A Budapestet délről elkerülő V0-ás vasúti beruházás megkezdéséhez a Magyar Fejlesztési Banknak (MFB) még meg kell egyeznie a kínai partnerbankkal a finanszírozási kérdésekről – nyilatkozta Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár a logisztikama.hu című szakportálnak.

A portálon kedden megjelent interjú szerint a V0-ás projekt ügyében még van egy függő kérdés, amiben az MFB, illetve a Kínai Fejlesztési Bank (CDB) nem jutott egyezségre.

Szijjártó Péter kiemelte: elég jelentős pénzügyi-banktechnológiai kérdésben kell megállapodásra jutniuk, különben az ország nem tudja felhasználni a magyarországi fejlesztésekre felajánlott, egymilliárd eurós kínai hitelkeretet, és így nem jön létre a beruházás.

Hozzátette, a kivitelezés előkészítése előrébb tart, mivel parafálták a két kormány közötti együttműködési megállapodást az infrastruktúra terén, a MÁV pedig együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá a kínai vasútépítő vállalattal.

Ha döntés születik a függőben lévő finanszírozási kérdésről, akkor elkezdődhetnek a magyar–ukrán határon lévő záhonyi logisztikai központ fejlesztésével kapcsolatos egyeztetések is – tette hozzá Szijjártó Péter.

A záhonyi logisztikai fejlesztés szükségességét a V0 megvalósíthatósági tanulmánya is hangsúlyozza. Európai cégek mellett orosz és dél-koreai vállalatok is terveznek logisztikával kapcsolatos magyarországi beruházásokat – mondta.

A kormány még az idén márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-ás vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest-Szolnok és a Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, két vágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna.

A beruházásról április 12-én írt alá szándéknyilatkozatot Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jüan Li, a Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója Budapesten. Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára akkor hangsúlyozta: ha a V0-ás vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában. Azt is elmondta, több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-ás vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg.

(MTI)