Harminchat év után újra a levegőbe emelkedett egy magyar felségjelű MiG-15-ös UTI kétüléses gyakorló vadászrepülőgép! Az első generációs sugármeghajtású „Sast” – ahogyan a magyar pilóták hívták – a Jet Age Alapítvány vásárolta meg. Ötévnyi kitartó munkával több mint száz ember huszonötezer munkaórában újította fel.

A szovjet gyártmányú vadászrepülőgép berepülését Pinkóczi József nyugállományú ezredes, illetve tanítványa, Rohács Tamás Malév-pilóta végzi a az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison. A bázis parancsnoka, Lamos Imre dandártábornok örömmel vette a megkeresést, hogy a felújított vadászgép hajtóművét itt indítsák be. Úgy fogalmazott: „műszaki és logisztikai segítséget nyújtottunk a repülőhagyományok ápolásához, hiszen a repülésre fokozottan vonatkozik az, hogy a múlt ismerete és tisztelete nélkül, nincsen jövő”.

 

A szolnoki berepülés után két útvonalfeladat vár a „Sasra”. Ezt követően újrafestik, s csak ezek után kapja meg a végleges légialkalmassági bizonyítványt. Ezután jöhet a pilóták kiképzése. Talabos Gábor pilóta, a Jet Age Alapítvány tagja tájékoztatott: ezzel a lépéssel szeretnék bebizonyítani azt, hogy a magyar repülőipar, a műszaki és hajózóállománya képes egy ilyen, nehéz feladatot is végrehajtani. A felújítási munkálatokban nagyon sokat segítettek a katonák, akik régi alkatrészekkel is támogatták a munkálatokat! „A gépet a mai előírásoknak megfelelő kommunikációs és navigációs eszközökkel láttuk el. A korszerűsítés miatt, hetvennégy kilogramm ólmot kellett a gép orrába elhelyeznünk, hogy a súlypontot vissza tudjuk állítani az eredeti helyzetnek megfelelően” – tette hozzá Talabos Gábor.

Fotó: Dévényi Veronika

A vadászgép 1990-ig a Lengyel Légierő tulajdonában volt, majd tizenhárom évig a Lodz-Lubinek múzeumban pihent, később pedig egy öreg pilótától vette meg a Jet Age Alapítvány 2006-ban. Az évek során négy-hat ember dolgozott teljes munkaidőben, a többiek a szabadidejüket áldozták fel a nagy cél érdekében, hogy a gép újra a levegőbe emelkedhessen.

A magyar repülőgép újjáéledésével a világon összesen három darab üzemképes MíG-15 van. Egy az Egyesült Államokban, egy Lengyelországban, egy pedig immár Magyarországon. Az alapítvány a „Sast” bemutatókra szeretné vinni, ennek részletes programját a közeljövőben állítják össze. A gépet jelenleg ketten repülhetik, a későbbiekben azonban öt pilóta használhatja majd.

Fotó: Dévényi Veronika

A MiG–15-ös a keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, és éles harcban bevetett sugárhajtóműves vadászgép-típusa volt. Szovjet, kínai és észak-koreai pilóták számos légi győzelmet arattak vele például a koreai háború ideje alatt. A Magyar Néphadseregben, a második világháborút követően, 1951-ben jelentek meg az első MiG–15-ösök. A típus a nyilvánosság előtt az 1952. április 4-ei katonai díszszemlén mutatkozott be: az eseményen húsz darab MiG–15-ös húzott át a Hősök tere felett. Az 1960-as évek elején rendszerbe állították a következő, korszerűbb vadászgéptípust, így megkezdődött a MiG–15-ösök folyamatos kivonása a haderőből. A legutolsó Sas 1975-ig repült a Magyar Néphadsereg felségjelzésével.

(kormany.hu; Zrínyi Média- Esztergály Zsófia)