A kormány több intézkedést is hozott annak érdekében, hogy segítse a magyar kis- és közepes cégek exportját - hangsúlyozta Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára kedden a Nemzeti Külgazdasági Hivatalban (HITA), ahol az Enterprise Europe Network (EEN) követeit mutatták be.

Szijjártó Péter emlékeztetett arra, hogy a kkv-k külpiaci támogatására a kormány létrehozta a Nemzeti Kereskedőház Zrt.-t, külföldön sorra alakulnak a magyar kereskedőházak, a Külpiaci Siker Programban pedig szakértőkkel, beszállítói fejlesztési programmal segítik a cégeket.

A cégek külpiaci támogatásának újabb eszköze lehet a Nemzeti Külgazdasági Hivatal által működtetett Enterprise Europe Network (EEN) magyarországi hálózata, amelynek keretében nemzetközi innovációs és partnerkereső szolgáltatást nyújtanak a hazai kis- és középvállalkozásoknak - emelte ki Szijjártó Péter. Elmondta: Magyarországon a kis- és középvállalkozások foglalkoztatják jelenleg a munkavállalók 75 százalékát, és 23 százalékkal részesülnek az exportból, ez azt jelenti, hogy a kkv-exportban óriási tartalék van a magyar gazdasági növekedés szempontjából.

Az államtitkár kiemelte: az elmúlt két évben a magyar cégek eredményesen használták az EEN-szolgáltatást, amit mutat, hogy Magyarország az 53 EEN-tagországból a 10. legeredményesebb volt a nemzetközi partnerkeresés tekintetében, 174 nemzetközi kapcsolatot tudtak felépíteni. Szijjártó Péter szerint a világ legnagyobb vállalkozásfejlesztési hálózatának segítségével még tovább lehet növelni a hazai kis- és középvállalkozások exportsikereit.

Fotó: Bruzák Noémi/MTI

Ennek érdekében hét követet neveztek ki régiónként, akik jó példát mutatnak be a sikeres nemzetközi együttműködésre az EEN-en keresztül. Az államtitkár szólt arról, a magyar külgazdasági stratégia célja, hogy a magyar exportot két lábra állítsák. A magyar export szerkezete korábban alapvetően egy lábon állt, a kivitel négyötöde az Európai Unióba irányult, döntő részét a nemzetközi vállalatok bonyolították le. A stratégiában megfogalmazták: 2018-ig el kell érni, hogy a magyar export legalább egyharmada Európán kívülre irányuljon.

Fotó: Bruzák Noémi/MTI

Jelenleg Európán kívülre a magyar export 12 százaléka megy, ezt kell 33 százalékra növelni 2018-ra. Biztató jel, hogy Oroszországba a magyar export az év első felében 11 százalékkal nőtt, az arab-országok irányába 8 százalékkal bővült. A HITA tájékoztatása az idén az EEN konzorcium követévé választották az ATEKNEA Solutions Hungary Kft.-t, a Pharmacoidea Kft.-t, a MOTE Kft.-t, az Attrecto Zrt.-t, a KERKO MÉDIA Kft.-t és a Kreatív Ipari Klasztert, a Pannon Guard Biztonsági Szolgáltató Zrt.-t, valamint a Karlwood Kft.-t.

Az EEN-követek rendszeresen részt vesznek rendezvényeken, ahol az Enterprise Europe Network szolgáltatásainak sikerességéről tartanak előadást, valamint médiaszerepléseket vállalnak, ahol a hálózat tevékenységét népszerűsítik. Az Enterprise Europe Network az Európai Bizottság egyetlen vállalkozásfejlesztési hálózata, amely az európai uniós tagállamokon kívül 25 további országban van jelen.

(MTI)