2012. május 17-én tizennégy órakor becsukódott a C-17 katonai szállítórepülőgép ajtaja. A méltóságteljes felszállás után a gép megkezdte útját a célország, Afganisztán felé, fedélzetén több misszió váltásának katonáival, többek között a Magyar Honvédség MI-17 AAT (Air Advisory Team) harmadik csoportjával.
Több mint ötórás repülőút után érkeztek meg a katonák az Afganisztán északi részén elhelyezkedő Mazar-e Sharif-i légibázisra. Őket a Nemzeti Támogató Elem (NTE) katonái fogadták. Másnap korán reggel indult el nyolc fővel egy SA-61 típusú szállítóhelikopter az ország nyugati részén fekvő Herat tartományba, a végleges szolgálati helyre, a shindand-i légibázisra. A Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011. augusztus végén kezdte meg a tevékenységét Afganisztánban.
Szűk egy hét állt rendelkezésre, hogy megtörténjen az átadás-átvétel a váltások között. Fontos volt az is, hogy az elődök megosszák a tapasztalataikat és bevezessék a tettekre kész „újoncokat” a shindandi Mi-17 szállítóhelikopteres kiképzés módszereibe. Május 25-én Oláh Gábor őrnagy hivatalosan is átvette a parancsnokságot.
Az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz az Air Advisory Team (AAT) feladata az afgán szállítóhelikopter-vezetők, fedélzeti technikusok, fedélzeti lövészek, repülő műszakiak képzése. Az AAT 3. váltása sikeresen beilleszkedett a 444. Air Expeditionary Advisory Squadron (Légi Expedíciós Tanácsadó Század) állományába, amely egy Cessna, egy MD-530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktatórészlegből áll. A század Mi–17 szállítóhelikopter-részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Az amerikai vezetésű Légi Expedíciós Tanácsadó Századot 2011 elején hozták létre.
Az ország klimatikus viszonyaihoz történő alkalmazkodás, a kapcsolattartás az eltérő kultúrájú és nyelvű emberekkel, a különböző fedélzeti berendezésekkel felszerelt helikopterek megismerése jelentette az első próbatételt a csapat számára.
Az első, nem hivatalos repülés az úgynevezett légtér-körbejárás volt, amelyen a két oktató-gépparancsnok megismerhette a repülőtér körzetét. A következő – immár hivatalos - repülés június 2-án történt, ahol a két fedélzeti technikus éleslövészetet hajtott végre. A következő repülési feladaton már a magyar oktatócsoport teljes állománya részt vett, ahol a levegőben ismerhették meg a kiképzési feladatokat, eljárásokat: a poros területen való le- és felszállást, a magashegyi környezetben alkalmazott repülési eljárásokat és kiképzési feladatokat; mindezt amerikai és olasz ellenőrzés mellett. Erre azért volt szükség, hogy elsajátítsák a kiképzésben alkalmazandó eljárásokat és begyakorolják azok végrehajtását az oktatói tevékenység megkezdése előtt.
A magyar oktatógárda a szükséges repülési feladatokat végrehajtotta és felkészülten várja, hogy a közeljövőben érkező afgán helikopterszemélyzetek elméleti és gyakorlati kiképzésében részt vehessen.
Miközben a „hajózók” a fedélzeten hajtják végre kiképzési feladataikat, addig a földön a műszaki csoportnak fontos feladata az, hogy megtanítsa az afgán földi kiszolgáló személyzetet a Mi-17 helikopter üzemeltetésének fortélyaira. Figyelik a munkájukat és hasznos tanácsokkal látják el az afgán repülő-műszaki állomány tagjait.
(HM Sajtóiroda; MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport)