Nemzetközi viszonylatban is új, példátlan feladat áll Magyarország előtt: hazánk távszolgáltatásként veszi át – várhatóan 2013 tavaszától – a polgári légiközlekedés előtt újból megnyitandó, Koszovó feletti magas légtér ellenőrzését és útvonal-irányítását.
A magyar diplomácia, biztonságpolitika, Balkán-politika és európai integrációs politika komoly sikerének számít, hogy a HungaroControl Zrt. ellenőrzi majd a Koszovó feletti magas légteret. A tevékenység részleteit Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, Fodor Lajos, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára, dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója ismertette az NFM-ben június 19-én, kedden délelőtt.
Koszovó légtere – a Pristinába irányuló forgalomtól eltekintve – az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es számú, még 1999-ben elfogadott határozata értelmében nem vehető igénybe polgári légiközlekedés céljára. A NATO 2003 óta kereste a megfelelő technikai megoldást ez utóbbi engedélyezésére, és ezért érkezett megkeresés tavaly júliusban Magyarország, Olaszország, Macedónia és Albánia felé. A feladatot a fentiek mellett Ausztria is szívesen vállalta volna. Hazánk a megkeresést követően benyújtotta a vonatkozó pályázatot, és idén áprilisban - a NATO megfelelő eljárásának köszönhetően - el is nyerte a tevékenységet. A siker az összehangolt tárcaközi együttműködés eredménye – hangzott el a sajtótájékoztatón.
A döntés értelmében várhatóan 2013 márciusától a HungaroControl Zrt. végzi majd a koszovói magas légtér újonnani megnyitását, ellenőrzését és a légiforgalom irányítását. Mivel a 9600 méter feletti légtérről van szó, így a cég feladatai a közelkörzeti, illetve torony-irányítási tevékenységre nem terjednek ki. A Zrt. mintegy ötven szakembere a Budapesten létrehozott új légiforgalmi irányítási központból, távszolgáltatásként dolgozik majd, tehát nem a helyszínen. A felkérés ideiglenes jellegű: az elhangzottak értelmében a HungaroControl tevékenysége várhatóan három-öt éves periódusra szól majd.
A magyar költségvetés számára a feladat semmiféle teherrel nem jár, ellenben az irányítás a HungaroControl számára jövedelmező tevékenység lehet. Mivel szigorúan technikai jellegű feladatról van szó, a politikai felelősséget a NATO viseli. A zökkenőmentes működés előkészítése érdekében már zajlanak a régiós egyeztetések, hiszen például szerb radarinformációk vagy albán légtérinformációk híján a munka nem lehetne sikeres. A koszovói polgári légiforgalom várhatóan 450-500 gépet jelent majd naponta, ami a légtér méretéhez képest igen jelentős szám.
(Zrínyi Média)