A Magyar Köztársaság katonai szövetségben vállalt kötelezettségei, folyamatosan fejlődő légvédelmi rendszere és honvédelmi, valamint gazdasági érdeke által támasztott követelmények és a nemzetközi (EUROCONTROL, NATO) elvárások szükségessé tették az új követelményeknek megfelelő katonai légiforgalom-szervezési rendszer kialakítását. Ennek érdekében lépett hatályba a Magyar Honvédség légiforgalom-szervezésének korszerűsítéséről szóló 40/2004. (HK 10.) HM utasítás, mely feladatot szabott a MANS-2006 Program megalkotására.

A Program megteremtette a korszerű katonai légiforgalmi tájékoztatás alapjait, mely biztosítja a nemzeti és nemzetközi légiforgalmi szolgálatok és légijármű személyzetek folyamatos tájékoztatását a Magyar Köztársaság légterének és a magyar katonai repülőterek igénybevételének szabályairól, eljárási rendjéről. Ennek keretén belül megkezdődött a katonai repülőterek alapvető információit tartalmazó Repülőtérrend c. dokumentumok átdolgozása, a Magyar Honvédség Katonai Légiforgalmi Tájékoztató Kiadvány (MILAIP) kidolgozása, és a katonai repülőterek adatainak egyéb nemzetközi szakpublikációkban történő megjelenítésének előkészítése.

A hazai szakmai továbbképzési rendszer korszerűsítése megteremtette az afganisztáni NATO ISAF KAIA misszióba kiutazó repülőtéri irányító állomány felkészítési rendszerét. A felkészítésen részt vevő hazai és nemzetközi szakállomány missziókban való eredményes részvétele igazolta, hogy kiemelkedően fontos a magyar fél által biztosított, a NATO rendszerében egyedülálló képzés továbbfejlesztése, és nemzeti felajánlásban való szerepeltetése, illetve az MH Telepíthető ATM Komponens megalakításával az állomány missziókban való jövőbeni folyamatos részvétele.

Az áthúzódó feladatok miatt a 2008. évben befejezett MANS-2006 Program irányvonalai mentén egy újabb, a Magyar Honvédség légiforgalom-szervezési rendszerének további korszerűsítésére irányuló, nem lezárt végű, folyamatos tervezést igénylő és új feladatokat megjelenítő Program indult MANS 2010+ elnevezéssel. Az új Program biztosítja a szövetségi és az uniós ATM fejlesztési stratégiák elemeinek folyamatos beillesztését a Magyar Honvédség ATM rendszerébe, továbbá a Magyar Honvédségen belül egységesíti, és a polgári ATM rendszerrel tovább harmonizálva a katonai ATM rendszerben alkalmazott munkatechnológiai eljárásokat, amelyeknek köszönhetően a Magyar Honvédség légiforgalmi szervezetei képessé téve a szövetségi szerepvállalásból adódó, a NATINADS rendszeréhez kapcsolódó békeidős és műveleti ATM feladatok teljeskörű ellátására.

Az MH légiforgalom-szervezési rendszerének korszerűsítését célzó MANS 2010+ Program központi feladata - hazai és szövetségi kötelezettségek teljesítésének céljából - a katonai légiforgalmi szakállomány jártasságának, képességének fejlesztése. A Program 2010-ben a szakállomány képességfejlesztése érdekében biztosította az eljárástervező, a közelkörzeti és precíziós bevezető irányítói, a EUROCONTROL IANS és a HC Zrt. háromdimenziós repülőtéri irányító szimulátoros tanfolyamok anyagi feltételeit és közreműködött azok megszervezésében.

A Program 2011. évre előírt feladatai a katonai repülőterekre meghatározott hadműveleti követelményeken alapuló légiforgalmi kapacitási és hatékonysági mutatók meghatározása, valamint az elektronikus tervtábla szoftver, ill. hardver MH szintű alkalmazási lehetőségeinek megteremtése. Kiemelt feladat ez évre a SRA képesség vizsgálata, valamint az állami célú légiközlekedés szakszemélyzeteinek szakszolgálati engedélyeiről és képzésének szabályairól szóló új HM rendelet kidolgozása, illetve hatályba léptetése. Aktuális feladat a három katonai repülőtér ATM környezetének, illetve munkatechnológiai eljárásainak folyamatos korszerűsítése.

A légiforgalmi szakállomány korszerű képzési feltételeinek biztosítása érdekében háromdimenziós repülőtéri irányítói szimulátoros tanfolyamokat biztosít a Program 16 fő részére, négy kéthetes periódusban. A terv szerint ez évben a EUROCONTROL IANS tanfolyam hazánkban kerül megrendezésre.

A Program fő célkitűzései

  • a Magyar Honvédség közép- és hosszú távú légiforgalom-szervezési koncepciójának kialakítása, valamint végrehajtási feltételeinek megteremtése;
  • a NATO, az Európai Unió, illetve az EUROCONTROL európai légiközlekedési szervezet által kialakított légiközlekedési stratégiák katonai vonatkozású követelményei bevezetésének előkészítése;
  • a Magyar Honvédség Katonai Légiforgalmi Szolgálat szervezetének létrehozása;
  • a katonai ATM rendszerek korszerűsítése, az eljárások és munkamódszerek egységesítése;
  • a katonai ATM rendszerek és munkatechnológiai eljárások harmonizálása polgári rendszerekkel és eljárásokkal;
  • a katonai ATM területre vonatkozó szabályozók felülvizsgálata és szükség szerinti módosítása a hazai és nemzetközi követelményeknek megfelelően;
  • a légiforgalmi szakállomány új követelményeknek megfelelő képzési és vizsgáztatási rendszerének megteremtése, részvétel az utánpótlással, pályán-tartással és szakmai előmenetellel összefüggő humán-stratégiai koncepciók fejlesztésében;
  • a Magyar Honvédség légiforgalom-szervezéssel kapcsolatos NATO felajánlásának kialakítása.

 

 

(HM)