Az esztergomi Vállalkozásfejlesztési Konferencián gazdaságfejlesztés jelenéről és távlatairól beszélt Szalai Piroska miniszteri biztos és Dr. Völner Pál államtitkár, továbbá előadást tartott többek között Dr. Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese és Dr. Fórián István a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter elnöke.

A legfontosabb témák a 2014-2020 közötti pályázati lehetőségek és a KKV Stratégia,  a vállalati fenntarthatóság és menedzsment kompetenciák, illetve az infrastrukturális fejlesztések voltak.

A Vállalkozók Esztergomért Egyesület a Hotel Esztergomba szervezett vállalkozásfejlesztési konferenciáján a kis – és közepes vállalkozások fejlesztésének időszerű kérdéseiről, a stratégiai irányokról és a jelenlegi kihívásokról adtak átfogó képet a szakmapolitikai, a versenyszféra és kutatói szegmens prominens előadói. 

A „Vállalkozásfejlesztési Konferencia Esztergom” program résztvevőit Sasvári Géza, a Vállalkozók Esztergomért Egyesület elnöke; majd Szalai Piroska, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány kuratóriumi elnöke, a Nemzetgazdasági Minisztérium nők munkaerő-piaci helyzetének javításáért felelős miniszteri biztosa köszöntötte.

A miniszteri biztos úgy fogalmazott: a kis és középvállalkozások (kkv-k) fejlesztése nélkül nem növelhető a foglalkoztatás, hiszen a foglalkoztatottak 75 százaléka a 250 fő alatti létszámú vállalkozásokban áll alkalmazásban. Szalai Piroska arra is felhívta a figyelmet, hogy a női foglalkoztatás-bővülésben dobogós helyezést értünk el uniós mércével mérve az elmúlt időszakban, és ezt a jó tendenciát a jövőben folytatni kell. Köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a fiatal vállalkozásokra kiemelten figyelni kell, mert azok a gazdaságfejlesztés motorjait jelentik, és szerepük nélkülözhetetlen a foglalkoztatás és a versenyképesség szempontjából.

Dr. Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár előadásában a Közép-Dunántúli Régióban történő, s tervezett infrastrukturális fejlesztésekről és a Nemzeti Közlekedési Stratégiáról beszélt. Az államtitkár ismertette a 2020-ig tervezett legfontosabb projekteket és fejlesztéseket, melyek vélhetően nem csupán a közlekedés hatékonyabbá tételét szolgálják majd, de a vállalkozások számára konkrét gazdasági előnyökkel fognak járni. Egyebek mellett kiemelte, hogy a Tatabánya és Budapest közötti M1-es autósztrádát kétszer három sávosra szeretnék bővíteni, illetve egyéb projektekkel szeretnék elősegíteni a felvidéki térségek gazdasági kapcsolódási lehetőségeit az észak-dunántúli térség ipari-, kereskedelmi központjaival. Beszámolója alapján 2017-es határidőben gondolkodva az esztergomi térséget fel lehet fejleszteni a közlekedés tekintetében, s várhatóan 2015-re üzembe állhat a Párkány-Esztergom közötti teherkomp.

Ezt követően dr. Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese az autógyár és beszállítói hálózatának működéséről tartott beszámolót. Előadásában részletezte, hogy ugyan több mint 270 nemzetközi, és 80 magyar beszállítója van a cégnek, de ezek körülbelül azonos beszállítási értéket képviselnek, és a beszállítókat a Suzuki indirekt módon, különböző programokkal is fejleszti. Dr. Fórián István a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter elnöke az autóbuszgyártás legfontosabb eredményeiről és kihívásairól beszélt.

A konferencia második felében Kokas Tamás osztályvezető a Nemzeti Külgazdasági Hivatal járműipart érintő fejlesztéseiről, programjairól tartott beszámolót, mely során hangsúlyozta, hogy az autógyári munkahelyek teremtése azért is lényeges kérdés, mert egy autógyári munkahely 3-5 beszállítói alkalmazást eredményez. Ismertette azon járműipari cégeket, amelyekkel az elmúlt időszakban a kormány stratégiai együttműködést létesített, és részletezte a hivatal beszállító-fejlesztő programjait.

Dr. Billó Kármen főosztályvezető helyettes, a Nemzetgazdasági Minisztérium Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály részéről a 2014 és 2020 közötti legfontosabb programjairól, valamint az újonnan megalkotott kkv stratégiáról tartott összefoglaló előadást.

A szakmapolitika legfontosabb kérdései után dr. Fülöp Gyula, a Miskolci Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára a „Vállalati fenntarthatóság – Menedzsment kompetenciák” című előadásában olyan globális kihívásokról beszélt, melyek a vállalati mérettől függetlenül minden vállalkozás számára nehéz feladatot jelentenek, illetve a fenntartható stratégiai menedzsment rendszerét elemezte. dr. Sasvári Péter egyetemi docens a Miskolci Egyetem egyes projektjeiről, valamint a vállalkozások kutatói hálózatáról és a legfontosabb eredményekről tájékoztatta a hallgatóságot.

A záróakkord Szolnoki Szabolcs SMART Pont vezető és Dózsa Gergely, az Érme Üzletember Hálózat menedzserének előadása volt az „i.e. SMART a gyakorlatban” illetve az „Ízelítő a SMART képzésről” címmel.

(NGM, hidlap.hu)