Még a gyakran nehezen kezelhetőnek nevezett kamaszkorú gyerekek képzeletét is könnyen meg lehet ragadni az érdekes és rendhagyó foglalkozásokkal, amelyeket a katonai alapismeretek tantárgy oktatásának keretében tartanak az ország iskoláiban – hangzott el a KatonaSuli program tapasztalatait összegző kétnapos konferencián, Balatonkenesén.

A KatonaSuli programban részt vevő iskolák és katonai szervezetek együttműködésének lehetőségeiről rendeztek kétnapos konferenciát Balatonkenesén, a Honvéd Üdülőben február 21-22-én. Az eseményen a programban résztvevő oktatási intézmények vezetői, pedagógusai, a Honvédelmi Minisztérium illetékes szakemberei is megjelentek. A konferencián részt vett és felszólalt a minisztérium kabinetfőnöke, dr. Szarka Gábor is.

dr. Szarka Gábor kiemelte, a KatonaSuli program a humánstratégia része

Előadásában kijelentette:
-  A KatonaSuli program fontos szerepet tölt be, ám nem önmagáért, önállóan létezik, hanem a tárca és a Magyar Honvédség humánstratégiájának részeként, amely nevelő programként egy összefüggő rendszerbe illeszkedik.

A minisztérium álláspontja szerint a Nemzeti Alaptantervben is helyet kell kapnia egyfajta honvédelmi képzésnek, mely már 12-13 éves korban biztosítja, hogy a tanulók képet kapjanak a honvédelem alapvető kérdéseiről. Ennek az ismeretanyagnak a birtokában a diákok a középiskolákban maguk dönthetik el, hogy szeretnének-e behatóbban is foglalkozni ezzel. Erre ad lehetőséget a KatonaSuli program, amely ezután további irányíthatja a tisztképzés, illetve a tiszthelyettes-képzés felé őket.

Szarka Gábor a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről is beszélt. E felsőoktatási intézmény a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, a rendvédelmi és rendészeti felsőoktatást képviselő Rendőrtiszti Főiskola és a Budapesti Corvinus Egyetemtől különváló, a közigazgatási felsőoktatást alaptevékenységként folytató Közigazgatás-tudományi Kar egyesülésével áll fel 2012. január 1-én. Az első szemeszter jövő év szeptemberében kezdődhet meg. Az itt végző hallgatók nemcsak saját szakmájukról, de a közszolgálat egészéről is komplex, átfogó ismeretanyaggal rendelkeznek majd.

A hárompilléres KatonaSuli program keretében számos diák tanul honvédelmi ismereteket: a felsőoktatásban hat intézményben több mint ezer hallgató vette fel a honvédelmi ismeretek című egyféléves, három kreditpontos tantárgyat. A középiskolák közül huszonkét intézményben mintegy ezer diák tanul katonai alapismereteket, illetve számos általános iskolában is folyik honvédelmi nevelés, így például Debrecenben, vagy Székesfehérváron. Emellett több mint ötven középiskola tervezi, hogy oktatni fogja a katonai alapismereteket- ezt már Hatvani Árpád ezredes, a Honvédelmi Minisztérium Humánpolitikai Főosztályának vezetője mondta. Megemlítette továbbá: 2013. január 1-jétől a katonai alapismeretek tantárgyból közép- és emeltszintű érettségit egyaránt tehetnek majd a diákok, és legkésőbb 2011 végéig megoldódnak az oktatási munkafüzet kapcsán felmerült problémák is.

Az elmúlt húsz évben a honvédelmi szellemiség, a közösségi szellem gyakorlatilag a nullára redukálódott, a fiatalok mai generációjának teljesen más az értékrendje. Nagy szükség van egy olyan társadalmi rétegre, amelyből mindenki tudja, hol a helye, és mit kell tennie, ha úgy hozza a szükség - emelte ki az előadásában dr. Töll László alezredes. A HM Társadalmi Kapcsolatok és Hadisírgondozó Hivatal igazgatója úgy véli, az egyetemi zászlóaljak felállítása, illetve az amerikai mintájú tartalékos rendszer kialakítása megfelelő megoldást jelenthetne a problémára. A honvédelmi nevelés és a KatonaSuli program ebben komoly szerepet játszhat!- hangsúlyozta az alezredes.

Dr. Görög István ezredes a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnoksága (MH ÖHP) részéről az iskolákkal történő együttműködési lehetőségekről és ezek gátló tényezőiről szólva kiemelte: a cél a professzionális haderő kialakítása. Biztosítani kell a megfelelő társadalmi támogatottságot, ehhez azonban fejleszteni kell a társadalom honvédelmi tudatát. Az alapfeltétel pedig mindenképpen az, hogy az ifjúságnál biztosítsuk a honvédelem eszméjének támogatását, illetve a nevelést.



Laczkó Gábor, a székesfehérvári Vasvári Pál Általános Iskola igazgatója bemutatóval illusztrálta az általános iskolák lehetőségeit a gyerekek hazafias- és honvédelmi nevelésében, a KatonaSuli program keretében. A pedagógus úgy látja, hogy a honvédelmi nevelést bizonyos pozitív értékek átadásával már óvodás korban el kellene kezdeni:
- Nagyon korán meg kellene szólítani a gyerekeket ennek ellensúlyozására, főleg, hogy az érdekes programokkal remekül megragadható a figyelmük- mondta az igazgató.

A cél a diákok felkészítése a kétszintű érettségire, emellett pedig a tárgy társadalmi elismertségének folyamatos javítása- ezt már dr. Czank László nyugállományú alezredes szögezte le.

Hazaszeretetre nevel, erősíti a fizikai állóképességet, a küzdőszellemet, a kitartást, a rendszeretetet, a fegyelmet, a közösségi elkötelezettséget, a bajtársiasságot. Ez a tantárgy egyszerűen mindenkinek hasznos: az iskolának, a közösségnek, a tanulóknak egyaránt!- hangsúlyozta Csank Csaba, a salgótarjáni Borbély Lajos Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatója.

A KatonaSuli hivatalos honlapja

(kormany.hu; Zrínyi Média-DÁ, Tóth László)