A kormányzat keresi a megoldást arra, hogyan lehet jogszabállyal módosítani a devizahitelesek szerződésein - erről Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter beszélt kedd este a Hír Tv Magyarország élőben című műsorában.
A tavaszi ülésszak egy hároméves folyamat egy újabb fázisa volt. Az új jogrendszer kiépítése, az új intézmények meggyökeresítése most már előrehaladott állapotban van. A viták az új rendszer kiépítésével együtt járnak, hiszen a régi rendszer működéséhez fűződő érdekek sérülnek, az új rendszer fenntartásához pedig még nem alakultak ki ezek az érdekek. Már korábban is feltételeztük, hogy élesebb konfliktusokat fog fölvetni mindez, de úgy látszik, a jogrendszer kiépítését, az alaptörvényt, a sarkalatos törvényeket és a szakpolitikai vagy ágazati törvényeket eddig jó ütemben fogadta el a kormány. Most inkább látványos, mint mély konfliktusokról beszélhetünk- hangsúlyozta a miniszter.
Jó és Európában is ismert megoldás, hogy dohányárut állami kézben lévő és koncesszióba adott üzletekben lehet csak árusítani- mondta a miniszter. Ennek elsődleges célja az, hogy a fiatalok, a kiskorúak nehezebben vagy ne annyira könnyen jussanak a cigarettához, illetve dohányáruhoz. Ez egy elfogadható és támogatható kormányzati politikai célkitűzés. A pályáztatás körüli viták egy ekkora rendszer kiépítésénél szükségszerűek lehetnek, viszont összességében nézve a pályázatoknak csak elenyésző hányadát érték ezek a bírálatok, illetve ezek a kritikák.
Érdemes különválasztani azokat az eljárásokat, amelyek az esetleges közösségi joggal való ütközést vizsgálják - magyarázta Navracsics Tibor. Magyarország most is a középmezőnyben van, nagyjából az európai uniós átlagot hozza. A többi tagállammal szemben indított kötelezettségszegési eljárásokkal kapcsolatban még egy kicsivel az átlag alatt is vagyunk. Viszont kétségtelen és a magyar helyzet specialitása, hogy az országgal szemben politikai eljárás is folyik, amely azt jelenti, hogy vannak olyan szereplői az Európai Parlamentnek, akik véleményben és politikai értékelésüket tekintve nem értenek egyet a magyarországi eseményekkel - mondta. Természetesen vannak olyan célok, amelyért megéri több támadási felületet vállalni, hiszen Európában több tagállam tekint úgy Magyarországra, mint egy új szereplőre, aki új és markáns álláspontot fogalmaz meg. Általában véve Európa jövőjéről alapvető viták zajlanak nemcsak Magyarországon, hanem az Európai Unió többi tagállamában is.
A miniszter a műsorban azt mondta, hogy az Alkotmánybíróság döntésével kapcsolatban nem szeretne véleményt mondani. A kormány célja az volt, amikor ezt az előterjesztést elkészítette, hogy felvegye a korrupció ellen a harcot. Kétségtelenül szigorú a szabályozás, viszont egy az egyben megfelel a NATO nemzetbiztonsági, belső biztonsági szabályrendszerének. A korrupció elleni küzdelmet azért tartjuk fontosnak, mert éppen a civil szervezetek és a külföldi megfigyelők is legtöbbször ezt vetik a szemünkre. Ha jól értem az Alkotmánybíróság álláspontját, az arányosságot vitatják. Az arányosságot belőni egy nehéz dolog. Éppen ezért érdeklődéssel várjuk az Alkotmánybíróság részletes döntését, ahol vélhetően útmutatást adnak arra vonatkozóan, hogy meddig terjed az arányosság – fejtette ki. Hozzátette, hogy a kormány eltántoríthatatlan szándéka, hogy tisztába tegye a magyar politikát, a magyar közigazgatást, a magyar gazdasági életet és általában a közösség minden dimenzióját, amivel kapcsolatban a magyar állampolgárok úgy gondolják, hogy a korrupciónak akár a gyanúja is felmerülhet.
Az Országos Bírósági Hivatal elnöke azt nyilatkozta, hogy ugyan ítélkezési szünet lesz, de a bíróságok ez idő alatt is minden olyan eljárási cselekményt megtesznek, amelyek ahhoz járulnak hozzá, hogy ne járjon le határidő. Biztos vagyok benne, hogy itt is meg fogják tenni a szükséges lépéseket, de természetesen fel fogjuk hívni erre a bíróságok figyelmét – hangsúlyozta Navracsics Tibor. A kormány dolga egyrészt az, hogy olyan jogszabályi kereteket teremtsen, amelyek a lehető legszigorúbb eljárást teszik lehetővé. Magyarország a legszigorúbb országok közé tartozik az eljárási határidők tekintetében. A házi őrizet önmagában nem jelenti a közbiztonság szintjének csökkenését. Több ország éppen a börtönök túlterheltsége miatt különböző elektronikus eszközökkel, úgynevezett lábperecekkel, karperecekkel teszi ellenőrizhetővé az elítélt mozgását. Bizonyos esetekben akár haza is telepítki az elítélteket, mert úgy gondolják, hogy otthoni környezetben a mozgásszabadságának a maximális korlátozásával a védelem megvalósul, viszont az elítélt talán könnyebben is rehabilitálódik. A kormány garanciát vállalhat sok mindenre, de az mégis attól a rendőrtől függ, aki a házi őrizetet biztosítja. Pintér Sándor belügyminisztersége alatt a rendőrség óriási lépéseket tett fegyelem, hivatástudat és szolgálatkészség és alkalmasság tekintetében – tette hozzá a miniszter.
A magyar bíróságok alapvetően nem precedensek alapján ítélkeznek, ebből adódóan óriási a nyomás is, mert a devizahitelesek általános megoldást szeretnének. A jelenlegi jogszabályok szűk esetekben meghatározott körülmények esetén teszik lehetővé azt, hogy szerződést jogszabállyal lehessen módosítani. Most azokat az alkotmányossági lehetőségeket vizsgálják, hogy van-e mód arra, hogy törvénnyel, jogszabállyal a devizahitelek feltételeit általános érvénnyel módosítsa a kormány. Szerinte azt kell mérlegelni, hogy a szerződéskötéskor fennálló körülmény előre nem látható módon alapvetően megváltozik, és ebből adódóan nem róható fel a félnek, hogy lehetetlenné vált a teljesítés. Ez a már megkötött szerződésekre is vonatkozna. Amennyiben a kidolgozott megoldás alapján a kormány úgy látja, hogy vállalható alkotmányossági szempontból is, akkor ősszel kísérletet teszünk az általános rendezésre – mondta a miniszter.
Azért döntöttek a nem nyertes pályázati anyagok visszaküldéséről, mert olyan mennyiségű pályázat érkezett, amelyeknek a tárolása önmagában terhet jelent és semmi haszna nincsen annak, hogy egy nem nyertes pályázat dokumentációját megtartsák. Arra a felvetésre, miszerint azért küldték vissza a pályázatokat, hogy kerüljék az esetleges elszámoltatást és betekintést, a miniszter azt válaszolta, hogy a pályázatok odaítélésével kapcsolatban eddig jogszerűségi kifogást még senki sem tudott felhozni.
Navracsics Tibor kiemelte, hogy az ír Igazságügyi Minisztériummal folyamatos a kapcsolattartás, az ír minisztérium pedig Tobinnal van folyamatosan kapcsolatban. A kulcsmomentum valójában lelkiismereti kérdés, hiszen jogi eszköz nincsen a kényszerítésére; Tobinnak kell egyszer úgy gondolnia, hogy a magyar kormány által felkínált feltételek számára nyújtanak akkora garanciát, hogy a lelkiismeretének is adózhat. A miniszter hangsúlyozta, hogy jövő hét végén Vilniusban bel- és igazságügyi miniszteri tanácsülésen vesz részt, ahol az ír kollégájával is tárgyal és szeretné ösztökélni arra, hogy hasson Tobin úrra.
(Hír TV Magyarország élőben)