A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Nemzetpolitikai Államtitkársága megdöbbenéssel értesült a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) mai közleményéről, illetőleg a vezetőség lemondásáról. Véleményünk szerint az MCSMSZ vezetősége cserbenhagyta a moldvai magyar közösségeket, továbbá az oktatási programban résztvevő tanárokat és gyermekeket.
Miért állítjuk ezt?
Az MCSMSZ immár tizenegy éve jelentős magyarországi forrásokból tartja fenn a moldvai magyar oktatási programot. A Kormány 2002 óta mintegy 360 millió Ft-tal, A Moldvai Magyar Oktatásért Alapítvány (AMMOA) 2006 óta pedig 320 millió Ft-tal támogatta az MCSMSZ által működtetett oktatási programot. Ezen felül az MCSMSZ jelentős romániai és nyugat-európai támogatásokat, tárgyi adományokat is kapott az oktatási program céljára.
Éppen ezért volt megdöbbentő Solomon Adriánnak, az MCSMSZ elnökének bejelentése, aki 2011. áprilisában arról tájékoztatta a nemzetpolitikáért felelős államtitkárságot, hogy az MCSMSZ mintegy 35-40 millió Ft-os adósságot halmozott fel az elmúlt években. Az MCSMSZ erre való hivatkozással a 2011. évre a korábbi éveknek megfelelő mértékű 70 millió Ft-os támogatáson felül a fent említett adósság kiegyenlítéséhez többlet támogatást igényelt a Kormánytól.
Fentiek miatt 2011 nyarán átfogó gazdasági átvilágításról döntöttek a program fő támogatói, a Magyar Állam és az AMMOA. A vizsgálatot, amelyet bejegyzett romániai és magyarországi pénzügyi szakértők végeztek el, a Teleki László Alapítvány (TLA) bonyolította le. A 2011 novemberében lezárt ellenőrzés több súlyos hiányosságot tárt fel, többek között a fent említett 35-40 milliós adósság megléte sem volt egyértelműen kimutatható.
A legfőbb hiányosságok:
1. Az MCSMSZ nem rendelkezik a társadalmi szervezeteknek működésére vonatkozó megfelelő számviteli politikával.
2.A könyvelési rendszer áttekinthetetlen, az aktuális likviditási helyzet nem megállapítható.
3. Hiányzik a vagyonleltár.
4.Nem készült a beruházásokat megalapozó pénzügyi terv.
5.Hiányoznak a belső szabályzatok pl. SZMSZ.
6.Nem érvénytelenítik a pályázatokhoz elszámolt bizonylatokat.
7.Nem különítik el a könyvelésben a pályázati elszámolásokat.
A feltárt hiányosságok azt mutatták meg, hogy a nehezen áttekinthető, alulszabályozott, ill. több tekintetben hiányos könyvelés, valamint kiforratlan szervezeti kultúra akár súlyos visszaélésekre is alkalmat adhat. A jelentés arra is kitért, hogy a jelenlegi szerkezetben aggályos a támogatásokból megvásárolt, illetve felépített, az MCSMSZ tulajdonában lévő ingatlanok sorsa.
Az ellenőrzést követően a támogatók átlátható nyilvántartási rendszert, a naprakész könyvelést, könyvelőváltást és létszámcsökkentést kértek az MCSMSZ-től. A kéréseknek az MCSMSZ vezetősége többszöri felszólításra és csak részlegesen kívánt leget tenni, erre tekintettel nyilvánvalóvá vált, hogy az MCSMSZ vezetősége akadályozza a támogatók által is átlátható gazdálkodási rendszer kialakítását. Ezért a Magyar Kormány 2012. januárjában arról döntött, hogy felkéri az MCSMSZ-t, mint az oktatási program lebonyolítóját, az AMMOA-t, mint az oktatási program civil támogatásainak összegyűjtőjét és továbbítóját, továbbá a TLA-t, mint a moldvai magyar közösségekkel kapcsolatos kutatások, konferenciák, moldvai magyar nyelvű misék szervezőjét, levéltári dokumentumok publikálóját, stb, hogy közösen hozzanak létre egy Romániában bejegyzett új alapítványt a moldvai magyar oktatási program támogatására. A javaslatról a Nemzetpolitikai Államtitkárság 2012. január 19-én tájékoztatta az MCSMSZ vezetőségét.
A Magyar Kormány továbbra is kész együttműködni a moldvai magyar oktatási programban résztvevő tanárokkal és szervezetekkel, s így készen állunk az MCSMSZ-szel való további tárgyalásokra is. Az átláthatatlan, hanyag és pazarló gazdálkodásnak azonban véget kell vetni, ez mindannyiunk alapvető érdeke.
Budapest, 2012. január 30.
(KIM Nemzetpolitikai Államtitkárság)