Sok esetben egyszerűbb, olcsóbb megoldást jelenthetnek a fogyasztók és a gazdaság számára is a bírósági eljárásnál a vitás ügyekben az úgynevezett alternatív vitakezelő módszerek - jelentette ki Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára egy, a témával foglalkozó brüsszeli konferencián.

Az MTI-nek nyilatkozva elmondta: ebbe a körbe Magyarországon a békéltető testületek tartoznak.

Az ilyen fórumok elé vitt ügyek száma hazánkban meghaladja a 4 ezret - tette hozzá.

Úgy vélte, az EU-nak ezen a területen nem az egységes, részletes szabályozás kialakítása a feladata, hanem olyan keretrendszeré, amely elősegíti a per előtti megoldások sikeres alkalmazását.

Cséfalvay Zoltán leszögezte: az EU magyar elnöksége egy ilyen keret megteremtését támogatja. A belső piac egységének mélyítése és a fogyasztóvédelem erősítése egyaránt fontos törekvése a soros elnök Magyarországnak.

Az alternatív vitakezelő módszerek körében olyan megoldásokat keresnek, amelynek révén a vitás ügyekben még a per előtt megegyezés érhető el. A mostani tanácskozás tanúsága szerint az unióban mintegy hétszázötven különféle módszer létezik erre.

Cséfalvay Zoltán annak fontosságát hangoztatta, hogy minél jobban elterjesszék a jó példákat. Ez egyfajta minőségbiztosítást is jelent a fogyasztók számára - fogalmazott.

Arra is rámutatott, hogy minél hatékonyabban fel kell hívni a polgárok figyelmét a peren kívüli megoldások létezésére. E téren szerinte a civil szervezeteknek is fontos tennivalójuk, szerepük van.

Az államtitkár új ötletként vetette fel, hogy egy-egy vitás ügyben 30 napos gondolkodási időt lehetne biztosítani, mielőtt valaki perre megy.

A konferencia házigazdája, az EP belső piaci bizottságának elnöke, Malcolm Harbour a tanácskozásról - Cséfalvay Zoltánnal közösen - tartott sajtótájékoztatón azt hangoztatta, hogy a szóban forgó módszerek fontos eszközt jelenthetnek az uniós fogyasztóvédelemben, amelynek az EP-testület kiemelt figyelmet szentel.

John Dalli, az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi felelőse az újságíróknak arról beszélt, hogy az alternatív vitakezelő módszerek növelhetik a versenyképességet és az innovációt, mert a fogyasztók igényeinek jobb felmérésére ösztönzik a cégeket.

Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy nem eléggé ismertek ezek a módszerek. A fogyasztókat érő veszteségek uniós szinten átlagban a bruttó össztermék (GDP) 0,4 százalékra rúgnak, a fogyasztók mintegy fele mégis legfeljebb egy kísérletet tesz - vagy egyet sem -, hogy rendezze problémáját a kereskedőkkel.

(MTI)