A kormány döntése alapján több mint hatmillió forint állami támogatás jut egy munkahelyre a győri Audi gyárban. A nemzetgazdasági miniszter Az Este című műsorban elmondta: a beruházásoktól csaknem 18 ezer munkahelyet remél.

Mv.: - 6 millió 700 ezer forint munkahelyenként, vagyis összesen majdnem 17 milliárd forintot kap beruházásra és ezzel munkahelyteremtésre az Audi és a General Motors magyarországi gyára, erről ma döntött a kormány. A nemzetgazdasági miniszter szerint közvetve több mint 17 ezer embernek jelent munkát a mostani határozat.

R.: - Két nagy beruházás támogatásáról döntött a kormány. A két autóipari gyár összesen 16,7 milliárd forintot kap.
A nemzetgazdasági miniszter szerint ezután a magyar export 16-18%-át teszi ki a járműipar és 2%-nyi növekedést okoz a GDP-ben. A legfontosabb mégis a munkahelyteremtés. A beszállítókkal együtt pedig közvetve 17500 új munkahelyet teremt, a két beruházás. A General Motors 5,5 milliárd forintos támogatást kap. Ez azt jelenti, hogy egy új munkahely megteremtésében 6,8 millió forintot a magyar állam vállal. A gyárban úgy számolnak, körülbelül 800 új emberre lesz szükség. Szentgotthárdon öt év alatt térül meg az állami támogatás. Az Audi 11,2 milliárd forintos állami támogatást kap. Itt egy új munkahelyre 6 millió forint jut. Győrben azt mondják, 1800 új dolgozót várnak.
Győrben már három év múlva megtérül az állami juttatás. A kormány minimum 12-15 éves működéssel számol, ráadásul a helyi szakképzés fellendülésére is számítanak.

Mv.: Az Este vendége Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter, jó estét kívánok!

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Jó estét kívánok!

Mv.: - A két vállalat összesen 16,7 milliárd Ft-os állami támogatásban részesül. Ez az összeg, ez a támogatás lényegesen alacsonyabb, mint mennyiről lehetett korábban hallani. Minek köszönhető ez? Korábban 20 milliárdról volt szó.

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Így van, az összeg alacsonyabb és alacsonyabb, mint a korábbi, az elmúlt 8 évben hasonló beruházásokhoz nyújtott állami támogatás. Több oka van. Az egyik, hogy a tárgyaló delegáció sikert ért el egy sor olyan kérdésben, amit a felek máshogy ítéltek meg. A kormánydöntés azt jelenti, hogy közvetve, tehát két külföldi nagyberuházáson keresztül támogatjuk a hazai munkavállalókat. Tehát ez tulajdonképpen munkahelylétesítési támogatás, és ezek az összegek ezek azt mutatják, hogy Magyarországon a legmodernebb technológiát is képesek vagyunk a legjobb munkaerővel megvalósítani.

Mv.: - Pontosan hány munkahelyet hozna létre ez a két fejlesztés?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Az Audi, amely ugye már működik Győrben, közvetlenül 1800 munkahelyet hoz létre. És a beszállítókkal együtt, hiszen az új Audi gyárhoz nagyon sok kis- és középvállalat beszállít majd különböző termékeket, azokkal együtt összesen 15 ezer munkahelyet. Az Opel pedig Szentgotthárdon közvetlenül 834 új munkahelyet hoz létre, és a beszállítókkal együtt 2500-at. Tehát 17500, ahogy elhangzott, majdnem 18 ezer új munkahely már megvan abból a 300 ezerből, amelyet 2014 végére várunk.

Mv.: - Mi erre a garancia, hogy ez meg is lesz? Mondjuk van-e kikötés vagy bármiféle garancia arra, hogy a beszállítóknak magyar beszállítóknak kell lenniük?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Természetesen a támogatás szerződésnek része a hazai beszállítói arány. A tárgyalások során a lehető legkövetkezetesebben ragaszkodtunk ahhoz, hogy a korábbiakhoz képest is emeljék fel a hazai beszállítási arányt. A garancia az, hogy a támogatásszerződésben benne van, a garancia az, hogy a cégek elfogadták. De a legnagyobb garancia az, hogy ez az érdekük. Tehát mind az Audinak, ind az Opelnek az, az érdeke, hogy minőségi, hazai magyar beszállítója legyen. Közel van, részt vehet a szakképzésben. Részt vehet az egész cég felépítésében, tehát a hazai kis- és középvállalatok felépítése, a külföldi befektetőknek is érdeke.

Mv.: - Egy munkahelyre pontosan hány forintot költ így az állam?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Az Audi estében egy munkahelyre 6 millió Ft-ot, az Opel esetében 6,8 millió Ft-ot, de ez a közvetlen munkahelyteremtéshez nyújtott.

Mv.: - Korábban nem az volt a kormány célkitűzése, hogy a befektetők a jövőben munkahelyenként legfeljebb 5 milliárd Ft támogatást kapjanak?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Azt mondtuk, hogyha olyan nagy befektető jön, amely az Európai Unióban bárhol máshol megkapja a maximális támogatást, ez a mi esetünkben 5 és 10 millió Ft közötti összeg, akkor ahhoz, hogy Magyarország megszerezze ezeket a jó beruházásokat, nekünk is be kell menni ebbe az 5 és 10 millió közötti sávba. Tehát 5 millió az alsó határ, 10 millió a felső.

Mv.: - Van-e, és, ha van, milyen nem pénzbeli támogatás?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Sokfajta egyéb együttműködés van. Például az Audi esetében a győri Szent István Egyetemmel,. Széchenyi Egyetemmel van egy nagyon szoros együttműködésük, részt vesznek a kutatásfejlesztési innovációs programokban, szakképzési támogatást is kaphatnak, a legerősebb támogatás azonban az, hogy Magyarország egy olyan gazdaságpolitikát követ, amelyben a növekedés és a munkahely-bővítés első helyen szerepel, tehát arra számíthatnak ezek a cégek, hogy egy sor jó kis- és középvállalat lesz a beszállítójuk.

Mv.:- Az MSZP meg azt kérdezi, hogy miért a multikat támogatják? Korábban a Fidesz ellenzékben támadta az akkori kormányt, hogy a multinacionális cégeket támogatja, azt mondja az MSZP, hogy most az Orbán-kormány ugyanezt teszi.

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Igen, hát ez ugye egy furcsa megközelítés, hiszen mérjük hetente valamennyi állami támogatás keretébe, hogy mennyit kapnak a magyar tulajdonú cégek és a külföldi cégek. Mondjuk a január 1-je és március 31-e közötti időszakban 75%-a ment a teljes támogatási összegnek hazai cégeknek és 25%-a a külföldieknek. Tehát háromnegyedét a magyar mikro-, kis- és középvállalatok kapják, mindannak, ami beruházási támogatás, szakképzési támogatás, foglalkoztatási támogatás, vagy bármilyen más. Hát ez azért a 2002 és 2010 közötti időszakban éppen fordítva volt.

Mv.: - Mennyire voltak előkészítettek ezek a tárgyalások? Ezt azért kérdezem, és szerintem most megint az MSZP-re hivatkozom, önt egy mesefigurához hasonlították, hogy megpróbálja eladni a gazdaságpolitikáját, de eddig csak a Bajnai-kormány eredményeiből él. Merthogy akkor kezdődtek le ezek a tárgyalások, sőt előtte.

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Hát az Audi 1993-ben döntött Magyarország mellett. Emlékeim szerint az nem a Bajnai-kormány időszaka volt, hanem az Antall-kormány időszaka. 1993-ban az Audi úgy döntött, hogy Magyarországra jön. Ez olyan döntés volt, mint amikor Gizella megérkezett, Bajor Gizella megérkezett Magyarországra. Akkor azt mondták, hogy amikor az Audi Magyarország mellett döntött, akkor Magyarország a Nyugat részévé vált. Ugyanilyen döntésnek tartom most az Audi és az Opel beruházását, mert az új magyar gazdaságpolitikának szavaztak bizalmat. Meg kell őszintén mondanom, hogy a korábbi kormány vezetői tisztviselői majdnem elszúrták a tárgyalásokat. A sírból kellett visszahozni. Tehát egy nagyon kemény, nagyon következetes folyamat révén jött vissza a beruházás.

Mv.: - Mindjárt folytatjuk miniszter úr. Itt van velünk a telefonnál Borkai Zsolt, Győr Fideszes polgármestere, jó estét kívánok!

Borkai Zsolt, (Fidesz) Győr polgármestere: - Jó estét kívánok!

Mv.: - Mit jelent a város számára ez a beruházás?

Borkai Zsolt, (Fidesz) Győr polgármestere: - Rengeteget, mondhatnám azt is, annál is inkább, mert valóban az a 15-16 ezer új munkahely, ami itt Győr városában vagy éppen a régióban az elkövetkező időszakban munkahelyként lehetőség nyílik, azt gondolom, ez fantasztikus dolog. Bár azért azt hadd jegyezzem meg, hogy azért ezt egy rendkívül kemény munka előzte meg és olyan lépések, amelyre a város elszánta magát. Itt említhetném az ösztöndíj-rendszert a szakképzésben, a hiányszakmák irányában a város most már évek óta több százmillió Ft-ot áldoz arra, hogy valóban megfelelő minőségű és mennyiségű szakember álljon majd rendelkezésre. És a másik pedig az egyetemmel kötött nagyon jó szerződés, az egyetem, Audi és a város éppen a közeljövőben, azaz két nap múlva ad át egy kutató-fejlesztő központot, mintegy 1,2 milliárd Ft-ért. Tehát ezek a lépések mind azt szolgálták, hogy itt kialakuljon egy ilyenfajta döntés.

Mv.: - Polgármester úr, mekkora a városban, illetve a környékén a munkanélküliség? És mennyivel csökkenhet ez ezzel a beruházással? Mire számítanak?

Borkai Zsolt, (Fidesz) Győr polgármestere: - Ez az elmúlt időszakban közel 10%-os lett a munkanélküliség, bár ez nem volt jellemző, ez 2008 óta folyamatosan növekedett. Mi arra számítunk, hogy pár százalékos lesz ez után a beruházás után. Valóban én úgy gondolom, hogy az a 15-16 ezer új munkahely egy nagyon óvatos becslés, mert a német szakemberek más városban, más országban, mikor ilyen jellegű beruházást alakítottak ki, akkor nem volt véletlen az sem, hogy egy ottani helyi munkahelyre további 15 jött létre, a szolgáltatástól kezdve minden területen egy fantasztikus robbanás várható. Hát erre fel kellett, hogy készüljünk, és folyamatosan is készülünk, infrastrukturális fejlesztésekkel, ipari park bővítéssel és minden egyéb olyan dologgal, amivel tudjuk biztosítani nemcsak természetesen az Audi számára a megfelelő szakembergárdát és lehetőséget, hanem az itt lévő közép- és kivállalkozásoknak a lehetőségét is. Bízom benne, hogy ki fogják tudni használni ezt.

Mv.: - Polgármester úr, köszönöm. Azt is mondta az MSZP szóvivője, hogy ezzel a mai bejelentéssel el akarják terelni a figyelmet mégpedig arról, hogy a mai kormányülésen tárgyalták a megszorító Orbán-csomag részleteit. Miről tárgyaltak még ma?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Érdekes kifejezés, mert ilyen nincs. Tehát megszorító Orbán-csomag nincs. A Fidesz-kormány sem 98 és 2002 között, sem 2010 után semmilyen megszorító csomagot nem hoz, ugyanis a gazdaságpolitikánk középpontjában a foglalkoztatás-bővítés, és a növekedés áll. Ezt mind visszavetné bármilyen megszorítás. Amiről mi döntést hoztunk, március elején bemutattuk az a Széll Kálmán Terv, amely Magyarország államadósság-csökkentő programja.

Mv.: - Bocsásson meg, nagyon kevés időnk van, meglesz-e a konvergencia-program a határidőre?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Természetesen. Április 15-én az Európai Uniónak bemutatjuk Magyarország konvergencia-programját, ami egyébként a Széll Kálmán Terv bemutatott programjára épül.

Mv.: - Erről most nem döntöttek. Mikor tárgyalják legközelebb?

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - 13-án tárgyalja a kormány második és végső olvasatban és ezt követően válik nyilvánossá.

Mv.: - Nyilván, mert dönteni is kell róla. Köszönöm szépen, hogy itt volt.

Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter: - Köszönöm szépen a meghívást.

(M1)