A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló határozathozatal előadói válasza.

Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ahogyan már elhangzott, az alkotmány és az Alkotmánybíróság vonatkozó döntései alapján, valamint a költségvetésről szóló törvény speciális jellege tárgyalására vonatkozó különleges eljárási szabályok értelmében a költségvetésről az Országgyűlésnek önálló törvényben kell döntenie, ezért a költségvetés végrehajtásához szükséges törvények módosítását külön javaslatként tárgyalja meg az Országgyűlés.

Ezek alapján tájékoztatom tehát a tisztelt Házat, hogy elkészült és döntésre kész a költségvetést megalapozó egyes törvények módosítására vonatkozó törvényjavaslat. E javaslat tartalmazza azokat a törvényjavaslatokat, amelyek a költségvetésben javasolt számok, előirányzatok megalapozásához, illetve a költségvetési törvény végrehajtásához szükségesek. A törvényjavaslat vitája során több kritikai megjegyzés is elhangzott részben visszatérően, amelyekre most válaszolnék. Az egyik ilyen - többször visszatérő - kritika volt, hogy ez a törvényjavaslat nem került a költségvetési javaslattal együtt azt megelőzően benyújtásra. Erre azt tudom válaszolni, hogy ha időben volt néhány nap különbség is a benyújtásban, mégis nyugodtan lezajlottak egy időben a bizottsági tárgyalások, valamint a módosító javaslatokról történő szavazások is közel egy időben tudtak lefolyni, így tehát a törvényi követelmény nem sérült. Ugyancsak elhangzott a viták során, hogy a törvényjavaslat hatályon kívül helyezné azt a kötelezettséget, amely szerint a kormány a következő három évre vonatkozó költségvetési keretszámokat fogadjon el. Ezzel kapcsolatban el kell mondanom a tisztelt Háznak, hogy az államháztartásról szóló törvény két hasonló középtávú kitekintést előíró szabályt is tartalmazott, a jelen javaslatban tehát nem történt más, mint hogy e párhuzamosságot megszüntetjük. Így megmarad az a szabály, amely kétéves kitekintést ír elő, de a költségvetési törvényhez hasonló szerkezetben, továbbá minden bevételre és kiadásra, tehát egy tágabb kört érintve. A kormány kész a hasznos, a köz érdekét szolgáló, a közpénzek hatékonyabb felhasználását lehetővé tevő szabályozási javaslatok befogadására, ezért több fontos módosító, illetve kapcsolódó módosító indítvány elfogadását is támogatta az előterjesztő. Így megemlíthető a személyi jövedelemadóról szóló törvény azon módosítása, amely alapján a 2010. és 2011. adóév tekintetében a magánszemélyeket arra ösztönzi, hogy ellenőrzött külföldi offshore társaságokban, illetve az ellenőrzött külföldi társaságnak nem minősülő külföldi illetőségű társaságokban tartott vagyonaikat tőkejövedelem formájában Magyarországra behozzák.

Ez a szabályozás a magyar állam számára többletadó-bevételeket is eredményez, hiszen ilyen jellegű rendelkezés hiányában e pénzeszközök magyarországi megadóztatására nem kerülhetne sor. A javaslat célja a külföldre származott pénzügyi jellegű eszközök magyar gazdaságba történő visszaáramoltatásának elősegítése azzal, hogy belföldi számlákon egy egyszeri, kedvező mértékű adó megfizetésével megjelenhessenek ezek a bevételek, és ezt követően befektetésre kerülhessenek a magyar gazdaságba. A módosító indítvány javasolta az önkormányzati törvény szigorítását, miszerint a jövőben az önkormányzatok éven túli hitelfelvételeikről és kötvénykibocsátásaikról előzetes könyvvizsgálatot kötelező végezni, ennek részeként a könyvvizsgáló véleményezi a tervezett ügyletet, amit a hitelnyújtónak is a tudomására kell hozni. A kötvénykibocsátásról a képviselő-testületek csak minősített többséggel dönthetnek. Hasonlóképpen módosító javaslat elfogadása alapján a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló törvényben olyan számítási módszer alapján történik változás a források elosztásában, amely által az egyes kerületek gazdasági leszakadását mérsékelni lehet, másrészt a törvény alkalmazása során fennálló értelmezési nehézségek kiküszöbölése, valamint a megváltozó számítási módszertan miatt bizonytalanság megszüntetése történik meg. A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvény helyesen csökkentette a megválasztható helyi önkormányzati képviselők számát, így a száznál kevesebb lakosú település esetén megválasztható képviselő-testületi tagok száma 2 fő. A helyi önkormányzatokról szóló törvény hatályos rendelkezései szerint a 3 tagú képviselő-testület esetén bizottság nem választható, ezért módosító javaslat rendelkezik arról, hogy a száz vagy a száznál kevesebb lakosú településen a bizottság feladatait képviselő-testület látja el. Ez alkalommal szeretném megköszönni ezeket az értékes és hasznos indítványokat.

Tisztelt Országgyűlés! Összegzésként elmondható, hogy a benyújtott törvényjavaslat a 2011. évi költségvetési törvénnyel szoros egységet alkot, annak végrehajthatóságát szolgálja. Kérem önöket, hogy a költségvetési törvénnyel együtt a jelen törvényjavaslatot is támogatni szíveskedjenek.

(parlament.hu)