A szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred harminc katonája – az éves kiképzési tervnek megfelelően - részt vett Lovasberényben a Mabey & Johnson hídépítő kiképzésen. A délszláv térségben az IFOR/SFOR békefenntartó műveletek során széleskörűen alkalmazták az elemekből álló, legoszerűen összeépíthető hídszerkezetet.

A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, Bolyai János Hadmérnöki Kar, Katonai Műszaki Tanszék által szervezett oktatás a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Tartalékgazdálkodási Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft. által biztosított hídanyaggal valósult meg Lovasberényben. A Műszaki Tanszék a Mabey & Johnson hídépítő gyakorlati képzést 2001-től végzi folyamatosan – mondta dr. Kovács Zoltán okleveles mérnök őrnagy, tanszékvezető egyetemi docens. 2006-tól a képzésbe bevonták a szentesi műszaki katonákat is. Az elmúlt időszakban kettőszázharminc katona szakmai felkészítése valósult meg erre a hídépítési formára.

A gyakorlati oktatás Hubina István nyugállományú mérnök ezredes, főiskolai docens és Dénes Kálmán őrnagy, adjunktus vezetésével történt. Az egyhetes felkészítés célja, hogy az állomány megismerje az építés technológiáját, alapfogásait, az elemek kapcsolódási módjait, valamint képesek legyenek szakirányítás mellett hidat építeni.

Ez a képzés egy különleges esemény a hídépítés oktatása során, hiszen ezt nem lehet az ezred hídépítő eszközeivel, a saját alakulatnál gyakorolni. Szakálas László szakaszvezető, 2010-ben került az ezred hídépítő állományába gépkocsivezetőként. Előtte építőiparban dolgozott, vasbetonszerelvényekkel foglalkozott. Mint mondta, hozzá volt szokva a nagy vasakhoz, de ezeket a nagy vaselemeket összerakni különleges élmény volt, amely nem mindenkinek adatik meg. „Az alapok elsajátítása után, a leírás alapján pontosan össze tudtuk állítani a nyolcvan tonna teherbírású hidat a gyalogosforgalom számára kiépített járdával. A végén jó érzés volt látni és mondani: ezt is mi csináltuk!” – mesélte Szakálas László.

A Magyar Műszaki Kontingens katonái a misszió során 7 db Mabey & Johnson szerkezetű hidat építettek Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában, amelyek közül a legnagyobb, a Doboj 3 nevű, 1998. december 15-én átadott híd volt. Az egypályás, 60 tonna teherbírású híd 157 m-es hosszával a hadszíntér legnagyobb ilyen szerkezetű hídja volt. A térség állandó hídjának felújítása után a bontást is a magyar műszaki katonák végezték el 2004 szeptemberében.

(kormany.hu; MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred - Juhász László szds.)