November végére várható a Partnerségi Megállapodás benyújtása az Európai Unió Bizottságának, ami feltétele az új elszámolási ciklus operatív programjai jóváhagyásának - mondta Gyertyán Katalin, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezető főtanácsosa a XIII. A városi közlekedés aktuális kérdései című, kétnapos konferencia nyitónapján Balatonfenyvesen.

Mint kifejtette, az Európai Unió a 2014-2020-as időszakban 11 tematikus célhoz kapcsolja a támogatható fejlesztéseket. A tervezés alapdokumentuma a Partnerségi Megállapodás, amely bemutatja a tagállam hozzájárulását az Európa 2020 stratégiához és a tematikus célokhoz, valamint megjeleníti a nemzeti célokat is.

Az új programozási időszak ágazati közlekedésfejlesztési programjában (IKOP) várhatóan közel 1300 milliárd forint támogatás használható fel, amely körülbelül 70 százaléka a jelenleg futó ágazati program (KözOP) forráskeretének. Az IKOP egyik prioritása a fenntartható városi közlekedésfejlesztés, amelynek célja a kötöttpályás városi hálózatok fejlesztése (ideértve a kapcsolódó járműbeszerzéseket is), valamint az intermodalitás és a társadalmi tudatosság javítása. A projektkiválasztás a készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia szakmai ajánlásai, valamint a projekt előkészítettség és a pénzügyi fenntarthatóság figyelembe vételével történik.

A tavaly életbeléptetett személyszállítási törvénnyel sikerült egy egységes, az uniós elvárásoknak is megfelelő szabályozási környezetet biztosítani a korszerű közlekedési rendszer kialakításához - összegezte az eddigi tapasztalatokat Kerékgyártó János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője.

A problémák közt említette egyebek közt a nagyvállalatok adósságállományának hiányzó rendezését, a technikai "eladósodottságot", vagyis a járműparkok és az infrastruktúra hiányosságait, továbbá az intelligens közlekedési megoldásokban (utas-tájékoztatás, elektronikus jegyrendszer elterjesztése, stb.) tapasztalható "óriási deficitet".

(MTI)