A MÁV ingatlanállományát is bevonják a területi államigazgatás fejlesztésébe - tájékoztatott Gál András Levente kormánybiztos egy csütörtöki háttérbeszélgetésen.

A Jó Állam koncepcióért felelős kormánybiztos elmondta, hogy tavaly nyár óta folyik a kormányablak-hálózat továbbfejlesztésének előkészítése, a járások kialakításával párhuzamosan. A járások székhelyein kívül további településeken is szeretnének kormányablakokat nyitni. Gál András Levente úgy fogalmazott, hogy ez is azt mutatja, hogy a járások létrehozásával az állampolgár nem fog messzebb kerülni az állami szolgáltatásoktól.

Szarvas Ferenc, Gál András Levente (fotó: Horváth Ernő)

Az államigazgatási fejlesztési tervek előkészítése során öt nagy hálózatot vizsgáltak meg, többek között az ügyfélforgalom és az erőforrások felhasználásának szempontjából. A meglévő kormányablakok, az államigazgatási szervek ügyfélszolgálatai, a posta és az okmányirodák hálózata mellett a közlekedési csomópontokat is felmérték.

A cél az, hogy nyugat-európai minták alapján “3K”-s rendszerek, azaz a közlekedés, a kereskedelem és a közszolgáltatások integrált elérhetősége valósuljon meg - mondta a kormánybiztos. Hozzáfűzte: első körben a vasúti pályaudvarok közül 20 alkalmas helyszínt találtak, ahová államigazgatási funkciókat lehet telepíteni.

Gál András Levente (fotó: Horváth Ernő)

A fejlesztési lehetőségeket hátráltatja az utasellátó cég korábbi félresikerült privatizációja. A magánosítási szerződésből hiányoztak bizonyos garanciák és további jogi aggályok is felmerültek, amelyek gyakorlatilag lehetetlenné tették a vasútállomások fejlesztését. A MÁV hamarosan kivásárolhatja a magántulajdonosokat, megszerezve a Resti Zrt. többségi részvénycsomagját, ezzel elhárul ez az akadály a pályaudvarok fejlesztése elől - húzta alá a kormánybiztos. A privatizációt vizsgálta a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal is.

A kormánybiztos arról is tájékoztatott, hogy nem csak a pályaudvarok, hanem más, kihasználatlanul álló MÁV tulajdonában lévő ingatlanok kormányzati használatáról is folynak tárgyalások.

Szarvas Ferenc, Gál András Levente (fotó: Horváth Ernő)

Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy háromezer épület, építmény van a MÁV tulajdonában vagy kezelésében. Ezek közül az utas az állomásépületekkel találkozik a leggyakrabban, ezért kiemelten fontos a fejlesztésük, a szolgáltatás színvonalának emelése. A vezérigazgató hozzátette, a legtöbb állomásépület a monarchia idején épült, így az akkori életmódhoz igazodva gyakran nem felelnek meg a mai utazási igényeknek. Nagy probléma, hogy a mai elvárásokhoz képest túl nagyok az épületek, sok a kihasználatlan tér, a felesleges kapacitás. A kormányablakok,illetve más állami vagy kereskedelmi szolgáltatások pályaudvarokra való telepítésével hosszútávon fenntarthatóvá válnának ezek az ingatlanok.

(kormany.hu)