A KatonaSuli programnak fontos szerepe van a fiatalok nevelésében, bővíthetik az általános műveltségüket, pozitív irányba alakulhat az értékrendjük; ennek nagy jelentősége van a Gábor Dénes Szakközépiskola, az ország leendő első katonai középiskolájának megítélésében.

A Honvédség és Társadalom Baráti Kör szerepvállalásáról, rendhagyó történelemórákról és a katonai középiskola formálódó rendszeréről beszélt  többek között dr. Lippai Péter ezredes, az MH 5. Bocskai István Lövészdandár megbízott parancsnok-helyettese és Berkecz Gábor, a Gábor Dénes Elektronikai és Műszaki Szakközépiskola és Kollégium igazgatója a következő interjúban.

(fotó: MH 5. Bocskai István Lövészdandár)

Lippai Péter ezredes: „A dandár több mint két éve működik együtt a Gábor Dénes Szakközépiskolával. Tulajdonképpen ennek a kapcsolatnak a kiteljesedése lesz a tervek szerint ősszel induló katonai középiskola. Az ötlet a KatonaSuli programból nőtte ki magát. A rendezvényeken a különböző - például katonai közelharc - bemutatókba bevontuk a már régebben résztvevő diákokat is, ezzel is bizonyítva, hogy az elképzelés a gyakorlatban is jól működik. Sikerrel zajlanak a rendhagyó történelem órák, amelyekbe bevontuk a Honvédség és Társadalom Baráti Kör kapcsolatrendszerében lévő szakembereket. A diákok megismerhették Bocskai fejedelem hadművészetének Debrecen és környékéhez köthető eseményeit, a hagyományőrzők elméleti és gyakorlati előadások során bemutatták a legendás 39-es gyalogezred történetét és a II. világháború környéken zajlott eseményeit is. Egyre több a felkérés missziós tapasztalatokról szóló beszámolókra az általános- és középiskolások számára. A tervek szerint a dandár könyvtárfejlesztési projektjének keretében valósulhat meg három, terepbejárással egybekötött ismeretterjesztő foglalkozás: a Debrecen környékén zajlott egykori hadtörténelmi események történetét tudományos alapossággal elismert szaktekintélyek dolgozzák ki szöveges és térkép formában. E munkák segítségével az 1604-es álmosdi csata, az 1849. augusztus 2-i debreceni ütközet és az 1944 októberében történt alföldi páncéloscsata legfontosabb helyszínei elevenedhetnek meg az érdeklődők számára."

Berkecz Gábor iskolaigazgató: „A gyermekek életszerű előadásokat hallhattak, amelyek azért nagyon fontosak, mert szélesíti a látókörüket, valódi képet kaphatnak a múltról és a jelenről. Őszintén kell beszélni a fiatalokkal, a valóságot bemutatva – annak minden nehézségével és szépségével együtt –, hogy már tinédzserkorukban fel tudják mérni, milyen lehetőségek nyílnak előttük katonaként, milyen munkát végezhetnek a Magyar Honvédségnél. A visszajelzések alapján sikeres ez a kezdeményezés. Még azoknak is tetszettek ezek az előadások, akik nem szeretik annyira a történelmet. Mindenféleképpen fontosnak tartjuk a folytatást. Mindez szerves része iskolánk koncepciójának, amit a dandár támogatásával immár két éve igyekszünk megvalósítani. A tradíciót akarjuk ötvözni a modern ismeretekkel és módszerekkel: olyan oktatást akarunk megvalósítania, ami a XXI. századi világban a hagyományos értékrendre épül. A honvédelmi képzésnek jelentős múltja van hazánkban, a dualizmus korában, a világháborúk időszakában, majd megszüntették ezt a fajta képzést középiskolai szinten. A nálunk 2009 februárjában bevezetett iskolai modell adta meg az alapot ahhoz, hogy szeptemberben elindulhasson az ország első katonai középiskolája. Az idei tanévnyitón kihangsúlyoztuk, hogy a mostani időszak a próbáé - elkezdődött az intézményünk átformálása. Nagyon sok tapasztalatot nyertünk eddig, és most is gyarapodik ez a tudás: mi az, amin változtatni kellene, mit lehet másképp csinálni. Mind a délelőtti oktatásban, mind a szakköri rendszerben kiemelkedő lesz a szerepük a katonai oktatóknak, akiket a nevelőtestület részeként kívánunk kezelni. Januártól a Honvédség és Társadalom Baráti Körrel együttműködve nem csak az ifjúsági nevelést, hanem a hadisír-gondozás fontosságát is szeretnénk hangsúlyozni az iskolában; a dandár alegységeihez hasonlóan osztályok segíthetnék ezt a tevékenységet."

Lippai Péter ezredes: „Az elmúlt fél év tapasztalatait összegezve végiglátogattam a KatonaSuli programban résztvevő intézményeket, megbeszélve a tapasztalatokat és a felek által javasolt módosításokat. Az egyértelmű pozitív megítélés mellett egyebek mellett az erőforrások ésszerűsítése került szóba, illetve a még bevonható iskolák, vagy olyan diákok, akik „áthallgató vendégként” lennének jelen. A KatonaSuli programnak fontos szerepe van a fiatalok nevelésében, bővíthetik az általános műveltségüket, pozitív irányba alakulhat az értékrendjük, aminek nagy jelentősége van a Gábor Dénes Szakközépiskola, az ország leendő első katonai középiskolájának megítélésében. A rendezvényeknek komoly szerepük van a diákok hazafias nevelésében, a tartalom és a hiteles előadók személyes példája is hatással lehet a fiatalokra. Az újjáélesztett Honvédség és Társadalom Baráti Kör közreműködésével mindenképpen szeretnénk bevonni a különböző katona-generációkat, ezáltal egy olyan programcsomagot kialakítani, amely segíthet megvalósítani egyrészt a hagyományápolást, a hadisír-gondozást, az ifjúságnevelést, beleértve természetesen a fizikai erőnlét fejlesztését. Úgy gondolom, hogy az utóbbi hónapok eredményei, a velünk közösen szerzett események sikerei bizakodásra adhatnak okot."

(kormany.hu; MH 5. Bocskai István Lövészdandár)