Matolcsy György a sajtótájékoztatón bejelentette, zöld utat kapott az Audi győri beruházása. Szó szerinti leirat.

Kormányszóvivő: Nagyon sok szeretettel köszöntök mindenkit és nagyon sok szeretettel köszöntöm Matolcsy György gazdasági miniszter urat. Először egy rossz hírrel kezdem, körülbelül 20 percünk van csak most. Úgyhogy megpróbálunk mi is nagyon rövidek lenni, és a kérdéseket is akkor igyekszünk úgy megválaszolni, hogy beleférjünk ebbe a 20 percbe. Így rögtön bele is vágnék. A mai tájékoztató témája a tegnapi kormányülés. Két döntésről szeretnénk beszámolni. Az egyik az Audi beruházásokhoz kapcsolódik. Erről többet most nem is mondanék, miniszter úr fogja részletesen majd ezt ismertetni.

A másik pedig a zsidó közösségekhez való egyeztetésekhez kapcsolódó döntés. A kormány tegnapi ülésén úgy döntött, hogy átalakítja a zsidó közösségekhez való egyeztetések formáját. Ami azt jelenti, hogy a jövőben több emberrel, tehát szélesebb körben, több témakörben gyakrabban és rugalmasabban fog a kormány egyeztetni. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára Gál András Levente fogja a kormányt képviselni ezeken a tárgyalásokon, vagy ezeken a megbeszéléseken. Legalább negyedévente egyszer egyeztet a hazai és nemzetközi zsidó szervezetek képviselőivel.

Előtte is létezett már egy úgynevezett tárcaközi bizottság, amelynek ugyanez volt a feladata. Ám ez gyakran éveken keresztül nem is találkozott a képviselőkkel, bár papíron hivatalosan létezett. Úgyhogy ezt szeretnénk egy valódi párbeszéddé, egy működő rendszerré átalakítani. Azt szeretnénk, hogyha több témáról is szó eshetne, tehát nem csak pénzügyi kérdésekről, hanem akár oktatásról, akár a Holokauszthoz kapcsolódó témákról is szó eshetne ezeken a megbeszéléseken. Ez tehát az egyik olyan döntés, amiről szerettünk volna beszámolni, és akkor átadnám a szót miniszter úrnak.

Matolcsy György: Enyém a másik téma. Kedves Anna! Igen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Egy jó hírrel jöttem. Magyarország és az Audi szép közös sikert ért el. Tegnapi nap megkaptuk a hírt, hogy az Európai Unió zöld utat engedett az Audi győri beruházásának. Kiemelt közérdekre hivatkozva Brüsszel jóváhagyta a Natura 2000 keretében az Audi beruházására rendelkezésre álló terület átminősítését. Ez azt jelenti, hogy elhárult az utolsó akadály. Hát, mondhatnám, hogy az első és az utolsó, az egyetlen akadály az Audi óriás beruházása előtt Győrben. Szép siker! Nagyon sokan tettek érte. Barátaink Brüsszelben és itthon is. Mindenkinek gratulálok. Csak felelevenítem mindannyiunk számára, hogy az Audi közel egymilliárd eurós óriás beruházással egy teljes vertikumú gyárat hoz létre Győrben.

Közvetlen 1800 új munkahelyet teremt, de összesen a közvetlen és közvetett munkahelyteremtése ennek az új gyárnak, tehát a közel egymilliárdos, 930 millió eurós beruházásnak, ez 15 ezer családot érint. Tehát 15 ezer család megélhetése lesz a jövőben az Audi óriás-beruházásának következtében rendben, biztosított a beruházással. Engedjék meg, hogy még azt is elmondjam, hogy további jó híreket is kaptunk. Ez a legjobb hír, ezzel kezdtem, mint tudjuk az Opel 500 millió eurós beruházással építi az új motorgyárat, ugye 2012 végére már teljes felfutással termel 500 ezer motor jön ki a gyárból.

És a Mercedes gyár vezetőivel a kecskeméti Mercedes gyár vezetőivel, Frank Klein úrral volt a minap egy alapos és nagyon jó hangulatú megbeszélésünk, aki arról tájékoztatott, hogy nem csak, hogy rendben megy a Mercedes beruházása Kecskeméten, hanem sokkal jobb tapasztalatai vannak. Részben a magyar munkaerőről, részben a magyar jogszabályi háttér változásáról, mint ahogy ő azt gondolta. Külön megemlítette, hogy nagyjából 1900 magyar dolgozik már kint a Mercedes stuttgarti telepén a nagy gyárában, gyár rendszerében kivétel nélkül mindenkivel meg vannak elégedve. Már érezni az új szakképzési rendszer első hatásait, és azt a tájékoztatást kaptam, hogy ahogy ezt a korábbi tervek szerint ők elhatározták 2013 végére már termel még pedig tömeges szériában termel a Mercedes, hogy majd mennyit, azt majd meglátjuk akkor, de többet mint amit előre vártak.

Ugye itt is az Audinál a korábbi 100 ezer helyett 130 ezer autó gördül majd le évente. Itt a papíromból azt is látom, hogy napi 500 autóval számolnak az Audinál győri beruházásának a teljes felfutása, tehát körülbelül 2013 második felére történő teljes felfutása révén. És hogy ezeket mindegy körrel egybefogjam el kell mondanom, hogy tudjuk, hogy a magyar autóipar bruttó hazai termékeinek aránya az 3,1 százalék, ha három óriás-beruházás következtében ez közel megduplázódik 2013 végére, 2014 elejére. Tehát mindarról, mindazok a hírek amelyeket a magyar járműipar és Magyarország óriás-beruházásai területén jönnek, azok egyben azt is jelentik, hogy gyors növekedés és jól képzett, jól fizető több 10 ezer munkahely, új munkahely teremtésére kerül sor a Mercedes egyébként Kecskeméten a közvetlen és közvetett munkahelyek összességében, tehát a közvetett munkahelyek teremtése révén több mint 10 ezer új munkahelyet teremt.

Tehát ebből is látszik, hogy 10 ezres nagyságúak egyedenként is ezek a beruházások az új munkahelyek teremtése szempontjából. Ha mindezt összevesszük, akkor azt gondolom, hogy Magyarországon a 2008-as csúcshoz képest megduplázódhat 2014 végén az autógyártás ez azt jelenti, hogy 600-700 új autó gördülhet le Magyarországon az autógyárak szalagjairól és akkor még nem is beszélve a motorgyárakról és a motortermelésről. Tehát egy nagyon szép siker érlelődik és ebben a szépség benne, az egyik legfontosabb, a legfrissebb új hír az, hogy zöld utat kaptunk a Natura 2000 a győri az Audi számára fenntartott beruházás helyszíne szabaddá vált és indulhat a beruházás.

Köszönöm szépen!