Új ügyfélszolgálati iroda fogadja az egyszerűsített honosítási kérelmeket 2011. január 3-ától Budapesten, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal Üllői úti irodájában.
Répás Zsuzsanna nemzetpolitikai helyettes államtitkár az erről szóló sajtótájékoztatón kiemelte, hogy az új iroda felállításával azt szeretnék segíteni, hogy hosszas sorban állás és várakozás nélkül lehessen beadni a kérelmeket. Rámutatott arra, nagyon fontos feladat hárul az állampolgársági hivatalra és az új irodára abban a munkában, hogy a kérelmek beadása és fogadása minél zökkenőmentesebben és gördülékenyebben történhessen. Véleménye szerint ilyen összetett feladat előtt még nem állt a magyar államigazgatás.
A helyettes államtitkár felidézte, hogy az új parlament a nemzeti összetartozás kifejezésére fogadta el a nemzeti összetartozásról szóló törvényt és az egyszerűsített honosítási eljárásról szóló jogszabályt. Ezek a jogszabályok arra hivatottak, hogy kifejezzék a magyar nemzetrészek egységét és egyenrangúságát.
Dr. Wetzel Tamás miniszteri biztos arról tájékoztatott, hogy az egyszerűsített honosítási eljárás bevezetésével kapcsolatban minden zökkenőmentesen halad, december közepére készen állnak majd a legtöbb fejlesztéssel a januári kezdésre. A sajtótájékoztató során elmondta, hogy eddig évente átlagosan négyezer állampolgársági kérelmet nyújtottak be, ezzel szemben most több százezerre számítanak az első évben, s utána is nagyszámú kérelemmel kalkulálnak. Kitért arra is, hogy eddig 12 hónap volt az elbírálási idő, amely most 3 hónapra csökken. Kitért arra, hogy a kormány a nyár folyamán 830 millió forintot biztosított a fejlesztési munkákra, "ezt sikerült jól elkölteni, s még maradt is bizonyos forrás".
Továbbá 49 fővel bővült a külképviseletek létszáma, és további 20 fős tartalékállományt hoznak létre a külügyi tárcánál, ami bevethető lesz, ahol azt szükségesnek látják.
Dr. Végh Zsuzsanna, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal főigazgatója elmondta: 18 munkatárssal kezdik meg az ügyfélfogadást a budapesti irodában, de ha a kérelmek magas száma azt indokolja, a munkatársak száma növelhető lesz. A fővárosi Üllői úton található irodában 12 pultnál egész nap fogadják majd a kérelmeket.
A főigazgató az MTI-nek elmondta, hogy a hivatal honlapján december elsejétől lehet időpontot kérni, eddig már több százan éltek ezzel a lehetőséggel. Az irodában pedig január 3-tól, az év első munkanapjától várják az ügyfeleket - hangsúlyozta.
Kérelmeket egyébként a hivatal 24 ügyfélszolgálati irodáján lehet Magyarországon beadni, ezek közül 18 vidéken működik. Az érintett munkatársak speciális képzésen vesznek részt.
A főigazgató beszámolt arról is, hogy az új, egyszerűsített honosítással foglalkozó igazgatóságon 140 munkatárs dolgozik majd a kérelmek elbírálásán és készíti elő a döntéseket. Megfeszített, jól megtervezett munka folyik - fogalmazott a főigazgató.