Az Észak-Atlanti Tanács felkérésére Magyarország nyitja meg jövő tavasztól a Koszovó feletti magaslégteret (9.600 méter felett) és irányítja az ottani légi forgalmat. A felkérés részleteiről Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára és Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára adott tájékoztatást 2012. június 19-én.
Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára elmondta: a megbízás jelentős diplomáciai siker Magyarország számára, amelynek teljesítése érdemben hozzájárulhat a NATO balkáni légtérnormalizációs erőfeszítéseihez, és a térség stabilizációjához a magyar balkáni külügyi stratégiával összhangban.
Az államtitkár kiemelte: nemzetközi viszonylatban is példa nélkül álló megoldás, hogy egy nem szomszédos ország légtérirányítását távszolgáltatásként végzik. Ezt a feladatot a HungaroControl Zrt. látja majd el, amely minden szempontból alkalmas erre.
A délszláv konfliktus óta a NATO biztosítja a Koszovó feletti légtér kizárólagos ellenőrzését. A légtér a polgári közlekedés számára 13 éve nem vehető igénybe, s a NATO már régóta szeretett volna erre megoldást találni. Tavaly júniusban hivatalosan megkeresett néhány térségbeli országot, köztük Magyarországot, amely jelezte nyitottságát. A hivatalos megkeresés tavaly júliusban érkezett, Magyarország pedig december 5-én Brüsszelben, a NATO ülésén nyújtotta be pályázatát. Az Észak-Atlanti Tanács áprilisban kérte fel Magyarországot a Koszovó feletti magaslégtér újbóli megnyitására és a légi forgalom irányítására.
Németh Zsolt hangsúlyozta: nem politikai feladatról van szó, ez tisztán technikai jellegű vállalkozás a NATO felkérése alapján. A magyar szerepvállalásnak nincs költségvonzata a büdzsé számára, a HungaroControl számára pedig remélhetőleg jövedelmező tevékenység lesz. A HungaroControl, amely magyarországi bázisáról nyújt távszolgáltatást, 2013 márciusára tervezi a nyitást - ismertette a külügyi államtitkár. Hozzátette, hogy a toronyirányítási tevékenységet nem a társaság végzi.
A légtér megnyitása hozzájárul majd a légi útvonalak lerövidítéséhez, az üzemanyagköltségek csökkenéséhez, az emisszió mérséklődéséhez – mutatott rá Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára. Völner Pál elmondta, hogy a HungaroControl a légiirányítást és ellenőrzést 13 milliárd forintból megépülő új központjából végzi, hozzátette azonban, hogy ezt a beruházást a megbízástól függetlenül is megvalósította volna a társaság.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az újságírók kérdéseire elmondta: az irányított légtér nagyságához képest jelentős gépmozgás lesz, naponta 450-500 gép mozgásával számolnak, de kisebb lesz, mint a magyar légtérben, és ez elmondható a költségvetés mértékéről is. A munkát mintegy ötven kiképzett irányító végzi majd. A felkérés ideiglenes, 3-5 éves periódust ölel fel, de hosszabb és rövidebb időtávra is berendezkednek.
Az új budapesti légiforgalmi irányító központ 2013 januárjától már rendelkezésükre fog állni az új technológiával, és a koszovói légtérre vonatkozó adatokat be fogják táplálni, mire a feladat aktuálissá válik – ismertette a vezérigazgató. Nagy infrastruktúra beruházásokat Koszovóban vagy Magyarországon a projekthez kapcsolódóan nem terveznek. Azt tűzték ki ugyanis célul, hogy az Egységes Európai Égbolt projekttel összhangban, amely az európai légi forgalom irányítása költségeinek csökkentését szolgálja, alapvetően a meglévő infrastruktúráról származó adatokra alapozzák a szolgáltatás ellátását.
A szolgáltatást teljes költségtérítéses rendszerben nyújtják majd, a bevétel szolid fedezettel meghaladja majd a költségeket. A NATO-tól nem kap Magyarország támogatást ehhez, a díjat az adott légteret használó társaságok fizetik meg – mondta Szepessy Kornél.
(MTI, kormany.hu)