A MÁV ingatlanállományát is bevonják a területi államigazgatás fejlesztésébe - tájékoztatott Gál András Levente kormánybiztos egy csütörtöki háttérbeszélgetésen.
A Jó Állam koncepcióért felelős kormánybiztos elmondta, hogy tavaly nyár óta folyik a kormányablak-hálózat továbbfejlesztésének előkészítése, a járások kialakításával párhuzamosan. A járások székhelyein kívül további településeken is szeretnének kormányablakokat nyitni. Gál András Levente úgy fogalmazott, hogy ez is azt mutatja, hogy a járások létrehozásával az állampolgár nem fog messzebb kerülni az állami szolgáltatásoktól.
Az államigazgatási fejlesztési tervek előkészítése során öt nagy hálózatot vizsgáltak meg, többek között az ügyfélforgalom és az erőforrások felhasználásának szempontjából. A meglévő kormányablakok, az államigazgatási szervek ügyfélszolgálatai, a posta és az okmányirodák hálózata mellett a közlekedési csomópontokat is felmérték.
A cél az, hogy nyugat-európai minták alapján “3K”-s rendszerek, azaz a közlekedés, a kereskedelem és a közszolgáltatások integrált elérhetősége valósuljon meg - mondta a kormánybiztos. Hozzáfűzte: első körben a vasúti pályaudvarok közül 20 alkalmas helyszínt találtak, ahová államigazgatási funkciókat lehet telepíteni.
A fejlesztési lehetőségeket hátráltatja az utasellátó cég korábbi félresikerült privatizációja. A magánosítási szerződésből hiányoztak bizonyos garanciák és további jogi aggályok is felmerültek, amelyek gyakorlatilag lehetetlenné tették a vasútállomások fejlesztését. A MÁV hamarosan kivásárolhatja a magántulajdonosokat, megszerezve a Resti Zrt. többségi részvénycsomagját, ezzel elhárul ez az akadály a pályaudvarok fejlesztése elől - húzta alá a kormánybiztos. A privatizációt vizsgálta a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal is.
A kormánybiztos arról is tájékoztatott, hogy nem csak a pályaudvarok, hanem más, kihasználatlanul álló MÁV tulajdonában lévő ingatlanok kormányzati használatáról is folynak tárgyalások.
Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy háromezer épület, építmény van a MÁV tulajdonában vagy kezelésében. Ezek közül az utas az állomásépületekkel találkozik a leggyakrabban, ezért kiemelten fontos a fejlesztésük, a szolgáltatás színvonalának emelése. A vezérigazgató hozzátette, a legtöbb állomásépület a monarchia idején épült, így az akkori életmódhoz igazodva gyakran nem felelnek meg a mai utazási igényeknek. Nagy probléma, hogy a mai elvárásokhoz képest túl nagyok az épületek, sok a kihasználatlan tér, a felesleges kapacitás. A kormányablakok,illetve más állami vagy kereskedelmi szolgáltatások pályaudvarokra való telepítésével hosszútávon fenntarthatóvá válnának ezek az ingatlanok.
(kormany.hu)