A jelenlegi európai uniós költségvetési időszakban kevesebb pénz áll rendelkezésre a közlekedés fejlesztésére, mint 2007 és 2013 között, de ez az időszak jóval rugalmasabbnak ígérkezik, és fontos területek kapnak elsőbbséget - nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára.

Csepreghy Nándor a lap csütörtöki cikke szerint elmondta: a kormány stratégiájával összhangban a közlekedési programokban is a gazdaság fejlesztését kell előtérbe helyezni. A kormánynak június 7-ig kell Brüsszelbe eljuttatnia a partnerségi programot, amely a tíz közül az Integrált Közlekedésfejlesztési Programot (IKOP) is tartalmazza. Ha Brüsszel ezeket jóváhagyja, október közepén megjelenhetnek a pályázatok.

Az unió leginkább azt vizsgálja az operatív programok esetében, hogy azok mennyiben hozhatók összefüggésbe a kormány 2020-ig vállalt célkitűzéseivel – közölte a helyettes államtitkár.

Az IKOP költségvetése – szemben a 2007–2013 közötti Közlekedési Operatív Program 2000 milliárd forintjával – 1034 milliárd forintot tartalmaz, ehhez viszont hozzájön az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) által lehetővé tett 373 milliárd forint, amit 2016-ig lehet felhasználni vasútfejlesztésre.

Az IKOP négy célterületet határoz meg. A nemzetközi közúti elérhetőség javítására 300 milliárd forint uniós támogatás nyerhető el, a vasúti és vízi elérhetőség javítására pedig 437 milliárd forint. Az elővárosi közlekedés fejlesztése érdekében 258 milliárd forint pályázható, az energiahatékonyság pedig 39 milliárd forint vehető igénybe a közlekedési szektorban - ismerteti az újság.

(MTI)