Balatoni Monika társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár a gyerekbarát igazságszolgáltatásról és az áldozatvédelemről beszélt a Kossuth Rádió Napközben című műsorában hétfő reggel. A műsorban részt vett Hatala József miniszteri biztos, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács (NBT) elnöke is, aki az NBT áldozatvédelemben betöltött szerepéről szólt.

Az államtitkár elmondta, hogy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a Drámapedagógiai Nevelést Segítő Alapítvánnyal együttműködve hirdette meg a Jogom van tudni – az igazságszolgáltatás és a közigazgatás megismertetése a hazai középiskolások körében címet viselő programot, azzal a céllal, hogy a fiatalokat megismertessék jogaikkal, ugyanis felmérésekből azt derült ki, hogy nem ismerik, vagy csak keveset tudnak jogaikról. Viszont a megkérdezetteknek a 95%-a mondta azt, hogy nagyon kíváncsi és szeretné ismerni azokat.

Balatoni Monika kiemelte, hogy a "Jogom van tudni" foglalkozás interaktívan mutatja be azt, hogy milyen gyorsan megtörténhet a baj. Ez áll a fókuszában a drámaórának, melyeken a drámapedagógia eszközével tanítják a diákokat, így ők maguk léphetnek szerepekbe és nem egy előadást kell végighallgatniuk. A drámaórákon a diákok azt a szituációt játsszák el, amikor egy buliból hazatartó két fiatal közötti szóváltást ütés követ, aminek halálos és végzetes kimenetele lesz, és azt bármennyire is furcsállják, bizony nem lehet felmenteni, hiszen gondatlanságból elkövetett emberölés. Ez a foglalkozás nemcsak arra ad lehetőséget, hogy milyen jogaik vannak, hanem a kötelezettségükről is folyamatos tájékoztatást kapnak.

A fiatalok az órákon megélik és megtapasztalják például, hogy ki van jelen egy tárgyalóteremben. Hogy hogyan lehet érvelni? Mit jelent az, hogy tanú? Mit jelent az, hogy idézés? A különböző fogalmakat így pozitívan és nagyon gyorsan lehet megtanítani nekik, a szerepjáték a legjobb tanulási folyamat a középiskolások számára. Balatoni Monika szerint az egészséges társadalmi fejlődésnél egy bűnmegelőzés esetében egy folyamatnak a véghezviteléhez elengedhetetlen az a prevenció, amit közösen kell megtenni. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium ezeket a programokat elsősorban azért is indította, mert úgy gondoljuk, hogy egy jó társadalmi ismeret, polgárjogi ismeret, egyáltalán a jog valamelyest közelebb hozása az embereknek mindenképpen egy sokkal szervezettebb, egy rendezettebb társadalmi formát eredményezhet – tette hozzá.

Az áldozatvédelemmel kapcsolatban Balatoni Monika elmondta, hogy sokan vannak, akik folyamatosan fenyegetik akár a társaikat, akár a kisebb korosztályú gyermekeket. Nincsenek tisztában azzal, hogy a lelki abúzus egy nagyon komoly következményekkel járó cselekedet és büntetőjogi következménye van. A statisztikai jól mutatja, hogy ma az az évente harminc gyermek, aki meghal gyermekbántalmazásban például, az elsősorban az oda nem figyelésből, az elhanyagolásból fakad, vagy abból, hogy egy olyan körbe kerül be, ahol automatikusan sajnos áldozattá válik, vagy egészen egyszerűen a szülők nem is figyelnek oda, nincs meg ez a családi kontroll – fűzte hozzá az államtitkár.

Hozzátette, hogy a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsnak óriási szerepe van az áldozatvédelem vonatkozásában is, tehát a minisztériummal a jövőben szoros kapcsolatban fognak együtt működni, ahogyan a pedagógusokkal is. Őket is be kell vonni ebbe a munkába. Ennek az első lépése, hogy a pedagógus-továbbképzésbe az osztályfőnökök vagy akár a drámapedagógusok számára elindítjuk a képzés szeptembertől, amin lehetővé válik a  jogi kategóriáknak a tisztázása, közérthetővé tétele is.

A Bűnmegelőzési Tanáccsal együttműködve áttekintik, hogy milyen bázisokon lehet a fiataloknak részben az energiáit, részben pedig azoknak a csoportoknak a megfelelő szocializációs helyzetét kialakítani, akikről már esetleg lemondott a saját környezetük, de őbennük még van valami, amin érzik, hogy szeretnének változtatni, csak nem tudnak. Hiszen, ha valaki otthon a családban bizonyos társadalmi formákat lát és azt szokja meg, neki az lesz a természetes, akkor ő is ezt fogja követni. De attól nem biztos, hogy ha ő megismer egy másik normát, például szakemberekkel, sporttevékenységgel, drámapedagógia segítségével, különböző módszertanok, civil szervezetek bevonásával ki tudunk olyan bázisokat alakítani, ahova ő egyrészt tudna hová tartozni a családon túl – hangsúlyozta Balatoni Monika.

(Kossuth Rádió Napközben)