Noha fizikai akadályt nem jelentenek már az országhatárok, és a hozzáállás is megváltozott, még mindig sokat kell dolgoznunk azon, hogy a természetes kötelékek újra tudjanak épülni köztünk és a határon túli magyarok között – fogalmazott a „Határtalanul!” pályázat csütörtöki bemutatóján a nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkár.
A kommunizmus idejében falak emelkedtek magyarok és magyarok közé, a szó gyakorlati és átvitt értelmében is. A határokat akkoriban nem lehetett könnyen átjárni, az embereket pedig nem hagyták információhoz jutni a határon túl élő magyarokról. A téma az iskolai oktatásban sem szerepelt, mesterségesen próbálták elválasztani a magyarországi magyarokat a határon túl élőktől, és igyekeztek elzárni minden kapcsolatot, amelyek a nemzetet összefűzték – emlékeztetett a nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkár.
Répás Zsuzsanna hangsúlyozta, hogy noha a határok már nem jelentenek fizikai akadályt, és a hozzáállás is megváltozott, még mindig sokat kell dolgoznunk azon, hogy a természetes kötelékek újra tudjanak épülni. Remek lehetőség erre a „Határtalanul!” program – fogalmazott -, hiszen a gyerekeket sok mindenre meg lehet tanítani, de szükség van a személyes élményre, tapasztalatszerzésre ahhoz, hogy élő kapcsolatok alakuljanak ki. A politikus úgy folytatta: tavaly októberben ugyanezt tartotta szem előtt a parlament, amikor elfogadta az erről szóló országgyűlési határozatot. Szeretnénk néhány éven belül normatív támogatásban részesíteni a határon túli osztálykirándulásokat, lehetővé téve, hogy minden magyarországi diák, tanulmányai alatt legalább egyszer eljusson határon túli magyar területre.
Az Apáczai Közalapítvány egy pilot program keretében már 2009-ben írt ki pályázatot szakiskolások részére. Öt-hatezer diák jutott el így a határon túlra, idén szeretnénk ezt a számot megduplázni, néhány éven belül pedig minden magyarországi diákra kiterjesztenénk a programot - húzta az az államtitkár.
Célunk az is – tette hozzá -, hogy egy ilyen kirándulás több legyen, mint egy egyszerű turistaút: szeretnénk, ha a látogatók megismernék a határon túli magyar művészeti és történeti emlékhelyeket, műemlékeket. Legalább ennyire fontos az, hogy találkozzanak az ott élőkkel és kialakulhassanak személyes kapcsolatok az ottani diákokkal, vagy az iskolák között - hangsúlyozta Répás Zsuzsanna.
A jelenleg futó két pályázatot az Apáczai Közalapítvány igazgatója ismertette. Csete Örs az elsővel kapcsolatban elmondta, a programban már korábban résztvevő iskolák számára a cserekapcsolatok továbbépítésére lehet támogatást igényelni.
A másik pályázati kiírás a következő tanévben hetedikes diákoknak szól. Ők határon túli körutazáson vehetnek részt osztálykirándulás keretében - mondta az igazgató. Az utazást “Határtalan” előkészítő óra előzi meg, a visszaérkezés után pedig értékelő tanóra is lesz.
Az Apáczai Közalapítvány három alkalommal tart tájékoztatót az iskolák képviselői számára, weboldalán pedig minden információt megad a pályázáshoz. Az utazásszervezés megkönnyítése érdekében elérhető többek között a határon túli magyar iskolák, kollégiumok jegyzéke, valamint a korábbi utazások leírása is.
(kormany.hu)