A Külügyminisztérium és az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatala (UNODC) szervezésében
Budapest, 2011. június 17.

Martonyi János külügyminiszter megnyitó beszéde
szerkesztett változat

Fedotov Főtitkár-helyettes Úr,

Jenča Nagykövet Úr,

Hölgyeim és Uraim!

Kedves Barátaim!

Mindenekelőtt szeretettel köszöntöm Önöket.

A nemzetközi közösség a következő hónapokban készül megemlékezni a 2001 szeptember 11-i terrortámadások tizedik évfordulójáról, és egyben elemzi Oszama Bin Laden halálának a terrorizmus elleni küzdelemre gyakorolt hatásait. Időszerűnek tűnik, hogy számba vegyük az elért eredményeket és tapasztalatokat, egyben kijelöljük a jövőbe vezető utat. Éppen ezért külön öröm számomra, hogy megnyithatom azt a szemináriumot, melyet az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatala és a Magyar Kormány az ENSZ Terrorizmus Elleni Akciócsoportjával együttműködésben szervezett meg. Ugyancsak köszönetet mondok a magyar Terrorelhárítási Központnak a tegnapi kísérő rendezvény lebonyolításáért, amely rendkívül sikeres volt.

Hölgyeim és Uraim!

Az elmúlt évek fontos eredményei ellenére a terrorizmus továbbra is fenyegeti a nemzetközi békét és biztonságot. Következésképpen továbbra is jelentős erőfeszítéseket kell tennünk a terrorizmus elleni küzdelem érdekében. Ez magába foglalja azon körülmények felszámolását, amelyek lehetővé teszik vagy előmozdítják a terrorizmust, továbbá azon törvényi keretek lefektetését, melyek az emberi biztonság megteremtéséhez szükségesek. E természeténél fogva transznacionális, összetett fenyegetés leküzdése átfogó, megfelelően koordinált, és hatékony fellépést igényel a nemzetközi közösség részéről, amely magába foglalja a nemzetközi, a regionális, a szub-regionális és a nemzeti szervek, továbbá a civil társadalom közötti együttműködést.

Magyarország szilárdan hisz abban, hogy az ENSZ kulcsszerepet játszik a nemzetközi terrorizmus elleni harc világméretű koordinálásában. Ezen a területen erősíteni kell az ENSZ eszközrendszerét annak érdekében, hogy a nemzetközi közösség erőfeszítéseit a világ minden országában elfogadják és támogassák.  Teljes mértékben támogatjuk az ENSZ terrorizmusellenes egyezményeinek egyetemes elfogadását és teljes körű végrehajtását, csakúgy, mint a Nemzetközi Terrorizmus Elleni Átfogó Egyezményről szóló tárgyalások mihamarabb történő sikeres befejezését. Magyarország, mint az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét ellátó ország, azt is szem előtt tartja, hogy a Lisszaboni Szerződés hangsúlyozza az EU ENSZ Alapokmánya melletti elkötelezettségét, és különleges lehetőséget teremt az ENSZ-szel való együttműködésben rejlő szinergiahatás erősítésére.

Hölgyeim és Uraim!

Az ENSZ Globális Terrorizmus Elleni Stratégiája, melyet az ENSZ Közgyűlése 2006-ban egyhangúan fogadott el, fontos mérföldkő a nemzetközi közösség azon igyekezetében, hogy erősítse a terrorizmus elleni globális fellépést. A Stratégia ENSZ Közgyűlés általi legutóbbi felülvizsgálata tovább erősítette a nemzetközi konszenzust arra vonatkozóan, hogy a terrorizmus problémáját a történelemben első alkalommal átfogóan kezelő, nemzetközi támogatást élvező rendszer teljes egészében bevezetésre és végrehajtásra kerüljön.

A Stratégia négy pillére nemcsak a terrorizmus megakadályozásához és leküzdéséhez szükséges lépéseket, hanem olyan intézkedéseket is tartalmaz, amelyek a terrorizmus terjedését elősegítő politikai, társadalmi és gazdasági körülmények felszámolását célozzák, de egyben biztosítják az emberi jogok és a jogállamiság tiszteletét.

Kiemelt figyelmet kell szentelni azon összefüggéseknek is, amelyek a terrorizmus és az egyéb nemzetközi szervezett bűnözési formák, mint például a pénzmosás, a kábítószer-, az ember- és fegyverkereskedelem, az illegális migránsok csempészete, a korrupció és az egyéb tiltott tevékenységek között állnak fenn. Ezért a Stratégia elfogadásával egyidőben a tagállamok azt is elhatározták, hogy megerősítik a koordinációt és az együttműködést az egyéb, a terrorizmussal kapcsolatba hozható bűncselekmények elleni harcban is. Magyarország e témakörben június elején örömmel rendezte meg terrorizmus finanszírozása elleni EU-USA workshopot.

Annak érdekében, hogy a Stratégia mind a négy pillérét végre tudjuk hajtani, új módszereket kell találnunk, melyekkel újszerűen tudunk fellépni a terrorizmus ellen. Ilyen lehet az új partnerek, mint például a magánszektor vagy a média bevonása. Helyi, nemzeti és regionális szinten is aktív kapcsolatépítésre van szükség. E működő kapcsolatok kialakításához az ENSZ tevékenységének hangsúlyosabb bemutatására, előtérbe helyezésére van szükség.

Magyarország elismeréssel adózik az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatalának a tiltott drogok, nemzetközi bűnözés és terrorizmus elleni küzdelmében betöltött vezető szerepéért, továbbá azért a tevékenységért, amelynek során eszközökkel, tapasztalatokkal és helyi jelenlétével támogatja a nemzetközi közösséget. Magyarország maradéktalanul támogatja az ENSZ Terrorizmus Elleni Akciócsoportjának tevékenységét is, amellyel koordinálja az ENSZ különböző szerveinek erőfeszítéseit.

Magyarország hozzá kíván járulni a nemzetközi közösség közös erőfeszítéseihez. Nemzeti szinten kiemelten fontosnak tartjuk a Stratégia maradéktalan végrehajtását. Ennek keretében az újonnan létrehozott Terrorelhárítási Központtal kialakítottuk a nemzeti terrorizmusellenes koordináció magyar modelljét. A Központ nemcsak egyesíti a bűnüldöző szervek és a nemzetbiztonsági szolgálatok terrorellenes feladatait, hanem vezető szervezetként az összes kapcsolódó feladat nemzeti szintű koordinációját is ellátja.

A Szeminárium is azt igazolja, hogy hasonlóan fontosnak tartjuk a Stratégia nemzetközi szintű megismertetésének és végrehajtásának elősegítését. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa 2012-2013-as időszakának nem állandó tagjelöltjeként meggyőződésünk, hogy megválasztásunk esetén a felhalmozott nemzeti és nemzetközi szakértelmünket mindenki szolgálatába tudjuk állítani.

Hölgyeim és Uraim!

Figyelmünk középpontjában ma egyrészt Közép-Ázsia áll, emellett az afrikai régió legjobb megoldásait, követendő gyakorlatát is be kívánjuk mutatni. Ez a két régió olyan nehézségekkel küzd, amelyek könnyen hozzájárulhatnak a terrorizmus terjedéséhez. Ide értjük a megoldatlan konfliktusokat, az etnikai és vallási feszültségeket, a társadalmi-gazdasági kihívásokat és a terrorizmus leküzdéséhez szükséges erős keretek kialakításának szükségességét. Ugyanakkor a közelmúltban már számos olyan kezdeményezést és pilóta projektet láthattunk, amelyek a regionális jelentőségükön túl, szélesebb körben is hozzájárulhatnak a globális terrorizmusellenes harchoz.

A regionális fókusszal rendelkező kezdeményezések közül szeretnék kiemelni néhány fontosabbat. Az egyik ilyen program az a nyugat-afrikai partnerségi modell, melyet az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatala a Nyugat-Afrikai Államok Gazdasági Közösségével, a kapcsolódó ENSZ szervekkel, az EU-val és egyéb szereplőkkel közösen indított el. A program az együttműködésben rejlő siker mellett arra is rávilágít, hogy mennyire fontos az adott régió országainak vezető szerepe, az hogy a programot magukénak érezzék. Az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatalának nemzeti és szub-regionális programjai Afganisztánban, Jemenben, Algériában és a Sahel régióban a terrorizmus elleni harchoz szükséges kapacitások kiépítésének fontos részét képezik. A legutóbbi bécsi tanácskozás, amely azt vette számba, hogy hogyan lehet a terrorizmus elleni harcot az ahhoz kapcsolódó bűnös cselekmények elleni fellépéssel erősíteni, ugyancsak segített a mai átfogó szemléletű napirend kialakításában.

Az ENSZ Stratégia keretein belül az ENSZ Preventív Diplomáciával foglalkozó Közép-Ázsiai Regionális Központja a 2009-2011-es akcióprogramjában elhatározta, hogy támogatja Kazahsztán, Kirgizisztán, Tádzsikisztán, Türkmenisztán és Üzbegisztán kormányait a határokon átívelő veszélyek, mint a terrorizmus, a drogkereskedelem és a szervezett bűnözés elleni kezdeményező fellépésben. Az ENSZ Terrorellenes Akciócsoportjának konfliktus-megelőzéssel és megoldással foglalkozó munkacsoportja a Regionális Központtal közösen ugyancsak előállt egy fontos kapacitásépítő kezdeményezéssel, továbbá elkészítette a Stratégia bevezetésének regionális akciótervét.

Hölgyeim és Uraim!

Az előadók kivételes csoportjának köszönhetően ma kitűnő lehetőségük adódik arra, hogy számba vegyük a tapasztalatokat és megvizsgáljuk az egyes államok és szervezetek, köztük az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatala, a Terrorizmusellenes Akciócsoport és a Terrorizmusellenes Végrehajtó Igazgatóság, csakúgy, mint az EBESZ és a Független Államok Közössége (FÁK) munkáját, hogy csak néhányat említsek a sok közül.

Végül, kérem, engedjék meg, hogy kiemeljem szilárd meggyőződésünket, amely szerint a terrorizmus elleni harcban legfőbb szövetségeseink a demokratikus értékek és az emberi jogok tisztelete, a politikai és vallási tolerancia, valamint a jogállamiság. Ezt könnyű mondani, azonban annál nehezebb egyensúlyozni azon a keskeny mezsgyén, ami a hatékony terrorizmus elleni küzdelmet az emberi jogok és szabadságjogok szükségtelen korlátozását egymástól elválasztja. Nagyon sok olyan országnak, amelyeket a terrorizmus veszélye fenyeget, egyben a társadalmi-gazdasági változások nehézségeivel is szembe kell néznie és el kell igazodnia az alapvető emberi értékek védelmének útvesztőjében. Ahogy azt a legutóbbi tunéziai konferencián is kifejeztük, országom, Magyarország kész arra, hogy a közép-kelet európai rendszerváltás során szerzett tapasztalatait más régiókkal és országokkal is megossza annak érdekében, hogy elősegítse a közös demokratikus és egyetemes értékek elterjedését.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket és kívánok Önöknek kiváló és sikeres tanácskozást.

(kormany.hu)