Ma (2011. október 11.) kezdte meg működését a schengeni térség országaira kiterjedő Vízuminformációs Rendszer (angol betűszóval: VIS), amely megkönnyíti a vízumkérelmezési eljárást, a vízummal kapcsolatos visszaélések elleni küzdelmet, és hozzájárul a bármely tagállam belső biztonságát érintő fenyegetések megelőzéséhez, ezzel jelentős mértékben növelve a magyar és más uniós polgárok biztonságát. A rendszer indításának dátumáról a magyar elnökség idején született megállapodás.
A tagállami szakértők és az Európai Bizottság 2004 óta folyó együttes munkája eredményeképpen − a VIS üzembe helyezésével − újabb átfogónagyléptékű információs rendszer áll a résztvevő tagállamok rendelkezésére. A rendszerindítás dátumáról a magyar elnökség idején sikerült konszenzusra jutni.
A VIS célja, hogy a rövid távú vízumokra vonatkozó adatok tagállamok közötti cseréjével javítsa a közös vízumpolitika végrehajtását, a konzuli együttműködést és a központi vízumhatóságok közötti konzultációt.
A rendszer regionálisan kezdi meg működését: elsőként a tagállamoknak az észak-afrikai régió országaiban (Algéria, Egyiptom, Líbia, Marokkó, Mauritánia és Tunézia) található külképviseletein. A következő régiók a Közel-Kelet, majd a Perzsa-öböl térsége lesznek. A VIS üzembe helyezését követően ugyanakkor bármely tagállam bármely régióban megkezdheti a VIS alkalmazását, amennyiben erről előzetesen értesíti az Európai Bizottságot. Magyarország az első régióval egy időben megkezdi a VIS alkalmazását a Török Köztársaságban, valamint a Moldovai Köztársaságban található külképviseletein. Várhatóan két éven belül világszerte a schengeni tagállamok valamennyi külképviseletének csatlakoznia kell a VIS-hez.
A VIS különlegességét a modern technológia adja, amely lehetővé teszi ujjnyomatok és arcfényképek központi tárolását és ujjnyomatok elektronikus összehasonlítását. A gyakorlatban a külképviseleten − a kérelem elbírálásához szükséges további adatok mellett − a vízumkérelmező ujjnyomatát és arcfényképét is rögzítik, amelyek azután továbbításra kerülnek egy központi, Strasbourgban üzemeltetett adatbázisba. Az ujjnyomat rögzítési eljárás egyszerű, gyors és diszkrét. A vízumkérelmezőnek csupán rá kell helyeznie az ujjait egy digitális beolvasó felületre. A biometrikus azonosítók 59 hónapig tárolódnak a rendszerben, így öt éven belüli újabb vízumkérelem esetén nem szükséges megismételni az ujjnyomat vételt. A külső határ átlépésekor az illetékes tagállami hatóság a VIS-ben fogja ellenőrizni a vízum valódiságát, illetve a vízum birtokosának személyazonosságát, akár úgy, hogy a helyben rögzített ujjnyomatot összehasonlítja a VIS-ben tárolt ujjnyomatokkal.
Az új rendszer tehát megkönnyíti a vízumkérelmezéskor történő személyazonosítást, a vízummal kapcsolatos visszaélések elleni küzdelmet, valamint a külső határátkelőhelyeken, és a tagállamok területén végzett ellenőrzéseket. A VIS segíti a menekültügyi eljárást is, valamint hozzájárul a bármely tagállam belső biztonságát érintő fenyegetések megelőzéséhez, ezzel jelentős mértékben növelve a magyar és más uniós polgárok biztonságát.
(Külügyminisztérium, Belügyminisztérium)