A munkaerőpiacról átmenetileg kikerülő aktív korú személyek segítésének, a munkába történő visszahelyezésének egyik legfontosabb közjogi aktusa az álláskeresők nyilvántartásba vétele. A munkaerő-piaci szolgáltatások, illetve az álláskeresési ellátások igénybevétele a nyilvántartásba vétel nélkül nem lehetséges. Általánosságban elmondható, hogy az ügyfelek az ügyintézőkkel elégedettek, az adminisztrációs terhet, a várakozási időt azonban soknak tartják.
Az ügyintéző az álláskeresőként történő nyilvántartásba vétel jogszabályi feltételeinek teljesülését az ügyfél nyilatkozata, valamint az általa bemutatott iratok alapján állapítja meg. A kirendeltség minden esetben határozattal dönt az eljárás során azokon a pontokon, amely hatással van a nyilvántartásra. (döntés a kérelemre, szünetelés, megszüntetés, stb.)
Az álláskeresőként történő nyilvántartásba vétel személyes megjelenést igényel, az ügy eldöntése szempontjából lényeges körülmények tisztázása, a munkához jutás segítése, a megfelelő álláshely felkutatása érdekében fontos az ügyfél jelenléte. A nyilvántartásba vétellel az ügyfél együttműködési kötelezettséget vállal a kirendeltséggel.
Az adminisztrációs terhek és a várakozási idő csak úgy csökkenthető, ha bizonyos pontokon, ahol a döntéshez nem kell mérlegelni, nincs szankciós következmény, ott nem születik határozat (pl.: nyilvántartásba vétel, szünetelés, bejelentésre történő megszűnés). Továbbá megvizsgálásra kerülnek azok az együttműködési / bejelentési kötelezettségek, ahol elektronikus formában is kapcsolatot tud tartani az ügyfél.
Jelentősen csökkenthető az adminisztráció, ha a jelentkezés elmulasztása esetén felszólító végzés nélkül kerülhetnek a nyilvántartásból törlésre az ügyfelek.
Az adminisztrációs terheket csökkenteni lehet ügyek összevonásával is, például a kérelmek összevonásával az álláskeresési ellátások és a nyilvántartás vonatkozásában.
Jogosultak köre
Álláskeresőként azt a személy lehet nyilvántartásba venni aki:
- a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel rendelkezik, és
- oktatási intézmény nappali tagozatán nem folytat tanulmányokat, és
- öregségi nyugdíjra nem jogosult, rehabilitációs járadékban, valamint megváltozott munkaképességű személyek ellátásban nem részesül, és
- munkaviszonyban nem áll és egyszerűsített foglalkoztatás kivételével egyéb kereső tevékenységet sem folytat, és
- elhelyezkedése érdekében az illetékes kirendeltséggel együttműködik.
Szükséges iratok
Az ügyfél azonosítására alkalmas bármilyen okirat elfogadható (pl.: személyazonosító igazolvány, jogosítvány, útlevél stb.).
A lakóhely igazolására csak hivatalos okirat fogadható el: régi típusú személyi igazolvány, vagy a lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya).
Az ügyfél szakképzettsége(i)t, iskolai végzettségét bizonyítvánnyal, oklevéllel, szakképesítést igazoló okirattal kell igazolni.
Nyomtatványok
Az ügyfélnek nyomtatványt nem kell kitölteni, az eljáráshoz szükséges kérelem, nyilatkozat az informatikai rendszerből generálódik, melyet az ügyintéző tölt ki az ügyfél jelenlétében.
Az eljárás költsége
Nincs.
Ügyintézés helye
Megyei munkaügyi központok kirendeltségein történik az ügyintézés.
Ügyintézési idő
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 33. §-ban meghatározottak szerint, 30 nap. A hiánypótlási határidő 15 nap. amelyet a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 54. § (6) bekezdése szabályoz.
Az ügyben közreműködő szakhatóság
Nincs.
Jogszabályok
- 1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról
- 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól
- 2/2011. (I. 14.) NGM rendelet az álláskeresőként való nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásból való törlésről
- 323/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet a Nemzeti Munkaügyi Hivatalról és a szakmai irányítása alá tartozó szakigazgatási szervek feladat és hatásköréről
- 42/2011. (XII. 2.) NGM rendelet a megyei (fővárosi) munkaügyi központok illetékességéről, valamint a felnőttképzési tevékenység megkezdésének és folytatásának részletes szabályairól szóló 2/2010. (II. 16.) SZMM rendelet módosításáról
Jogorvoslati lehetőségek
A kirendeltség elsőfokú döntése ellen a Ket. vonatkozó szabályai szerint - a döntés közlésétől számított tizenöt napon belül - fellebbezéssel élhet az ügyfél. A másodfokon eljáró hatóság döntése ellen az illetékes közigazgatási és munkaügyi bíróságnál felülvizsgálati kérelemmel lehet élni.
(Nemzetgazdasági Minisztérium)