A mai napon megkezdődtek a tárgyalások a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság és a magyar kormány között a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai közreműködésével való felújításáról.

A két főváros közötti 374 kilométeres vasúti pályából egy 40 kilométeres szerb szakasz modernizálásra került, így 334 kilométer hosszan kell a vasútvonalat kétvágányúvá tenni, villamosítani és alkalmassá tenni a magas végsebességű közlekedésre.

Kép letöltéseSzijjártó Péter és Huang Min - Fotó: Botár GergelySzijjártó Péter államtitkár, kínai kapcsolatokért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a beruházásnak kettős stratégiai jelentősége van. Egyrészt a közép-európai–nyugat-balkáni együttműködés egyik fontos láncszeme lesz, másrészt pedig erősíti hazánk azon célkitűzését, hogy mi legyünk a kínai áruk Nyugat-Európába juttatásának fő tranzitországa a régióban. Márpedig a Pireusi Kikötő immár kínai üzemeltetés alatt áll, így az odaérkező kínai árukat a Nyugat-Balkánon keresztül fogják, Nyugat-Európába szállítani.

Szijjártó Péter elmondta, hogy a Magyar Fejlesztési Bank vezeti a pénzügyi tárgyalásokat, melyek során legfontosabb feladat a kivitelezésben való kínai részvétel arányának, és finanszírozási feltételeinek az összehangolása lesz. Az előzetes becslések szerint a beruházás költsége 2,89 milliárd dollár lesz.

Kép letöltéseHuang Min, Szijjártó Péter, Xiao Qian és Chen Bo - Fotó: Botár GergelyAz államtitkár bejelentette, hogy a szakmai kivitelezési tárgyalásokért a MÁV felel, annak figyelembevételével, hogy az új vasútvonalnak 3 funkciót is el kell látnia: gyors nemzetközi személy, illetve teherforgalmat kell bonyolítania, valamint a Magyarországon belüli és budapesti elővárosi forgalomban is előrelépést kell jelentenie.

(Miniszterelnökség)