulturális kínálatát mutatta be.

Hazánkra a dunai folyami hajózásban továbbra is jelentős szerep hárul. Budapest mind a rövidebb, mind pedig a hosszabb utak esetében is kiemelt szereppel bír, a legtöbb tengerentúli vendég vagy innen indul, vagy ide érkezik. A fővárosba 280-300.000 hajós vendég látogat, aki a dunai utat megelőző, vagy azt követő városlátogató programok által közel 40.000 vendégéjszakát tölt el a dunaparti ötcsillagos szállodákban. Évente 170 hajó, mintegy félmillió vendéget szállít a Duna felső és alsó szakaszán, 2014-ben majd 30.000 vendégággyal nő  a kapacitásuk. Minden egyes hajóstársaság évente mintegy 2-6 millió EUR összegben költ hirdetésre,  ezekben Budapestnek és Magyarországnak kiemelt szerep jut.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)