Rövidülő ügyintézési határidők, egységes nyitva tartás, online ügyfélszolgálatok, egyszerű azonosíthatóság, akadályoktól mentes ügyintézés. Ilyen jövőképet mutat a hivatali ügyvitelben az a szakmai “alapozó” projekt, amely az elektronikus ügyintézésre vonatkozó jogszabályi környezet felülvizsgálatát tűzte ki célul. A program alapvető célja a közigazgatási szabályozási háttér finomhangolása, alkalmassá téve azt az információ-technológia rohamosan fejlődő világának befogadására. Közlemény.
“A jog (…) az állam nyelve, hivatalos formában történő gondoskodás…” így szólt egykori írásában Kornis Mihály, és eme eszmeiséggel összhangban vizsgálja a jogszabályi környezetet az ÁROP 1.2.10 projekt az ügyfelek kényelméért, ugyanakkor az ügyfelek védelmében.
Átfogó célok és a látható jövő
Az új, módosított jogszabályi környezet a jövőben egyértelműen lehetővé teszi az ügyintézési határidők csökkentését, és a kényelmes, gyors hivatali ügyintézés új, eddig ismeretlen dimenzióit nyitja meg előttünk. A lakossági ügyfelek és a gazdasági társaságok hatékonyabban intézhetik hivatalos ügyeiket, hiszen a projekt megvalósítása lehetővé teszi az adatok összevonhatóságát, könnyebb elérhetőségét vagy a telefonos ügyintézési lehetőségek alkalmazhatóságát, az egyes hivatalok közötti átjárhatóságot. Mindeközben szigorú szabályok rögzítik a nyilvános adatok megismerhetőségét, a személyes, illetve védett adatok védelmét.
Jó gyakorlatok és aktuális informatikai trendek
Az Államreform Operatív Program részeként az ÁROP 1.2.10 kódszámú projekt küldetése megvizsgálni azt a jelenlegi jogszabályi környezetet, amely nehezíti az információ-technológia világának térhódítását és lehetőségeinek kiaknázását a közigazgatásban. A projekt során olyan ajánlásokat fejlesztett ki a szakmai grémium, amelyeket az Elektronikus Ügyintézési Felügyelet ad ki, és amelyek tartalmazzák a legjobb gyakorlatok tapasztalatait és a technológia éppen aktuális állásának megfelelő trendeket.
Első osztályú szakmai muníció uniós támogatás igénybevételével
A fenti projekt finanszírozási kapacitásainak előnyei legfőképpen a megfelelő „know how”, a magas szintű szakmai tudás bevonásában mutatkoznak meg. Ahhoz, hogy a hetente változó információ-technológia rugalmasan követhető legyen, olyan szakmai tudás bevonására és alkalmazására volt szükség, amelynek finanszírozása a közigazgatás belső költségvetéséből megoldhatatlan lett volna, ugyanakkor bármely piaci környezetben abszolút versenyképesnek tekinthető.
A 2004. évi CXL törvény X. fejezete, amely az Elektronikus Ügyintézést tárgyalja, előírja egyebek közt azt is, hogy nem lehet kötelezővé tenni az elektronikus alkalmazások használatát. Az E-ügyintézésben különösen hangsúlyos szempont pld. az egyenlő bánásmód, a törvény előtti egyenlőség. Külön szabályozott kérdés a törvényben a részrehajlás nélküliség.
A fenti projekt eredményeképpen, „ha majd a jognak asztalánál, nem a régen íródott törvények foglalnak helyet”, elhárulnak az akadályok a fejlődés útjából, és korszerű E-hivatalokban intézhetjük mindennapi ügyeinket.
A fenti feladatokat az Új Széchenyi Terv keretén belül, „Az elektronikus ügyintézésre vonatkozó jogszabályi környezet felülvizsgálata” című, ÁROP 1.2.10 kódszámú projektben, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, 199 895 200 Ft támogatási keretösszegből valósították meg.
(Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium)