Nehéz Légiszállító Ezred Pápa C-17

ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK A SAC PROGRAMRA VONATKOZÓAN

  • MELY NEMZETEK VESZNEK RÉSZT A SAC PROGRAMBAN?

Tíz NATO-nemzet (Amerikai Egyesült Államok, Bulgária, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Norvégia, Románia és Szlovénia) és két Békepartnerségi (PfP) nemzet (Finnország és Svédország) írták alá a Stratégiai Légi Szállítási Képességrõl (SAC) szóló, 2008. szeptember 23-án hatályba lépett Egyetértési Szándéknyilatkozatot (MOU), lehetõvé téve ezzel a NATO Légi Szállítást Irányító Szervezet (NAMO) létrehozását és a SAC-Program beindítását.

  • CSATLAKOZHATNAK-E MÁS NEMZETEK IS AZ SAC – PROGRAMHOZ?

A SAC – nemzetek, a SAC - Irányító Testület igazgatása alatt elképzelhetõ, hogy felajánlják a csatlakozást további NATO, és NATO PfP – nemzeteknek is.

  • HARMADIK FÉL VÁSÁROLHAT-E REPÜLÉSI ÓRÁKAT? MENNYI LENNE EZEKNEK AZ ÁRA?

A SAC MOU rendelkezéseinek értelmében a SAC – nemzetek dönthetnek úgy, hogy repülési óráikat harmadik fél támogatására használják fel. Az egyes részletek, mint pl. a harmadik fél által viselendõ költségek a SAC – nemzet és a harmadik fél közötti megállapodás tárgyát képezik. A nehéz légi szállító ezred (HAW) repülõgépei csak a SAC – nemzetek intézkedésére repülhetnek, ennek értelmében a SAC C-17-t igénybe venni szándékozó harmadik félnek egy a légi szállítási igényét „szponzoráló”, azaz azt saját feladatként elfogadó SAC – nemzetet kell megnyernie magának. A SAC repülõgépeivel harmadik fél támogatása céljából végrehajtott valamennyi repülésre a SAC MOU rendelkezései vonatkoznak.



SZEREPEK ÉS HATÁSKÖRÖK

  • MI A SAC IRÁNYÍTÓ BIZOTTSÁGÁNAK A SZEREPE?

A SAC Irányító Bizottsága a SAC – program végrehajtó testülete, amelyet a SAC MOU értelmében hoztak létre, és átfogó felelõsséggel rendelkezik a SAC – program irányításában és felügyeletében.

  • MI A NATO LÉGI SZÁLLÍTÁST IRÁNYÍTÓ SZERVEZET SZEREPE?

A NAMO-t az Észak – atlanti Tanács (NAC) 2008. szeptember 29-én hozta létre a NAC által 2007. június 20-án elfogadott alapokmány feltételei szerint. A repülõgépek a NAMO tulajdonát fogják képezni, valamint felügyeli a repülõgépek és egyéb SAC eszközök menedzsmentjével és logisztikai biztosításával kapcsolatos tevékenységeket. A NAMO-t az Igazgató Tanács vezeti, a NATO Termelési és Logisztikai Szervezet (NPLO) szabványos eljárásai szerint.

  • MI A NATO LÉGI SZÁLLÍTÁST KEZELÕ ÜGYNÖKSÉG SZEREPE?

A NAMA A NAMO végrehajtó szervezete. A vezérigazgató irányításával a NAMA felelõs a program beszerzésért, a logisztikai biztosításért és a pénzügyi feladatokért. A NAMA várhatóan 30 – 40 fõs állománnyal fog rendelkezni, és a jövõben a NATO Karbantartási és Ellátási Ügynöksége (NAMSA) további adminisztratív és logisztikai támogatására is támaszkodhat.

  • MI A NEHÉZ LÉGI SZÁLLÍTÓ EZRED SZEREPE? HOGYAN HALADNAK AZ ELÕKÉSZÜLETEK?

A Nehéz Légi Szállító Ezred (HAW) a SAC – program végrehajtó szervezete, állományát a SAC – nemzetek biztosította 130 – 155 fõ fogja alkotni. Megtörtént a HAW parancsnokának (Amerikai Egyesült Államok) és parancsnok – helyettesének (Svédország), valamint az ezred egyéb kulcsfontosságú beosztásokat betöltõ állományának a kiválasztása. Az ezred felállításának megkezdése érdekében HAW hozzávetõleges 14 fõs tervezett létszámú Elõkészítõ Csoportja (ADVON) 2008. október 6-án Pápa Bázisrepülõtérre települt. A HAW fennmaradó állománya az elkövetkezõ hónapok során érkezik be Pápa Bázisrepülõtérre, így az ezred a repülési feladatait legkorábban 2009. nyarán kezdheti meg.

  • MI A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG SZEREPE?

A Magyar Köztársaság a befogadó nemzet, és a SAC – mûveletek fõ mûködési bázisául szolgáló Pápa Bázisrepülõtér rendelkezésre bocsátása mellett, a felségjelzést biztosító nemzet szerepét is be fogja tölteni, valamint végrehajtja a SAC – repülõgépek regisztrációját. Magyarország jelentõs nemzeti beruházásokat hajt végre a Pápa Bázisrepülõtéren a HAW befogadása érdekében.

  • MI AZ AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK SZEREPE?

A SAC – program beszerzési részéhez történõ saját hozzájárulásként az Amerikai Egyesült Államok egy darab C-17 típusú repülõgépet fog biztosítani. A többi SAC – nemzet megrendelést adott két darab C-17 típusú repülõgépre az USA Külföldi Katonai Eladások (FMS) programon keresztül. A logisztikai biztosítás megvásárlása szintén az Amerikai Egyesült Államoktól fog történi az FMS-n keresztül. A SAC – program keretében a döntéshozatal során az Amerikai Egyesült Államok is csak egyike a részt vevõ nemzeteknek.

  • MI A NATO KARBANTARTÁSI ÉS ELLÁTÁSI ÜGYNÖKSÉG SZEREPE?

A NAMSA fogja betölteni a SAC beszerzési ügynökség feladatkörét, különösképpen a program kezdeti szakaszában, és irányítani fogja a Globemaster III Fenntartási Partnerség (GSP) program által nem lefedett pótalkatrész igények kielégítését. A NAMSA továbbra is segítséget fog nyújtani a SAC - programhoz olyan adminisztratív területeken, mint a szerzõdéskötés, pénzügyek, IT és szállítás. A NAMSA, mely a program fejlesztési szakaszában is támogatást nyújtott a SAC – programhoz a SAC – nemzetek biztosította pénzügyi forrásokkal együtt, továbbra is fontos hozzájáruló lesz a program megvalósítása során.

  • MI A BOEING CORPORATION SZEREPE?

A Boeing Corporation a SAC – repülõgépek gyártója, és valószínûleg a karbantartást is magába foglaló Vállalkozói Logisztikai Támogatást (CLS) fog biztosítani a GSP – programon keresztül. A Boeing több mint 50 fõvel lesz jelen a Pápa Bázisrepülõtéren.



MÛKÖDÉS

  • MELYEK A C-17 TÍPUSÚ REPÜLÕGÉP FÕBB ELÕNYEI?

A C-17 képes nagyméretû rakomány hadászati távolságú szállítására, és ezt a rakományt el tudja juttatni, rövid leszállópályával rendelkezõ, nem kiépített repülõterekre harci körülmények között. A raktér könnyen átalakítható a számos eltérõ jellegû, összesen több mint 77 tonna tömegû rakomány szállítása érdekében. Személyek és raklapokra csomagolt rakomány padlógörgõkön történõ szállítása mellett, a C-17 képes nagyméretû eszközök – beleértve a kerekes és lánctalpas jármûvek különbözõ kombinációit -, helikopterek és szabványos hajózási konténerek befogadására is. A légi utántöltési képesség csökkenti az üzemanyag töltési célú leszállások számát, és növeli hatótávolságot. A rövid leszállópályára történõ leszállás képessége lehetõvé teszi, hogy a repülõgép a világ repülõtereinek 45%-t igénybe vegye, amely szám hétszer több mint a hagyományos stratégiai szállító repülõgépek, mint a C-5, vagy a B-747 által használható repülõtereké. A rövid leszállópályák esetén a repülõgép leszállási úthossza, jelentõsen nagyobb tömegû rakomány mellett összehasonlítható a C-130 típusú repülõgépével.

  • MILYEN TÍPUSÚ FELADATOKAT FOGNAK A SAC-PROGRAM KERETÉBEN VÉGREHAJTANI?

A SAC – nemzetek a HAW C-17 repülõgépeit a nemzeti légi szállítási igényeik biztosítására veszik igénybe (beleértve a NATO-nak, EU-nak, ENSZ-nek nyújtandó támogatást is), lehetõvé ezzel az erõk, személyek és eszközök telepítését/alkalmazását/visszatelepítését, valamint a humanitárius segítségnyújtást is.

  • HOGYAN TÖRTÉNIK A C-17 REPÜLÉSI ÓRÁK MEGÁLLAPÍTÁSA?

A SAC – nemzetek repülési órák formájában becslést készítenek az éves C-17 szállítási igényeikre nézve. Ezek a becslések határozzák meg a SAC – programban résztvevõ nemzetek finanszírozási hányadát. Az elsõ repülõgép beérkezését követõen a SAC – nemzetek végleges igényeiket a feladat tervezés és végrehajtás céljából megküldik a HAW-nak. A HAW felelõs a SAC – nemzetek éves repülési óra igényeinek biztosításáért.

  • KINEK JELENT A HAW PARANCSNOKA?

A résztvevõ nemzetek képviselõibõl álló SAC Irányító Bizottság elvi felügyelete és támogatása mellett a HAW parancsnoka a SAC – nemzeteknek jelent.

  • HOGYAN HALADNAK AZ ELÕKÉSZÜLETEK A PÁPA BÁZISREPÜLÕTÉREN?

A NAMA infrastrukturális részlege a Magyar Köztársasággal egyeztetve Pápa Bázisrepülõtéren a SAC – program keretében igénybe veendõ számos infrastrukturális projektet indított el. A Magyar Köztársaság szintén jelentõs beruházásokat hajtott végre Pápa Bázisrepülõtéren, beleértve a repülõteret határoló új kerítés létesítését, és számos épület felújítását is.

  • HOL TART A REPÜLÕGÉP SZEMÉLYZETEK FELKÉSZÍTÉSE?

Az Amerikai Egyesült Államok, mint a C-17-t jelenleg is rendszerben tartó egyetlen SAC – nemzet a kezdeti mûveletek támogatása érdekében felkészült repülõgép személyzeteket fog rendelkezésre bocsátani. A többi SAC résztvevõ országok pilótáinak és rakodómestereinek kezdeti felkészítése 2009-ben kezdõdik meg az Altus Repülõbázison, ahol az USA valamennyi C-17 hajózójának a kezdeti felkészítése is történik. A teljes mûveleti képesség fenntartását szolgáló ismétlõdõ kiképzésre a Magyar Köztársaság kijelölt kiképzési légterében kerül sor, kezdetben a HAW-hoz a Pápa Bázisrepülõtérre vezényelt USA kiképzõk irányításával.


EGYEBEK

  • MI A REPÜLÕGÉP GYÁRTÁSÁNAK HELYZETE?

A SAC C-17 repülõgép gyártására az USA Légierõ (USAF) által kötött szerzõdések keretében kerül sor. Három darab, eredetileg az USAF részére tervezett C-17 repülõgépet biztosítanak a SAC – programnak. Az elsõ repülõgép az Amerikai Egyesült Államok hozzájárulása a beszerzési szegmenshez. A további két repülõgéphez a többi SAC – nemzet fogja biztosítani a pénzügyi forrásokat az FMS rendszeren keresztül, lehetõvé téve ezzel az USAF-nak a SAC – programhoz biztosított repülõgépek kiváltását szolgáló további két darab C-17-re vonatkozó szerzõdés megkötését.

  • MIKOR SZÁLLÍTJÁK A REPÜLÕGÉPEKET A PÁPA BÁZISREPÜLÕTÉRRE?

Az elsõ SAC C-17 Pápa Bázisrepülõtérre történõ szállítására 2009 nyarán kellene, hogy sor kerüljön. A fennmaradó két repülõgép szállítás elõreláthatólag 2009 õszéig fejezõdik be.

  • LESZNEK TECHNOLÓGIA/KÉPESSÉG KÜLÖNBSÉGEK AZ USA ÉS A SAC C-17 KÖZÖTT?

A SAC C-17 azonos az USAF-nak szállított repülõgépekkel (Boeing C-17, Block-17). A SAC C-17 alkalmas lesz a gyártás követõ módosítások és korszerûsítések beépítésére, a SAC Irányító Bizottság döntése szerint.

(HM)