Az Egységes Európai Égbolt (SES) koncepció keretében – az Európai Bizottság 2007. május 23-ai kezdeményezése és az EUROCONTROL szervezésében kidolgozott elképzelés alapján az európai kontinens 34 állama, valamint két észak-afrikai és egy közel-keleti ország feletti légtér kilenc, országhatároktól független régióban (ún. funkcionális légtérblokkokban, a továbbiakban: FAB-ok ) biztosítja a polgári légi-navigációs szolgáltatást.

Az Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Horvátország Szlovákia, Szlovénia és Magyarország részvételével megvalósuló Közép-európai Funkcionális Légtérblokkban (FAB CE) a tagországok a polgári léginavigációs szolgáltatással összefüggő feladatok egymás közötti felosztásával racionalizálják a légtérszerkezetet és a légiforgalmi kapacitási mutatókat, növelve ezzel hazánk, illetve az Európai Unió légiközlekedési iparágból származó gazdasági mutatóit.

Az új légtér-felhasználási koncepcióval megvalósuló gazdasági fejlődési célkitűzések között a kevesebb légiforgalmi irányítási szektor kijelölése, nagyobb kiszolgálói kapacitás biztosító légi útvonalhálózat, költséghatékonyság, rövidebb repülési útvonalak és kevesebb üzemanyag felhasználás, továbbá a növekvő légiforgalom biztonságosabb, illetve késésektől mentes kiszolgálása szerepel.

Az uniós rendeletekben meghatározott előírásoknak megfelelően a kialakításra kerülő új légtérszerkezet, illetve az alkalmazandó eljárások – annak ellenére, hogy a program nem érinti az országok légterének szuverenitásával összefüggő védelmi és felelősségi kérdéseket – közvetett módon hatást gyakorolnak a nemzeti és szövetségi vonatkozású állami célú légiközlekedési feladatok (légtérrendészet, légtérellenőrzés, kiképzési és valós műveleti repülések, légtérgazdálkodás) jövőbeni végrehajtására.

A program nemzetgazdasági és szakmai törekvéseinek eredményes megvalósulása érdekében a honvédelmi tárca aktívan együttműködik a hazai állami (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Nemzeti Közlekedési Hatóság) és szakmai (HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. – HC Zrt.) szintű szervezetekkel.

A magyar léginavigációs szolgáltató közép-európai térségben már megszerzett stratégiai pozíciójának erősítése – a gazdasági szempontok mellett – honvédelmi érdekek alapján is kiemelt fontossággal bír, mivel az integrált szervezetként működő HC Zrt. a Magyar Honvédség részére is ellát légiforgalom-szervezési feladatokat.

A feladatok jövőbeni végrehajtásának biztosítása érdekében a Honvédelmi Minisztérium – a kialakított hatékony koordinációs folyamatok keretein belül – minden részletre kiterjedően képes és elkötelezett a nemzeti honvédelmi, illetve szövetségi érdekek képviseletére, azok érvényesítésére.

A tárgyalások során a magyar katonai fél – a polgári együttműködőkkel közösen elérendő kompromisszumok mellett – továbbra is partner olyan légtérszerkezet és munkatechnológiai eljárások kidolgozásában, amelyekkel a honvédelmi repülő műveletek (légtérellenőrzési, légtérrendészeti és egyéb harckiképzési feladatok) akadálymentesen végrehajthatóak.

A program soron következő lépése a 2011 áprilisában, Szlovéniában tervezett FAB Egyezmény (FABA) aláírása, mely alapján a tagországok kijelölik az állami szintű döntés-előkészítő és döntéshozó szervezeteket, az országhatároktól független légtér-szektorokat, illetve az azokban felelős léginavigációs szolgáltatókat.

A tervek szerint a kidolgozott szakmai tervezetek (légtér-gazdálkodási és kapacitási tervek, munkatechnológiai eljárások, szervezeti elemek működési szabályzatai, stb.) a FABA alapján megalakuló Polgári-katonai Légtér Koordinációs Bizottság (JCMACC), valamint a Nemzeti Felügyelő Hatóságok Koordinációs Testülete (NSA CC) előzetes jóváhagyásával kerül felterjesztésre a FAB CE Tanács (Council) részére.

A program 2012. december 04-től az ún. statikus működési szakaszba lép, amely fázisban a léginavigációs szolgáltatók az országhatároktól független, rögzített koordináták és magassági határok szerint működő körzeti légiforgalmi irányítói szektorokban nyújtanak szolgáltatást.

______________________

SES-Single European Sky
EUROCONTROL-European Organization for the Safety of Air Navigation – Európai Szervezet a Légi Közlekedés Biztonságáért
FAB-Functional Airspace Block

(HM)