Balog Zoltán társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár november 12-én egy budapesti konferencián elmondta, hogy a magyarországi cigányság felzárkózása nem csupán etnikai, hanem társadalmi és szociális-gazdasági kérdés is. Hangsúlyozta, hogy akármi történik Magyarországon, ragaszkodni kell ahhoz, hogy ne kizárólag etnikai alapon kezeljük ezt a kérdést.

A cigányság felzárkózásáért indítandó kormányzati munkaerő-piaci programoknak alapeleme lesz, hogy a munka mellé kötelező képzést is kell biztosítani. Szerinte szoros kapcsolatban van egymással a szülők munkavállalása és a gyermekek iskolába járása, amelyre építeni kell. Elmondta, hogy nagyon fontosnak tartja, hogy megteremtsék az egyenlő esélyeket és feltételeket a munkaerőpiacon és az oktatásban egyaránt.

Az államtitkár kitért arra, hogy "a reguláris munkaviszonyban" álló cigányok 70 százaléka az építőiparban, 30 százaléka a vendéglátásban dolgozik. Idézett statisztikai adatokat is, miszerint 1985-ben még a felnőtt roma lakosság 85 százaléka dolgozott reguláris munkaviszonyban, tíz évvel később már csak 15 százalékuk. Mindez egy társadalmi folyamat - a szocialista nagyipar és részben a mezőgazdaság összeomlásának - következménye. Azok, akik ennek áldozatai, erről nem tehetnek, akár romák, akár nem.

Elmondta, hogy a közigazgatásnak szüksége van roma diplomásokra, de elhibázottnak tartja azt az előző kormány által indított programot, amellyel ötszáz fiatalt terveztek bevonni a rendszerbe. A program révén végül csak hatvanan kaptak munkát, akiknek most próbálnak értelmes feladatot találni. Felhívta a figyelmet a Karrierexpóra, amelyen keresztül feladatorientáltan segítenek a roma fiataloknak közigazgatási állást találni. Beszámolt arról a jelenleg egyeztetés alatt álló elképzelésről, ami szerint a rendőr-szakközépiskolákban a helyek 30 százalékát roma fiataloknak tartanák fenn.

Balog Zoltán arról is beszélt a konferencián, hogy a kormány minél több olyan egyházi fenntartású intézményt szeretne, ahol a magyarországi cigányság gyermekeiért dolgoznak. Ez többletfejlesztés révén külön oktatással, vagy más kulturális-szociális hátterű gyermekekkel együtt nevelve is megvalósítható.