Dr. Gál András Levente, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára alapítói értekezleten találkozott az érdekképviseleti szervezetek képviselőivel, hogy végső javaslatot tegyenek az alapítvány gazdasági társasággá történő átalakításáról.
A Kormány a 1316/2010. (XII. 27.) Korm. határozatban meghatározta azoknak az alapítványoknak a körét, amelyek egy része megszűnik, átszerveződik, vagy változatlan formában működik tovább. Egyes megszüntetett alapítványok feladatait nonprofit gazdasági társaságok és központ költségvetési szervek veszik át.
A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt 1992-ben a Kormány hat szakszervezeti tömörüléssel közösen hozta létre. Az alapítók induló vagyonként 365 ingatlant adtak a tulajdonában, amelyekkel ma az MNÜA már nem rendelkezik. Az egykori üdülőingatlanokat még a kilencvenes években gazdasági társaságokba apportálta, az így szerzett üzletrészeket pedig saját cégének – a Hunguest Vagyonkezelő Zrt.-nek adta. Az MNÜA tevékenysége az elmúlt években abban merült ki, hogy a szociális üdültetésre kiosztható pénzekről döntést hozott, illetve cégén, a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-n keresztül működtette az üdülési csekkrendszert.
Az alapítvány 2011. április 26-án tartott alapítói értekezletén a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal képviselői ismertették a gazdasági átvilágítás részletes eredményeit, amely szerint az MNÜA-nál évekig folyó pazarlás vezetett oda, hogy mostanra szinte semmi nem maradt a szervezet vagyonából. Az MNÜA a vizsgálat szerint olyan szerződések megkötésére kötelezte saját cégeit, amelyek nem a gazdasági társaság tevékenységét szolgálták. A rendkívüli pazarláshoz az is hozzájárult, hogy az alapítvány dolgozói átlag feletti bérezésben és személyi juttatásokban részesültek. A KEHI által bemutatott eredmények az érintett szakszervezeti vezetők heves tiltakozását váltották ki, akik a tárgyalás folyamán többször ellentmondásba keveredtek korábbi állításaikkal.
A korábbi egyeztetések a társalapítókkal az alapítványi átalakításról nem hoztak konszenzusos eredményt és erre a jövőben is csekély a lehetőség, mivel az érdekképviseleti szervezetek célja nem azonos a Kormány Nemzeti Együttműködés Programjával, miszerint véget kell vetni a közpénzek jogtalan felhasználásának. Erre tekintettel az átalakítás további folyamata, miszerint a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány 100%-os állami tulajdonú nonprofit gazdasági társasággá alakul át. Az érdekképviseleti szervezetekkel a kormányzat továbbra is együttműködik a szociális üdültetés során.
Az átalakítást követően az alapítvány vagyona kizárólag az alapítvány alapító okiratában szereplő céloknak megvalósítását szolgálja. Az alapítvány szervezeti formájának átalakítása nem befolyásolja annak tevékenységért.
Az üdülési csekkek kibocsátásával foglalkozó NÜSZ Kft. zavartalan működése az átalakítás után tovább folytatódik.
(Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium)