Szakszervezeti konföderáció is köthet majd kollektív szerződést - Kezdődik a parlamenti vita az átmeneti rendelkezésekről. Interjú Czomba Sándor államtitkárral a Magyar Nemzet 2012. június 4-i számában.
Alig egy hónap és hatályossá válik az új munka törvénykönyve. Sajtóhírek szerint mégis nagy a bizonytalanság, úgymond még bármi változhat, sőt, akár csúszhat is a hatálybalépés.
- Múlt szerdán került a kormány elé az átmeneti rendelkezések tervezete, ami át is ment, így ma megkezdődhet a parlamentben az általános vita. Az átmeneti rendelkezések és a módosítások részeként hatvanhat olyan törvénybe kell belenyúlni, amelyekre a munka törvénykönyve hivatkozik. A főszabály az, hogy az új törvény július elsejétől él, ugyanakkor vannak olyan területek, ahol ez problémát jelentene. Ilyenek például a szabadságok kiadása, a távolléti díjak számítása vagy a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás. Ezekre vonatkoznak az átmeneti rendelkezések, így az adminisztráció csökkentése, és a világos joggyakorlat érdekében december 31-ig fenntartjuk ezek hatályát, majd csak ezután lépnek életbe az új szabályok. Csúszni nem fogunk, én azt látom, hogy határidőre minden munkát elvégzünk.
- Tény, hogy a közelmúltban több érintett érdekcsoport is régi-új igényeket jelentett be a már elfogadott munka törvénykönyvével kapcsolatban. Ilyen a vasárnapi munkavégzés ügye, vagy hogy az Audi is jelezte, rugalmasabb foglalkoztatási körülményeket szeretne.
- Jeleztük, hogy amennyiben szükséges, úgy az átmeneti intézkedéssekkel párhuzamosan készek vagyunk pontosabbá, világosabbá tenni a munka törvénykönyve egyes rendelkezéseit még a hatálybalépés előtt. Strukturális változtatások viszont nem lesznek. Az egyik ilyen pontosításra, egyértelműbb megfogalmazásra szoruló ügy a pótszabadság kérdése. A sajtóban megjelent, hogy a munkavállaló elbukhatja a tíz nap pótszabadságot, de ez nem igaz. Itt arról van szó, hogy a munkaszerződésben csak a munkavállaló javára lehet eltérni, kollektív szerződésben adott esetben viszont a munkavállaló kárára is. Kíváncsi lennék, hogy meddig maradhat meg egy szakszervezet, amely beáldozza a tíz nap pótszabadságot. Ez életszerűtlen. Olyan lehet, hogy erről lemond a szakszervezet egy nagyon komoly ellentételezés, például radikális béremelés fejében. Mivel ez sem túl életszerű, úgy módosítunk, hogy a pótszabadság kérdésében munkaszerződésben és kollektív szerződésben is csak a munkavállaló javára lehet majd eltérni. Fontos elem végül, hogy jelezték, az EU is vizsgálja az új munka törvénykönyvét. Emiatt szakértői szintű egyeztetéseket folytattunk Brüsszellel, amelyek után az apróbb értelmezési különbségeket tisztáztuk, ezeket átvezettük. Azt azonban hangsúlyoznám, hogy eredetileg sem volt semmi olyan probléma, ami nemhogy kötelezettségszegési, de bármilyen eljárás megindítását indokolta volna.
- Az MSZP szerint viszont a kormány azért titkolódzik az átmeneti rendelkezésekről mert még az utolsó pillanatban is a munkavállalók helyzetét rontó javaslatokkalfog előállni.
- Szó sincs erről! Ezek a pontosítások, módosítások a munkavállalók érdekeit szolgálják. Folyamatosan tárgyalunk a szakszervezetekkel, így kilencpontos javaslatukból pár pontot részlegesen átvezetünk, illetve pontosítani fogunk. így például elfogadtuk és a törvényjavaslat tartalmazni fogja, hogy tagszervezetei felhatalmazása alapján szakszervezeti szövetség is köthet kollektív szerződést.
- Munkaadói oldalról is érkeztek ilyen igények?
- Írásos formában ők nem kerestek meg minket, ettől függetlenül például a vasárnapi munkavégzéssel kapcsolatos problémát meg kell oldani. A most hatályos szabályozáshoz képest az új munka törvénykönyve alapján valóban az a helyzet állhat elő, hogy a hipermarketek nyitva lehetnek vasárnap, a hazai kis boltok viszont nem. Több javaslatot is tettünk a kormánynak és az tűnik jó megoldásnak, hogy a kereskedelmi törvény hatálya alá tartozó, kereskedelmi tevékenységet folytató munkáltatók számára pótlékfizetési kötelezettség mellett biztosítjuk a rendes munkaidő vasárnapra történő beosztását, ami lehetőséget ad a vasárnapi nyitva tartásra a kis üzleteknek. Nem reprezentatív felmérés szerint a vasárnap jelenleg is dolgozók kétharmada kéri ennek a lehetőségnek a fenntartását a pluszjövedelem miatt. A vasárnapi munkavégzésért ugyanis bérpótlékot kell fizetni. A környező országokban ráadásul nincs korlátozva a vasárnapi nyitva tartás és munkavégzés, így félő, hogy ha túl nagy nálunk a szigor, komoly versenyhátrányba sodorjuk ezt a szektort. Értjük és megértjük azt a javaslatot, hogy a kereskedelmi dolgozók is pihenéssel, családjukkal tölthessék a hétvégéjüket, jómagam is osztom ezt, de a válság közepén, ilyen gazdasági és foglalkoztatottsági helyzetben nagyon fontos, hogy akik tudnak és akarnak vasárnap dolgozni, illetve vásárolni, azoknak adjuk meg erre az esélyt. A munka törvénykönyve ugyanakkor rögzíti, hogy vasárnapi munkavégzés esetén is egy hónapban legalább egy pihenőnapot vasárnap kell adni a munkavállalónak.
- Most indult be a negyedik nemzeti konzultáció, amely több, a munka világát érintő kérdéssel is foglalkozik. A konzultáció eredménye hathat-e később a munka törvénykönyvére?
- Gyakorlatilag nem. Azon túl, hogy a munka törvénykönyve júliustól hatályos, a konzultáció pedig eleve augusztus végéig tart, a konzultáció kérdései nem mennek szembe a munka törvénykönyve alappilléreivel, akár igennel, akár nemmel válaszolnak rájuk.
- Pedig közös pont a minimálbér kérdése, amivel kapcsolatban felvetődött a regionális, területi minimálbér megállapításának lehetősége. Továbbra a fenntartják ezt az elképzelést?
- A munka törvénykönyvében egy mondat valóban rögzíti, hogy a mindenkori kormány felhatalmazást kap arra, hogy különböző gazdasági és más helyzetekre való tekintettel van lehetősége a minimálbér eltérítésére. Ez az intézmény tizenhat uniós tagállamban létezik, igaz, a területi eltérítéssel senki sem él, mert ez a lehetőség nemcsak közgazdaságtani, hanem súlyos politikai kérdés is. Bizonyíték erre, hogy amint ez nálunk felvetődött, az ellenzék azonnal durva támadásba lendült. Pedig az OECD évek óta javasolja a területi eltérítést a tagállamoknak, Magyarországnak pedig különösképpen, hiszen ezzel a hátrányos helyzetű régiókban munkahelyeket lehet megtartani, illetve munkahelyeket teremteni. Politikai vonzata miatt azonban a magyar kormány asztalán sem szerepel ez a lehetőség, inkább másfajta eltérítésben gondolkodunk. A pályakezdő fiatalokat sajnos katasztrofális foglalkoztatottsági adatok jellemzik, egyrészt mert a végzettségük nem harmonizál a munkaerő-piaci igényekkel, másrészt mert nincsen munkatapasztalatuk. Csak akkor fogják őket alkalmazni, ha az általuk nyújtott teljesítmény és a nekik fizetett pénz összhangban van egymással. Számos uniós országban, így Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is bevett gyakorlat, hogy a pályakezdők minimálbére el van térítve. Ezzel a módszerrel sikeresen tudják munkához segíteni a pályakezdő fiatalokat az érintett tagállamokban, ezért ezt a lehetőséget a következő évekre vonatkozóan nekünk is érdemes megvizsgálni.
- Az új munka törvénykönyvével kapcsolatban a legtöbbször visszatérő és minden munkavállalót érintő félelem, hogy a bérek Csökkenését okozza. Általában a műszakpótlékkal kapcsolatos változásokkal hozzák ezt összefüggésbe. Van félnivalójuk a dolgozóknak?
- Korábban is jeleztük, hogy a munka törvénykönyvének nem célja a keresetek csökkentése. Ezt szem előtt tartottuk az alapkoncepciónál és az átmeneti rendelkezéseknél is. Ami a műszakpótlékot illeti: akik valóban műszakba járnak - azaz hattól kettőig, kettőtől tízig, tíztől hatig -, azok semmit nem fognak észrevenni a módosításból. A tizenöt százalékos délutáni pótlék megszűnik, ugyanakkor harminc százalékra emeltük a műszakpótlékot, ami kiváltja a délutáni és az éjszakai pótlékot. Magyarul négy órát elvettünk tizenöt százalékban, de négy órát hozzátettünk harminc százalékban, azaz matematikailag és a valóságban is az a helyzet, hogy aki műszakba jár, annak nem csökken a bére. Ugyan az egészségügyben felvetődtek aggodalmak, az ágazati jogszabályok lehetővé teszik, hogy a munka törvénykönyvétől eltérő szabályokat alkalmazzanak. Ez meg is történt.
- A másik leghangsúlyosabb kritika, hogy az új munka törvénykönyve kiszolgáltatottá teszi a munkavállalókat és gyengíti a védelmüket ellátó szakszervezeteket.
- Nem úgy ismerem a szakszervezeteket, akik együttműködési megállapodást írnak alá akkor, ha úgy érzik, ellehetetlenítik őket és nem tudják ellátni a dolgozók érdekképviseletét. Márpedig a szakszervezetek, a munkaadók és a kormány között létrejött ez a megállapodást, ami keretet ad arra, hogy mindhárom oldal azon fáradozzon, hogy minél több embernek legyen munkahelye Magyarországon. Ami a munkavállalói jogok csorbítását illeti, egyszerűen nem igaz, hogy szűkült a keresztmetszet. A szociális konzultáció eredményeként fennmaradt, sőt még erősödött is a védett korúak munkajogi védelme. A szabadságra vonatkozó szabályozás lényegében nem változott, az új munka törvénykönyve mindkét szülő számára biztosítja a gyermekek után járó pótszabadságot, sőt lehetővé teszi, hogy a gyermek gondozása céljából akár mindkét szülő igénybe vegye a fizetés nélküli szabadság lehetőségét A fogyatékos gyermek után ezenfelül még további pótszabadság jár a munkavállalónak. Ugyanígy á közszférában már működő szabályozást meghonosítva, a versenyszférában is kötelezővé teszi az új törvény a munkáltató számára, hogy a munkavállaló ez irányú kérése esetén a gyermek hároméves koráig biztosítson a napi munkaidő felének megfelelő részmunkaidős foglalkoztatási lehetőséget. A törvény egyebekben a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás tartamát az évenkénti száztíz napról negyvennégy napra csökkenti. Természetesen további példákat is lehetne sorolni, de talán már ebből is látszik, hogy az új munka törvénykönyvében szó sincs a munkavállalói jogok csorbításáról.
- Számtalanszor elhangzott már, de most, a hatálybalépés előtt talán nem árt még egyszer visszatéríti rá. Mi az új munka törvénykönyve célja, és milyen eredményeket vár tőle a kormány?
- A legfontosabb, hogy egy olyan jogszabály működjön, ami a foglalkoztatás bővítését segíti. Önmagában a munka törvénykönyve új munkahelyeket nem hoz létre. Azt a környezetet viszont megteremti, amelyben munkaadó és munkavállaló hamarabb egymásra találhat, hogy megfelelő jogszabályi környezetben minél többen dolgozzanak. Olyan rugalmasságot akarunk biztosítani, ami akár egy válság közepette, akár egy nyugodt, jól működő gazdaságban is képes megteremteni Ja munkáltató és a munkavállaló közötti kölcsönösséget és hatékonyságot. Az eddigi szabályozáshoz képest az új munka törvénykönyvében a kereteket határoztuk meg, és a felekre bízzuk, hogy ezeken a kereteken belül megválaszolják a tartalmi kérdéseket.
(Magyar Nemzet)