Új szabadalom alapján fejlesztettek víztisztítót, arzénmentesítőt a Honvédelmi Minisztérium (HM) cégei; az újítások között van a szélsőséges körülmények között bevethető busz is – közölte Borbíró Zoltán, a tárca helyettes államtitkára az MTI-nek adott interjújában.

Borbíró Zoltán elmondta: az elmúlt két évben új eszközök kifejlesztését tűzték ki célul a HM cégeinél; ez idő alatt egyebek mellett sikerült megalkotni egy víztisztítót, amely képes jelentősen csökkenteni az ivóvíz arzénszintjét is.

Hende Csaba honvédelmi miniszternek Molnár Attila, a HM  Currus Zrt. vezérigazgatója mutatja be gödöllői üzemét 2012. november 19-én, ahol saját fejlesztésű, konténerben szállítható víztisztítót, arzénmentesítő berendezést gyártanak (forrás: MTI, Máthé Zoltán)

A víztisztítás „katonai képesség", hiszen például műveleti területen fontos, hogy tiszta ivóvizet kapjanak a katonák, de az arzénmentesítőre azért is szükség volt, mert Magyarországon az arzén szintje az ivóvízben az unió által elvártaknál általában magasabb. Ez elsősorban az alföldi régióban és Zalában jelent problémát - tette hozzá.
   
A konténerszerű gépet bárhová könnyen és gyorsan lehet telepíteni, illetve az igényekhez igazítani; képes szerves és szervetlen anyagokat is kiszűrni, és - a teljesen új szabadalom alapján - az arzént is megköti - mutatott rá. Kísérleti jelleggel elhelyeztek egy ilyen gépet a Békés megyei érmelléki vízbázison, és a négy hónapos próbaüzem után az addig átlagosan literenkénti százhúsz mikrogrammos arzénszint lecsökkent kettő mikrogrammra - szemléltette a gép hatékonyságát Borbíró Zoltán, hozzátéve, hogy az uniós határértéknél ez a szint sokkal alacsonyabb. A gép fejlesztésében három vállalat, az EI Zrt., a Currus Zrt. és a Hidrofilt Kft. vett részt.

Az új fejlesztéseket illetően a helyettes államtitkár megemlítette a honvédség pilóta nélküli repülőgépeit, amelyekből háromfélét is gyártanak majd hamarosan. A katonai felderítő feladatokon túl alkalmasak civil felhasználásra, katasztrófavédelemre és határőrzésre is. A gépek között van olyan, amelyet akár kézből is el lehet indítani, és ötezer méter magasra emelkedhet, ráadásul fel lehet őket szerelni különböző - így éjjellátó - kamerákkal is. A magyar fejlesztésű pilóta nélküli repülőgépek ára - felszereltségtől függően - körülbelül a fele a hasonló külföldi gépekének - fűzte hozzá. A gépek ára egyébként azért ilyen kedvező, mert a HM cége kizárólag magyar termékekből és munkaerővel oldotta meg a fejlesztést, ráadásul minden alkatrészt saját szakembereik terveztek - mondta.

Munkások dolgoznak a HM  Currus Zrt. gödöllői telephelyén a saját fejlesztésű, konténerben szállítható víztisztító, arzénmentesítő berendezés összeszerelésén 2012. november 19-én (forrás: MTI, Máthé Zoltán)

A további fejlesztésekkel kapcsolatban megemlítette még az úgynevezett kettős felhasználású midibuszt, amelyen a Volvóval közösen dolgoznak, de ebben a Rábának is kiemelt szerepe lehet. A buszok alkalmasak lesznek majd arra, hogy szélsőséges körülmények között is közlekedjenek, így elsősorban katasztrófavédelmi területen lehet felhasználni őket. Szólt arról is, hogy már elkészült egy olyan speciális járműfelépítmény, amely kifejezetten a tűzszerészek munkáját könnyíti meg. Ezzel kapcsolatban egyelőre bővebb részleteket nem kívánt elárulni, ugyanakkor megemlítette, hogy a víztisztító berendezést és az új felépítményt hétfőn mutatják be a nyilvánosságnak.

A minisztérium tulajdonában lévő cégek - amelyek ma már integráltan működnek - felelősek a honvédség különböző fejlesztéseiért, profiljukba tartozik ugyanakkor a szovjet technológia modernizációja is. A helyettes államtitkár példaként említette a régi analóg radarok digitalizálását, amivel egyebek mellett az energiaigényüket lehet csökkenteni. A világ országainak körülbelül a 60-70 százaléka egyébként szovjet haditechnikát használt a múltban, és még most is jelentős számban rendelkeznek ilyen eszközökkel - fűzte hozzá.

(MTI)