Fejlesztés és Finanszírozás 2010/3. szám - Kivonat

Fiskális föderalizmus és Európai Unió. Sokak szerint e szókapcsolat nem értelmezhető, ugyanis az Unió GDP-jének kb. 1 százalékos méretű közösségi költségvetése mellett nem beszélhetünk érdemi feladat- és felelősség-megosztásról a tagállami és a szupranacionális közösségi szint között. „Több Európa több pénzt igényel!” hangzik egy sokszor hallható szlogen. E szlogennel érvelnek azok, akik szerint az Unió egészét érintő problémák csak közösségi szinten több és más célokra fordított forrás biztosításával oldhatóak meg. Nagyobb közösségi költségvetés ugyanakkor önmagában nem eredményezheti a közpénzek hatékonyabb felhasználását; a fiskális föderalizmus fogalma – a közfeladatokat ellátó szintek összehangolt, optimalizált tevékenysége – pedig igenis értelmezendő az Unió költségvetése és a tagállamok között. A közpénzek elköltése esetén – az összegtől függetlenül – kötelező feladat- és felelősség- meghatározásra lenne szükség a forrásokat elköltő szintek között a párhuzamosságok elkerülése, a gazdaságos, hatékony és eredményes közpénz-felhasználás érdekében. Lássuk be, e tekintetben az Unió költségvetése és a tagállamok között komoly problémák vannak.

Banai Péter Benő, PhD hallgató (BME, Műszaki Menedzsment Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola

(Fejlesztés és Finanszírozás 2010/3. szám)