A Ket. 83. §-a alapján az egészségbiztosítási szervek az ügyfél kérelmére hatósági bizonyítvány kiállításával igazolják, hogy az ügyféllel szemben tartanak -e nyilván követelést, és ha igen, milyen összegben. A kiállított hatósági bizonyítvány 60 napig érvényes.

A kérelmet az ügyfél lakóhelye, illetve székhelye szerint illetékes fővárosi vagy megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervénél, vagy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kérelmező lakóhelye vagy székhelye szerint illetékes területi hivatalnál lehet előterjeszteni, illetve - amennyiben volt ilyen - ott, ahol a kérelmező korábban tartozást keletkeztető ügyfélkapcsolattal rendelkezett. (pl. székhelyváltás történt, és a korábbi székhely szerinti egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szerv bírságot szabott ki a kérelmezővel szemben).

A kérelmet formanyomtatványon célszerű - postai úton vagy az egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szerv ügyfélszolgálatán személyesen - előterjeszteni, és egyidejűleg az eljáráshoz szükséges 3000 Ft illetéket az iraton elhelyezett illetékbélyeg formájában is le kell róni. Abban az esetben, ha a bizonyítványból az ügyfél több példányt is igényel egyszerre, úgy a további példányokért darabonként 100 Ft további illetéket kell megfizetni. Amennyiben a kérelem kitöltése hiányos, vagy az illeték nem került megfizetésre, úgy az eljáró hatóság megfelelő határidő tűzésével hiánypótlásra szólítja fel az ügyfelet.

Amennyiben hiánypótlás nem szükséges, úgy a hatósági bizonyítvány kiállítására a kérelem beérkezését követő naptól számított 8 napon belül kerül sor.

A kiállított hatósági bizonyítványt a hatóság postán küldi meg, de lehetőség van a hivatal ügyfélszolgálatánál történő személyes átvételre is.

Jogosultak köre

Az ügyben bármely olyan személy, vagy annak törvényes képviselője jogosult eljárni, amely az egészségbiztosítóval jogviszonyban áll. Az ügyfél bármilyen jogcímen, vagy akár jogcím feltüntetése nélkül is terjeszthet elő kérelmet, az igazolás kiadása csak akkor tagadható meg, ha jogszabályba ütközik.

Szükséges iratok

A hatósági bizonyítvány igénylése formanyomtatványon történik. Magánszemély esetében a személyi adatok és a TAJ szám igazolása, gazdálkodó szervezetek esetében az azonosító adatok (statisztikai számjel, adószám, székhely, telephely, képviseletre jogosult személy) igazolása szükséges.

Nyomtatványok

A Hatósági Bizonyítvány igénylése a magánszemélyek és gazdálkodó szervezetek részére az OEP által rendszeresített külön formanyomtatványon történik.

Az eljárás költsége

A Hatósági Bizonyítvány 1 példányban történő kiállítását 3000 Ft illeték - illetékbélyeg formájában történő - lerovása mellett kezdeményezheti az igénylő. Lehetőség van további példány/ok igénylésére 100 Ft/db illeték lerovása mellett.

Ügyintézés helye

A kérelmet az ügyfél lakóhelye, illetve székhelye szerint illetékes fővárosi vagy megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervénél, vagy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kérelmező lakóhelye vagy székhelye szerint illetékes területi hivatalnál lehet előterjeszteni, illetve - amennyiben volt ilyen - ott, ahol a kérelmező korábban tartozást keletkeztető ügyfélkapcsolattal rendelkezett.

Ügyintézési idő

Amennyiben hiánypótlás nem szükséges, úgy a hatósági bizonyítvány kiállítására a kérelem beérkezését követő naptól számított 8 napon belül kerül sor.

Az ügyben közreműködő szakhatóság

A fővárosi vagy megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szerve, vagy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár területi hivatala.

Jogszabályok

A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 83. §- a alapján az egészségbiztosítási szervek kötelesek hatósági bizonyítványban igazolni azt, hogy nyilvántartanak - e az adott személlyel szemben tartozást, és ha igen, milyen összegben. Az eljárásra irányadó határidő a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról szóló 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet 9/A. §- a alapján a kérelem beérkezését követő naptól számított 8 nap. Az eljárás illetékköteles, az illeték mértéke az illetékről szóló 1990. évi XCIII. törvény 29. § (1) bekezdése alapján 3000 Ft.

Jogorvoslati lehetőségek

A hiány pótlására rendelkezésre álló 15 nap elteltével, amennyiben a rendelkezésre álló idő alatt az igénylő nem nyújtott be formailag, tartalmilag megfelelő igényt, az eljárást Végzésben meg kell szüntetni. A megszüntetés ellen az igénylő jogorvoslattal élhet, az erre rendelkezésre álló határidőn belül.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)