Amikor 2010-ben megalakult a kormány, azzal a hozzáállással szembesültünk, hogy az emberek vannak a közigazgatásért, nem pedig a közigazgatás van az emberekért. Ezen a szemléletváltáson már túl vagyunk, jelenleg pedig azon dolgozunk, hogy szolgáltató közigazgatást tudjunk bevezetni és meghonosítani Magyarországon –mondta Biró Marcell közigazgatási államtitkár hétfőn az Echo Tv Napi aktuális című műsorában.

Sajnos mindannyiunknak van rossz emléke arról, hogy eddig milyen volt ügyeket intézni a közigazgatásban. Ezen mindenképpen változtatni kellett – mondta. Az államtitkár hangsúlyozta, az a célunk, hogy az állampolgárok, amikor ügyeket kell intézniük a közigazgatásban, akkor minél rövidebb idő alatt tudják azt megtenni, minél kellemesebb környezetben, s minél hatékonyabb, szakszerűbb ügyintézéssel találkozzanak.

Egyik és legfontosabb szempont ezért az volt, hogy ez a fajta szemléletváltás meghonosodjon azon ügyintézők esetében is, akik a kormányablakban kiszolgálják az ügyfeleket. Biró Marcell a képzés két fontos elemét emelte ki. Az egyik, hogy szakítva azzal a gyakorlattal, mely szerint a közigazgatásban egy ügyintéző általában egy üggyel foglalkozott – például kis túlzással egy ügyintéző húsz évig csak lakcímkártyákat adott ki –, a kormányablakokban egyablakos ügyintézést szeretnénk megvalósítani. Ebből következik, hogy sokkal több ügykörrel kell megismerkednie az ügyintézőnek, hogy az ügyfél valamennyi kérdésére választ tudjon adni, és valamennyi ügyét el tudja intézni. A képzés egy másik nagyon fontos eleme egyfajta pszichológiai kérdés, ami a szolgáltató jelleg meghonosítására szolgál. Tanítható és képezhető, hogyan kell bizonyos ügyfelekkel bánni, hogyan lehet a stresszt kezelni és ezt a tudást, ezt a szemléletet mindenképpen át akartuk adni - tette hozzá Biró Marcell.

Jóllehet a kötelező továbbképzési rendszert vezettük be közigazgatásban, most elsősorban azokra koncentráltunk, akik kifejezetten ügyfelekkel foglalkoznak és találkoznak, ezért nekik is speciális tudást szeretnénk átadni ebben a képzésben – fejtette ki. Az államtitkár szerint nagyon fontos változást jelentett, hogy a kormányablakokban lehetőség van arra, hogy az ügyfelek anonim módon egy teszt kitöltésével értékeljék a kormányablakban dolgozók munkáját. Az eddigi visszajelzések alapján egyértelműen pozitív a kép. Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy maguk a kormányablak-ügyintézői képzésben résztvevők visszajelzése is azt mutatja, hasznos az a tudás, amit elsajátítottak a képzésben.

Biró Marcell kiemelte, hogy a tegnapi oklevélátadón Navracsics Tibor miniszterrel közösen 280 kormánytisztviselőnek adták át a kormányablak-ügyintézésre feljogosító diplomát. Azok, akik részt vettek a képzésen, korábban már valamennyien a közigazgatásban dolgoztak- tette hozzá az államtitkár.

(Echo Tv Napi aktuális)