A lengyel-magyar barátságról szóló elcsépelt szállóigét tölti meg új tartalommal az az akció, amelyet a Krakkói Magyar Központ szervezett. A nagy generáció közös élményeit felidézve tisztelegnek az EU tanácsának élén történő őrségváltás előtt.
A Báthory Expressz elnevezés ugyan gyorsvonatra utal, de a szervezők az utazás módjául nem a kötött pályát választották, az nem tenne lehetővé annyi közvetlen találkozást, amennyit ők beterveztek. Az összesen 15 magyar és lengyel városon áthaladó út közlekedési eszköz egy Nysa kisbusz. Ez formájában emlékeztet a Volkswagen Transporterre (vagy VW camperre), amely a flower-power generáció szimbólumává vált a hatvanas évek végén Európában és Amerikában. Persze akkoriban a vasfüggöny innenső oldalán korlátozott volt az emberek és a gondolatok mozgása, de például krakkói színházi találkozókra, a varsói Jazz Jamboree fesztiválra,gdanski képzőművészeti tárlatokra sok magyar és más kelet-európai zarándokolt el. A korosztályélmény feletti nosztalgiázáson túl azonban a 2011-es kezdeményezés célja, hogy leporolja és újra élővé varázsolja a két nép évszázados barátságának – olykor kiüresedett versikévé degradált – mély történelmi tartalmait és hogy korszerű, szociokulturális formában teremtsen lehetőséget a társadalmi részvételre.
A korai kelet-európai hátizsákos, főleg kulturális célú turizmust felidéző projekt neve utal csak a vasútra. A Nysa ugyan annak a lengyel városnak a nevét viselte, ahol gyártották, de ikertestvéréhez, a Żukhoz hasonlóan rengeteget exportáltak Magyarországra és a többi szocialista országba. Jellemző a hidegháború, majd az enyhülés korszakának ellentmondásaira, hogy a külsejében a Volkswagen lekerekített formáját idéző karosszériát egy szovjet licenc (a Pobjeda) alapján készült lengyel alváz (Warszawa) hordta. Magyarországon még 1987-ben is közel nyolcszáz mentőautó futott ebből a típusból.
A Nysa május 6-án indult el Budapestről, és egy hónap alatt 5 magyar és 10 lengyel nagyvároson keresztül áthaladva összesen 3239 kilométernyi utat tervez, egészen Varsóig. A kisbusz minden állomásán két napon át gyűjti a helyiek által hozott emlékképeket, hazánkban a lengyelekről, Lengyelországban pedig a magyarokról szóló történeteket, fotókat, emléktárgyakat, videonaplóban rögzítve a történeteket. A jármű falát remélhetőleg egyre több graffiti díszíti majd, ahogy halad városról városra, mint egyfajta mozgó üzenőfal. Az anyagokból az út végén kiállítást szerveznek mindkét országban, az akciót megörökítő albumot és kisfilmet pedig ünnepélyes keretek között adják át a két ország államfőjének a június 30-i EU-elnökségi átadás-átvétel napján –ezzel a két ország civil társadalmát is jelképesen bevonva ebbe a diplomáciai eseménybe.
Az idei év kiemelkedő jelentőségű nemcsak a magyar-lengyel kapcsolatok szintjén, hanem a projektet eltervező és megvalósító Krakkói Magyar Centrum szempontjából is, amely idén ünnepli létrejöttének 10. születésnapját. A Cracovia Expressz Magyar-Lengyel Kulturális Alapítványt azzal acéllal hívták életre, hogy Európa egyik kulturális fővárosában, Krakkóban magyar kulturális telephely létesüljön. Lengyelország kulturális fővárosának máig is több szempontból Krakkó számít, s ennek jelentőségét számos európai ország államigazgatása felmérte: önálló francia, olasz, osztrák, spanyol intézet működik a városban, német kulturális képviseletből pedig kettő is van. Azonban a Centrum nem tagozódik az állami kulturális külképviseletek rendszerébe, amelynek egyébként magyarországi központja a – késő-középkori magyar költőről elnevezett – Balassi Intézet, hanem magánalapítványként működik. A Cracovia Alapítvány ezzel a programmal is sikeresen vonta be a hivatalosságot: a program fővédnökségét Márta István, az Új Színház igazgatója, a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke vállalta, megvalósítását a Magyar Külügyminisztérium támogatja.
A 30 napon át tartó csillagtúra (Budapest–Pécs–Szeged–Debrecen–Miskolc–NowySącz–Tarnów–Kraków–-Wrocław–Łódź–Poznań–Gdańsk–Sopot–Warszawa) azonban nemcsak a most már nyugdíjkorba lépő ún. Nagy Generáció emlékeit kívánja dokumentálni, hanem a lengyelekről a tapasztalatok szerint felszínesebb ismeretekkel rendelkező fiatal magyar generációt is aktivizálni szeretné a rendezvényhez kapcsolódó Fejezd be! című kétnyelvű webkampány, valamint a HU LOVE PL művészeti társkereső akció keretében.
(eu2011.hu/kultura)