2011. június 1-jével indítja el az új kormánytisztviselői életpálya-rendszer bevezetését a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium a vonatkozó törvény módosításával. Az életpálya egyes elemeit - így az új rendszerű teljesítményértékelést, vizsgáztatási és továbbképzési rendszert, etikai kódexet, javadalmazási és előmeneteli rendszert - 2012. január 1-jéig folyamatosan, több ütemben léptetik hatályba.
Az életpályára vonatkozó részletes elképzeléseket a magyar közigazgatás fejlesztési stratégiája, a Magyary Program részeként mutatják be 2011. február 25-én az összkormányzati közigazgatatási vezetői értekezleten, ezt követően indul a közigazgatási és szakmai egyeztetés. A Magyary Program kidolgozása párhuzamosan halad az alkotmányozással, és ahhoz folyamatosan idomul, majd annak elfogadását követően kerül végleges formában kidolgozásra.
Az életpálya-rendszer kapcsán a KIM szakemberei áttekintették a kormányváltás óta eltelt nyolc hónap személyzeti munkáját, és megállapították, hogy az új kormánytisztviselői törvénynek és egyéb személyügyi intézkedéseknek köszönhetően lehetővé vált, hogy az új kormány hivatalba lépése után újrainduljon, és az elmúlt húsz év viszonylatában – mértékadó mutatók szerint – a leghatékonyabban működjön a központi közigazgatás.
Ennek is köszönhető, hogy olyan jelentős állami feladatokra sikerült felkészülni és azokat magas színvonalon ellátni, mint az EU-elnökség, az egyszerűsített honosítás, a kormányhivatalok és kormányablakok kialakítása, az árvízi védekezés vagy költségvetési gazdálkodás feszessé tétele.
A kormányváltás után hatályba lépett az a rendelkezés, amely nemcsak a kormánytisztviselőnek, hanem a munkáltató államnak is lehetővé tette - az alkalmazottal azonos feltételekkel - a jogviszony indokolás nélküli megszüntetését (azaz két hónap felmondási idővel lehetővé vált a kormánytisztviselők felmentése), igazolta a szakmai elképzeléseket, ugyanakkor nem váltak valóra a korábban megfogalmazott félelmek. A központi közigazgatásban a feladatellátás zavartalansága és elhúzódó, költséges perek, méltánytalan meghurcolások nélkül sikerült a személyi állományt megújítani, úgy, hogy bár még júniusban Navracsics Tibor miniszter felhívta a szakszervezeteket, hogy amennyiben szakmailag védhetetlen illetve alkotmányos jogot sértő (például hátrányos megkülönböztetés) módon történik felmentés, azt jelezzék, hogy a KIM kivizsgálhassa, eddig ilyen, valóban alátámasztott panasz nem érkezett.
Az Államreform Operatív Program Monitoring Bizottságának 2011. február 11-ei ülésén az EU jelenlévő képviselői üdvözölték, hogy a korábbi, 2010 előtti időszakhoz képest végre van stratégiája a magyar közigazgatás-fejlesztésnek, amelynek központi célja a hatékonyság javítása. A Magyary Program általános céltételezése a „hatékony nemzeti közszolgálat” megteremtése. Az elmúlt nyolc hónapban a program mind a 4 fő tengelyében, úgy mint: feladat, szervezet, eljárás és személyzet, már megtörténtek az első hatékonyságjavító intézkedések, bár az elvárt eredmény érdekében nyilvánvalóan még több időre és erőfeszítésre lesz szükség.
(Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság)